۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
امهال تسهیلات کشاورزان ایلام؛ خواسته ای که محقق نشد
یادداشت؛

امهال تسهیلات کشاورزان ایلام؛ خواسته ای که محقق نشد

ایلام- «امهال تسهیلات یکی از مهمترین خواسته ها و مطالبات کشاورزان و دامداران استان ایلام هنوز محقق نشده است» این جمله بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است.

لیلا کایی؛ بازار: آمارهای رسمی نشان می دهد ایلام طی سه سال گذشته جزو خشک ترین استان های کشور بوده و بیش از ۴۰ درصد منابع آبی استان کاهش یافته است.

کمبود بارش ها و منابع آبی از آنجا در استان ایلام اهمیت بیشتر پیدا می کند که بیش از ۶۰ درصد مردم در بخش های مختلف کشاورزی و دامداری مشغول به کار هستند.

کشاورزان و دامداران استان طی سال های گذشته به دلیل مشکلات فراوان از جمله گرانی نهاده ها، مجبور به گرفتن تسهیلات شدند و حالا با مشکل بازپرداخت تسهیلات مواجه هستند.

یکی از مهمترین مطالبات و خواسته های کشاورزی و دامداران استان ایلام این است که تسهیلات کشاورزان و دامداران استان امهال شود تا بخشی از مشکلات کمتر شود، موضوعی که رغم وعده‌های فراوان هنوز عملیاتی نشده است.

آبان ماه و دی ماه امسال نمایندگان استان در مجلس در مصاحبه هایی جداگانه از موافقت وزیر کشاورزی مبنی بر امهال تسهیلات دامداران و تاکید مدیرعامل بانک کشاورزی در خصوص ابلاغ این بخشنامه در سال ۱۴۰۱ به دلیل خشکسالی خبر دادند.

بسیاری از دامداران و کشاورزان استان ایلام نسبت به عدم ابلاغ مصوبه امهال تسهیلات کشاورزی گلایه‌ دارند و خواستار اجرای این مصوبه کشوری در بانک‌های استان هستند.

معضل کم بارشی و خشکسالی آسیب‌های فراوانی را به کشاورزان و دامداران استان ایلام وارد کرده است، طی سال های گذشته بسیاری از دامداران استان دام های خود را حراج کردند

همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با حضور در شهرهای مختلف استان اعلام کردند، مدیرعامل بانک کشاورزی با امهال تسهیلات و ممنوعیت پیگیری حقوقی وام‌گیرندگان تا زمان ابلاغ رسمی آن موافقت کرده است‌.

در حال حاضر به دلیل نبود مصوبه دولت، شعب بانک کشاورزی در مناطق مختل استان با استناد به این موضوع طبق قانون خواستار پرداخت اقساط به همراه دیرکرد و جریمه هستند.

امهال تسهیلات کشاورزان ایلام؛ خواسته ای که محقق نشد

نبود درآمد باعث مشکلات زیادی برای کشاورزان و دامداران استان شده است و از توانایی پرداخت اقساط خود بر نمی آیند، در این زمینه نیاز است هرچه زودتر مسئولان ارشد کشوری و استانی، چاره اندیشی کنند.

معضل کم بارشی و خشکسالی آسیب‌های فراوانی را به کشاورزان و دامداران استان ایلام وارد کرده است، طی سال های گذشته بسیاری از دامداران استان دام های خود را حراج کردند.

۲۲۴ میلیارد تومان برای امهال وام‌های کشاورزانی که در سال ۱۴۰۰ تسهیلات دریافت کردند و سر رسید اقساط آن‌ها سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده اختصاص یافته است

بیشتر اراضی کشاورزی در استان دیم هستند و کمبود بارش باعث خسارت شدید به این اراضی شد، با توجه به کاهش چشمگیر درآمد کشاورزان و دامداران استان نیاز است مسئله امهال تسهیلات کشاورزان و دامداران استان هرچه زودتر محقق شود.

وام های دامداری و زیر بخش های کشاورزی در استان چند سالی است که به دلیل خشکسالی های پی در پی تمدید می شود، اما امسال بر اساس پیگیری و مکاتبات با مدیریت بحران وزارت و استانداری امیدواریم به زودی این بخشنامه به بانک‌های عامل ابلاغ می شود.

۲۲۴ میلیارد تومان برای امهال وام‌های کشاورزانی که در سال ۱۴۰۰ تسهیلات دریافت کردند و سر رسید اقساط آن‌ها سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده اختصاص یافته است.

بر اساس بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، کشاورزان و دامداران فرصت دارند تا از امهال سه ساله وام دریافتی خود بهره‌مند شوند.

در راستای اجرای بند خ_ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه و مساعدت‌های دولت در بخش کشاورزی و به منظور حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان خسارت دیده ناشی از حوادث قهری که اتفاق افتاده است، تسهیلات بخش تولید مثل زارعین، باغداران، پرورش دهندگان دام و طیور و آبزیان و نیز گلخانه‌داران که در اثر خشکسالی، سیل، زلزله و بیماریها دچار اُفت و ضرر و زیان شدند، این بسته حمایتی طراحی شده است.

استان ایلام با داشتن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین و تولید سالانه ۲۷ هزار تن گوشت یکی از قطب‌های اصلی دامداری در کشور است.

کد خبر: ۲۰۴٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha