۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
واکنش منفی سهامداران به فروش احتمالی سهام شرکت های زیان ده دولتی
مولدسازی دارایی ها در بازار سهام تاثیر گذار است؟

واکنش منفی سهامداران به فروش احتمالی سهام شرکت های زیان ده دولتی

طبق برنامه مولدسازی ، احتمالا دولت امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اموال را واگذار می کند که بخشی از آن از طریق بازار سهام اجرا می شود برخی نگران خالی کردن سهام شرکت های زیان ده توسط دولت هستند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه همچنان ملتهب است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی ریشه آن را مسائل مختلف لایحه بودجه سال آینده می دانند که یکی از مهمترین آنها کسری بودجه پنهانی است که برخی میزان آن را تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده اند و دولت برای تامین آن مجبور خواهد بود از ابزارهای مختلفی همچون فروش اوراق، مولدسازی دارایی ها و ... استفاده کنند و از آنجایی که بخشی از واگذاری دارایی های دولت به صورت سهام و از طریق بازار سرمایه اتفاق می افتاد روی خروج نقدینگی از بازار تاثیر خواهد گذاشت، زیرا سهامداران خرد مطمئن هستند خروج دولت از سهام یک شرکت می تواند در مقطع کنونی کشور که اقتصاد در رکود به سر می برد نوعی خالی کردن سهم باشد و عملا این سیگنال وجود دارد که شرکت هم ورشکسته بوده یا به سمت زیان حرکت می کند.

در مقطع کنونی مشخص نیست که دولت قصد واگذاری سهام چه شرکت های دولتی را دارد، به همین دلیل نگرانی درباره سیاست فروش سهام دولتی درباره خیلی از شرکت ها وجود دارد و این حس منفی در بازار منجر به فشار فروش سهام شده است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در هفته های اخیر که موضوع مولدسازی دارایی های دولت داغ بوده بازار هم روندی نزولی به خود گرفته است، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از سهامداران معتقدند که واگذاری سهام دولت در برخی شرکت های بزرگ بورسی به معنای افزایش خروج نقدینگی از بازار خواهد بود به همین دلیل عرضه سهام شرکت های دولتی توسط سهامداران خرد بیشتر شده است.

فردین آقابزرگی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی موضوع مولدسازی دارایی ها خیلی شفاف نیست، افزود: در مقطع کنونی مشخص نیست که دولت قصد واگذاری سهام چه شرکت های دولتی را دارد، به همین دلیل نگرانی درباره سیاست فروش سهام دولتی درباره خیلی از شرکت ها وجود دارد و این حس منفی در بازار منجر به فشار فروش سهام شده است.

وقتی بازار سرمایه نسبت به هر اتفاقی واکنش منفی نشان می دهد بحث واگذاری سهام دولتی نمی تواند منجر به رشد شاخص بورس شود، چراکه در هر صورت موضوع خروج سرمایه از بورس مطرح است

او با تاکید بر اینکه دولت باید بحث واگذاری سهام شرکت های دولتی را در شرایطی مطرح کند که بازار به تثبیت رسیده است، اظهار کرد: وقتی بازار سرمایه نسبت به هر اتفاقی واکنش منفی نشان می دهد بحث واگذاری سهام دولتی نمی تواند منجر به رشد شاخص بورس شود، چراکه در هر صورت موضوع خروج سرمایه از بورس مطرح است.

عرضه سهام دولت از طریق مولدسازی دارایی ها

در حال حاضر دولت قصد دارد بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های مازاد خود را از طریق مولدسازی دارایی ها واگذار کند، اما اینکه چه میزان از این درآمد از محل واگذاری سهام باشد هنوز مشخص نیست که با توجه به اینکه در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی به صورت بلوکی عرضه شد سال آینده هم حداقل این میزان سهام در بازار عرضه خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به طور قطع سیاست واگذاری دارایی های مازاد دولت اقدامی ضروری بوده و حتی بر فروش این دارایی ها از طریق عرضه سهام تاکید بیشتری وجود دارد، زیرا از این طریق نه تنها جلوی رانت و... گرفته می شود بلکه کمک می کند تا بخش خصوصی در شرکت ها نقش پررنگ تری بگیرند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه اصل بحث مولدسازی دارایی های دولت که در قانون بودجه مطرح شده به نفع اقتصاد کشور است، گفت: طبق این سیاست باید زمین ها و دارایی های دولتی واگذار شود تا منابع مورد نیاز بودجه کشور تامین شود و این چیزی کاملا عادی است اما اینکه اجرای آن چگونه اجرا شود از طریق دستورالعمل های دولت ابلاغ می شود و مجلس هم از بعد نظارتی باید به این مسأله ورود کند تا به منافع ملی هم خدشه ی وارد نکند و سیگنال منفی هم برای اقتصاد کشور صادر نشود.

محمدصالح جوکار با بیان اینکه موضوع واگذاری دارایی های دولت در لایحه بودجه سال های گذشته هم مطرح بوده است، گفت: به طور قطع سیاست واگذاری دارایی های مازاد دولت اقدامی ضروری بوده و حتی بر فروش این دارایی ها از طریق عرضه سهام تاکید بیشتری وجود دارد، زیرا از این طریق نه تنها جلو رانت و... گرفته می شود بلکه کمک می کند تا بخش خصوصی در شرکت ها نقش پررنگ تری بگیرند.

به گفته رییس سازمان خصوصی سازی، دولت اطلاعات کاملی از موضوع مولدسازی دارایی ها در هر مرحله منتشر خواهد کرد. برمبنای همین موضوع اگر دولت قصد واگذاری سهام شرکتی را داشته باشد بعد از تایید کمیته واگذاری اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بازار، در دو هفته اخیر بازار روند اصلاحی را آغاز کرده است و شاخص کل بورس بیش از ۱۰ درصد تاکنون اصلاح داشته که با در نظر گرفتن وضعیت معاملات بازارهای موازی این میزان اصلاح منطقی نیست، به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران به دنبال شناسایی ریسک های بازار هستند و از آنجایی که در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده بخشی از دارایی های مازاد دولت در قالب سهام عرضه می شود عملا روی معاملات بازار سهام تاثیر گذاشته است و بسیاری در حال خروج از بازار هستند، زیرا خروج دولت به معنی خروج نقدینگی های بزرگ و این بدترین وضعیت در مقطع کنونی برای بازار است.

کد خبر: ۲۰۴٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha