۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
علوفه هیدروپونیک سودآوری کشت تا کاربردها و فواید برای دامدار

علوفه هیدروپونیک سودآوری کشت تا کاربردها و فواید برای دامدار

علوفه هیدروپونیک یکی از فاکتور مهم در تامین خوراک و جیره غذایی دام است که تولید و آموزش کشت این علوفه در دستگاه های علوفه ساز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بازار: این نوع علوفه از نظر بارغذایی بسیا ر مناسب است و همچنین جذب مواد موجود در این علوفه نسبت به علوفه خشک راحت تر است. کشت و تولید علوفه هیدروپونیک چون در تمام فصل های سال می توان آن را کشت کرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه علوفه هیدروپونیک تولید کنیم؟

در این روش بذرها را ابتدا به طور کامل می شوریم و ضد عفونی می کنیم، پس از شتشو اجازه می دهیم به مدت ۸ ساعت بذرها داخل آب خیس بخورند. مرحله بعدی آماده سازی سینی های کشت برای ریختن بذرها است، که ابتدا باید سینی ها را به طور کامل شستشو دهیم.

بهترین نوع سینی از نوع سینی مخصوص علوفه هیدروپونیک شرکت نوین جوانه است، که هم از نظر ساختار طراحی بسیار استاندارد است و هم خروجی آب یکطرفه دارد که باعث می شود آلودگی از یک سینی به سینی دیگر منتقل نشود.

پس از ریختن بذرها در درون سینی مخصوص فرایند آبیاری باید آغاز شود، که این آبیاری با مه پاش و در طی مدت زمان مشخص باید صورت گیرد تا بذرها خشک نشوند.

سینی های کشت علوفه باید بر روی قفسه های استاندارد قرار گیرند که این قفسه ها هم باید ساختار اپراتوری مناسبی داشته باشند و هم جنس بدنه قفسه ها باید ضد زنگ باشد تا در برابر رطوبت مقاومت داشته باشد.

تبدیل بذر به علوفه هیدروپونیک مدت زمان ۵ تا ۷ روز را نیاز دارد و در این مدت زمان معمولا یک کیلو بذر بین ۵ تا ۷ کیلوگرم علوفه خواهد داد. بذرهای قابل کشت در این سیستم بذر جو، گندم، ذرت هستند، این بذرها به دلیل شرایط و خصوصیت ذاتی که دارند از نظر رشد و کشت بسیار مناسب کشت هیدروپونیک هستند.

تجهیزات علوفه هیدروپونیک

استفاده از تجهیزات استاندارد و به روز در دستگاه های کشت علوفه بسیار مهم است و در محصول نهایی تاثیر بسیار بالایی را دارد. اصلی ترین قسمت در سیستم کشت، سینی علوفه هیدروپونیک است که از اهمیت بالایی برخوردار است و باید استاندارد های کافی و لازم را داشته باشد.

سینی کشت علوفه باید دارای ارتفاع ۶ سانت باشد که میزان بذر کافی و لازم را بتوان در آن ریخت همچنین مانع رسیدن نور به ریشه ها شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله علوفه هیدروپونیک چیست؟ را مطالعه کنید

خروجی آب در سینی ها باید یک طرفه باشد یعنی آب از یک سمت سینی خارج شود، متاسفانه در بازار برخی از افراد از سینی نشاء برنج استفاده می کنند. کف این سینی ها دارای سوراخ های بسیاری است که آب از این سوراخ ها به بیرون خارج می شود، این مسئله باعث می شود که آلودگی به راحتی از یک سینی به سینی دیگر منتقل شود.

علاوه بر این پس آب بر روی زمین ریخته می شود و باعث آلوده شدن زمین میگردد، بر همین اساس اصلا توصیه به استفاده از سینی های نشاء برنج نمی شود و باید از سینی مخصوص کشت علوفه هیدروپونیک استفاده کنید. شرکت نوین جوانه یکی از مجموعه های تولیدی است که سینی مخصوص علوفه هیدروپونیک با استاندارد های روز تولید می کند.

قفسه های کشت علوفه از دیگر قسمت های مهم در دستگاه تولید علوفه است که باید از سازه مقاوم و ضد زنگ ساخته شود. این قفسه ها دائما در معرض رطوبت هستند بر همین اساس لازم است که از آلومینیوم ساخته شوند تا مقاومت لازم و کافی را در برابر خوردگی داشته باشد.

مهمترین تجهیزات علوفه هیدروپونیک عبارت است از:

  • سازه مناسب
  • سینی های کشت علوفه
  • نازل های آبیاری قطره ای یا نازل های مه پاش
  • نور مناسب

تولید علوفه هیدروپونیک در خانه

بسیاری از علاقه مندان به سیستم های کشت هیدروپونیک تمایل زیادی به تولید علوفه در خانه دارند و این سوال در ذهن آن ها ایجاد می شود که آیا امکان کشت علوفه هیدروپونیک در خانه است یا خیر.

البته در مرحله اول باید به این سوال پاسخ دهید که هدف شما از تولید علوفه در خانه چیست؟ چون این محصول برای مصارف دامداری استفاده می شود و بهتر این است که در محیط دامداری تولید شود. اما اگر میخواهید در ابعاد آزمایشگاهی و کوچک این کار را انجام دهید و سپس دستگاه تولید علوفه را به محلی بزرگتر منتقل کنید، این کار شدنی است.

معایب علوفه هیدروپونیک

یکی از سوالاتی که در ذهن افرادی که قصد مصرف و یا تولید علوفه هیدروپونیک دارند این است که آیا این علوفه خوب است یا خیر، آیا مقرون به صرفه است یا خیر؟ معایب و مزایای تولید علوفه هیدروپونیک چیست؟

مقالات و مطالب بسیار زیادی در زمینه تولید علوفه هیدروپونیک در فضای مجازی منتشر می شود که هر کدام به نحوی در مورد مزایای علوفه کشت شده به روش هیدروپونیک مطالبی را بیان کرده اند.

البته لازم به ذکر است مطالبی که خوب نبودن علوفه هیدروپونیک را بیان می کنند هیچ کدام مبنای علمی نداشته و صرفا بر اساس منابع مجهول و نا مشخص و بدون آزمایش بیان می شوند.

در مقاله کشت علوفه هیدروپونیک می توانید اطلاعات جامع تری بدست بیاورید.

زمانی که با استفاده از دستگاه تولید علوفه، شروع به تولید علوفه هیدروپونیک می کنید در واقع یک محصول عجیب غریب و ناشناخته تولید نکرده اید و یا به عبارت دیگر معجزه ای صورت نگرفته.

بذری که در دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک رشد می کند، در حالت عادی و بدون استفاده از دستگاه هم همان خصوصیات را دارد و به همان صورت رشد می کند و در واقع دستگاه علوفه ساز عملکرد اپراتوری را آسان می کند.

تنها تفاوت در اینجا این است که در کشت هیدروپونیک به جای خاک از روش تغذیه مستقیم ریشه ها استفاده می کنیم و مواد غذایی را مستقیما به ریشه ها می رسانیم که این مسئله باعث بهبود رشد و کیفیت علوفه می شود.

علوفه تازه موجود در طبیعت

علوفه کشت شده به روش هیدروپونیک همان علوفه تازه موجود در طبیعت است با این تفاوت که ما در این جا بذر جوانه زده را نیز مصرف می کنیم. این بذر از نظر ماده غذایی بسیار غنی و مناسب است و به دلیل آزاد شدن آنزیم ها توسط بدن دام بهتر جذب می شود.

زمانی که به دام بذر خام جو و یا گندم می دهیم، این بذر توسط بدن دام جذب نمیشود و به طور کامل دفع می شود، حتی وقتی که این بذر را نرم می کنیم باز هم درصد جذب آن زیاد نخواهد بود.

در حالت کشت هیدروپونیک که بذر جوانه می زد درصد جذب بذر به بالای ۹۰ درصد می رسد و بهتر توسط دام مصرف می شود و همچنین در این حالت خوش خوراک تر نیز شده است.

نکات مهم در ساخت دستگاه علوفه ساز

ارتفاع سالن کشت را ۳ متر در نظر بگیرید در این صورت می توانید قفسه هایی با تعداد ۷ طبقه را در داخل سالن قرار دهید، این ارتفاع حالت استاندارد است. اگر ارتفاع کمتر از ۳ متر باشد تنها اتفاقی که می افتد این است که تعداد طبقات کشت کاهش می یابد و در نتیجه شما از ارتفاع نتوانسته اید حداکثر استفاده را کنید.

قفسه با تعداد ۷ طبقه باعث می شود شما از محیط کشت بیشترین بازدهی را ببرید و مثلا یک فضای ۱۰ متر مربع به شما به اندازه یک زمین ۷۰ متر مربع محصول خواهد داد.

علوفه هیدروپونیک سودآوری کشت تا کاربردها و فواید برای دامدار

طول دوره برداشت علوفه در مدت زمان ۵ الی ۷ روز است و در زمان ساخت قفسه ها این نکته را در نظر بگیرید که چیدمان به صورتی باشد که تعداد سینی ها ضریبی از ۷ باشد.

زمانی که تعداد سینی ها ضریبی از عدد ۷ باشد باعث می شود چیدمان منظم شود و هر ۷ روز تعداد مشخصی سینی کشت علوفه هیدروپونیک را برداشت کنید.

مدت زمان رشد نباید بیشتر از ۷ روز شود چون در این صورت ساقه ها شروع به زرد شدن می کنند و ارزش غذایی نیز کاهش می یابد چون گیاه خودخوری می کند.

به عنوان مثال شما می توانید سیستم کشت علوفه هیدروپونیک را در ۷ طبقه طراحی کنید، و هر طبقه برای یک روز باشد و هر طبقه دارای دو ردیف باشد و در هر ردیف ۱۰ سینی کشت قرار دهید.

در این صورت روزانه شما تعداد ۲۰ عدد سینی کشت برای کشت خواهید داشت و می توانید هر طبقه را برای یک روز در نظر بگیرید تا به این ترتیب برداشت شما از هفته ی دوم به صورت روزانه شود.

انتخاب و کاشت بذر در دستگاه علوفه هیدروپونیک

بذرهای مورد استفاده در دستگاه تولید علوفه باید تمیز باشند و دانه ها شکسته نباشد، وجود دانه شکسته باعث ایجاد قارچ و کپک خواهد شد.

دو پارامتر در انتخاب نوع بذر تاثیرگذار است، ارزش غذایی و توجیح اقتصادی، که برای بذر جو و گندم این دو پارامتر درجه بالاتری را دارد. به همین علت است که در بسیاری از سیستم های کشت علوفه هیدروپونیک در دنیا از بذر جو گندم استفاده می کنند، البته بعضا از بذر ذرت نیز استفاده میکنند.

برای بدست آوردن میزان بذر مورد نیاز، ابتدا تعداد کل سینی ها را مشخص کنید و سپس تعداد کل را به عدد ۷ که نشان دهند ۷ روز هفته است تقسیم کنید. مثلا اگر تعداد کل سینی ها ۴۴۸ سینی است، با تقسیم بر عدد ۷ به تعداد ۶۴ سینی می رسیم، یعنی روزانه ۶۴ سینی را باید کشت کنیم.

حال در هر سینی میزان مشخصی بذر می توان ریخت که بین ۵۰۰ گرم الی یک کیلوگرم است، که این میزان را در تعداد سینی های روزانه ضرب می کنیم و بدین ترتیب میزان بذر مصرفی مشخص خواهد شد.

مثلا در این سیستم به ازای ۶۴ سینی روزانه باید ۳۲ الی ۶۴ کیلوگرم بذر مصرف کنیم. بذر انتخاب شده باید قوه ی رشد بالایی داشته باشد و هرچه قوه رشد بذر بیشتر باشد، درصد جوانه زدن و رشد علوفه بیشتر خواهد شد.

بین بذر های موجود در بازار بذرهای اصلاح شده درجه اطمینان بالاتری را دارند و استفاده از این نوع بذر ها ما را به عدد هر کیلو بذر ۷ کیلو علوفه نزدیک خواهد کرد.

برای کشت بذر در دستگاه علوفه هیدروپونیک ابتدا باید آن را به خوبی آبکشی کنیم و بعد از آبکشی آن را باید ضدعفونی کنیم تا آلودگی ها از سطح بذر پاک شوند.

بعد از این مرحله بذر ها را داخل یک وان قرار می دهید و داخل وان را به ارتفاع یک وجب بالاتر از سطح بذرها آب می ریزید و اجازه می دهید به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت بذر ها در داخل آب باشند.

پس از گذشت این مدت زمان، بذرها را از آب خارج می کنید و بر روی سینی ها می ریزید تا روند رشد علوفه هیدروپونیک آغاز شود. در مدت زمانی که بذر ها در داخل سینی ها هستند به صورت تناوبی باید بذرها را آبیاری کنید تا خشک نشوند و در دوره رشد خود قرار گیرند.

پس از گذشت ۵ الی ۷ روز علوفه هیدروپونیک بدست می آید، در زمان برداشت محصول به ارتفاع علوفه خیلی توجه نداشته باشید، چون شما به دنبال کیفیت هستید و نه کمیت.

سوالات متداول در مورد تولید علوفه به روش هیدروپونیک:

آیا کشت هیدروپونیک بهتر از خاکی است؟

در کشت هیدروپونیک ریشه گیاه تمام با محلول غذایی در تماس است و در نتیجه درصد جذب مواد مغذی افزایش خواهد یافت به همین دلیل کیفیت رشد بسیار بهتر خواهد شد.

آیا علوفه به نور خورشید نیاز دارد؟

هر گیاهی برای رشد به نور خورشید نیاز دارد، اما این نور را می توان به صورت مصنوعی با با پنل های مخصوص ایجاد کرد، که برای علوفه هیدروپونیک این مورد نیز انجام می شود.

کد خبر: ۲۰۴٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha