۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
یک‌هزار نشان «حلال» تا پایان امسال صادر خواهد شد
رییس سازمان استاندارد:

یک‌هزار نشان «حلال» تا پایان امسال صادر خواهد شد

اسلام‌پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران تعداد نشان های حلال صادر شده در کشور را ۴۲۰ مورد اعلام کرد و گفت: در راستای توسعه صادرات تا پایان سال تعداد نشان های حلال به یک‌هزار مورد افزایش یافت.

بازار؛ گروه ایران: مهدی اسلام‌پناه در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از نشان حلال در سال گذشته در پاسخ به سوال بازار گفت: تا پیش از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، کمتر از ۵۰ نشان حلال برای واحدهای تولیدی و صادراتی کشور صادر شده بود. البته تعداد نشان های حلال صادر شده امروز به ۴۲۰ مورد رسیده که این مقدار تا پایان سال به یک هزار مورد افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول بیان‌ کرد: هرچند صدور یک‌هزار نشان حلال از سوی سازمان ملی استاندارد به‌عنوان تنها مرجع صدور نشان حلال تا پایان امسال نیز اندک است، اما نسبت به عملکرد گذشته در این حوزه بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز فعالان اقتصادی کشورمان در حال افزایش سهم خود از بازار حلال و جهان اسلام هستند.

اسلام‌پناه گفت: میزان تجارت ما در حوزه حلال به چند صد میلیون دلار محدود می‌شود، اما امیدواریم با اعطای نشان حلال به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، این سهم افزایش یابد.

او به رشد کشورمان در حوزه زیست‌بوم تولید دانش نوآورانه و فناورانه اشاره کرد و ادامه‌داد: این رشد مقارن شده با رشد جایگاه ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) که در سال ۲۰۲۲ با جهشی چهار پله‌ای، از رتبه بیست و ششم به بیست و دوم ارتقائ یافتیم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه‌کرد: ایران در حوزه زیست‌بوم تولید دانش نوآورانه و فناورانه در منطقه حائز رتبه هفتم شده است، اما مطالعات تطبیقی ما نشان داد که فرار نخبگانی و مهاجرت فناوران ما به کشورهای دارای رتبه بالاتر، دلیل این مساله بوده است.

او تصریح‌کرد: هیچیک ‌از کشورهای مذکور قدرت تولید علم و دانایی را ندارند و به‌طور طبیعی باید با فاصله زیادی از ما قرار می‌گرفتند، اما فرار نخبگانی و مهاجرت فناوران منجر به این رتبه کشورمان شده است.

اسلام‌پناه خاطرنشان‌کرد: نانونماد یا CE هایی که قرار است سازان ملی استاندارد ایران در حوزه های‌تک (فناوری پیشرفته) صادر کند بی‌نظیر است و با صدور CE یا گواهی انطباق به واحدها، می‌توانند با دیگر کشورها کار و تجارت کنند.

کد خبر: ۲۰۴٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha