۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
۷۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی حاصل توانمندی‌های بهداشت و درمان
رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد

۷۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی حاصل توانمندی‌های بهداشت و درمان

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با توانمندی‌های نیروی انسانی حوزه سلامت در حوزه بهداشت و درمان، تولید دارو و تجهیزات پزشکی در سال‌های پس از انقلاب ۷۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشتیم.

به گزارش بازار، سید محمد رییس زاده در نشست خبری به مناسبت بیان دستاوردهای نظام سلامت در ایام چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تبریک ایام دهه فجر افزود: ما تا قبل از دهه هفتاد سالانه ۱۱ هزار اعزام بیمار به خارج از کشور داشتیم که برای هر کدام ده هزار دلار هزینه می‌شد، اما اکنون هیچ بیماری به خارج از کشور اعزام نمی‌شود و از همین محل حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی ارزی داریم که هزینه رفت و آمد هتلینگ و مخارج جانبی هم باید به آن افزود که همه ناشی از توانمندی ما در حوزه نیروی انسانی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حوزه پزشکی و بهداشت و درمان از جمله حوزه‌هایی است که با افتخار و اقتدار می‌توانیم موفقیت‌های آن را اعلام کنیم، گفت: در حوزه بهداشت و درمان هم در داخل خودکفا شدیم و هم در حوزه بین المللی حرف برای گفتن داریم که این حاصل تلاش استادان، دانشمندان، دانشجویان و پزشکان این حوزه است و این موفقیت‌ها حاصل موفقیت مدیران و وزرایی است که خود پزشک بودند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تسلیت و همدردی با مردم زلزله زده خوی گفت: سازمان نظام پزشکی در برابر حادثه خوی مثل همه حادثه‌ها احساس وظیفه می‌کند و از ابتدا در کنار مردم است و از نظر نقدی سه و نیم میلیارد تومان از پزشکان و اعضای نظام پزشکی به مردم عزیز خوی اهدا شد، بیش از ۵۰۰ دستگاه بخاری ۷۰۰ تخته پتو در اختیار هموطنان خوی قرار دادیم و چند اردوگاه ایجاد کردیم از جمله اردوگاه برای معالجه زنان باردار و از نظر دارو و اقلام مصرفی پزشکی کمبودهایی وجود داشت که آن‌ها هم برطرف شد.

رئیس زاده با بیان اینکه ارزیابی یک رخداد در یک نقطه کار درستی نیست و باید در سیر زمان پزشکی کشور را ارزیابی کرد، افزود: در حوزه بهداشت و شاخص‌های سلامت به پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم به طور مثال شاخص طول عمر مردم از ۴۳ قبل از انقلاب به ۷۷ سال رسیده است که بالاتر از میانگین بین المللی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در بحث مراقبت‌های اولیه سلامت و گسترش مراقبت‌های شبکه با ۳۵ هزار مراقب سلامت به رشدخوبی رسیدیم و اکنون از الگوهای موفق جهانی هستیم.

رئیس زاده گفت: در کنترل بیماری‌های واگیر مثل سل مالاریا و وبا موفق بودیم و در حالی به ریشه کنی این بیماری‌ها رسیدیم که هنوز در جهان قربانی می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در بحث گستردگی دسترسی واکسیناسیون از ۲۰ درصد قبل از انقلاب به ۹۹ تا ۱۰۰ درصد رسیدیم.

رئیس زاده گفت: پیشتر ۳۰ درصد شهرها بیمارستان داشتند که اکنون بالای ۹۷ درصد شهرها بیمارستان و مراکز درمانی دارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: در حوزه نیروی انسانی آمار قابل افتخار و غرور آمیزی داریم تعداد پزشکان اوایل حدود ۱۳ هزار نفر بود که ۵ میلیون خارجی بودند، اما اکنون بالای ۱۵۰ هزار نفر رسیده و بالای ۱۳۰ هزار نفر فعالند سرانه ما بیش از سه چهار برابر شده، تعداد دانشکده‌های پزشکی در حوزه‌ها پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی ده برابر شده است.

رئیس زاده افزود: در حوزه بانوان آمار قابل افتخار است، در کارشناسی ارشد ۶۰ درصد دانش آموختگان ۶۰ درصد است خانم‌های که در مقطع دکترا هستند ۵۲ درصد هستند، پژوهشگران خانم حوزه سلامت به ۴۱ درصد رسیدند و جایگاه قابل توجهی دارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اکنون دو هزار و ۵۵۲ استاد تمام داریم، گفت: اعضای هیات علمی ما نسبت به قبل انقلاب ده برابر شده و به ۲۱ هزار عضو هیات علمی رسیده که کار تدریس انجام می‌دهند.

رئیس زاده افزود: پزشکان در ایام جنگ تحمیلی ۵ هزار بیمار را درمان و ۱۰۰ هزار نفر را عمل کردند و رکورد رساندن مجروح به بیمارستان را به ۲۳ دقیقه رساندند، در بیمارستان‌هایی مجروحان را درمان می‌کردند که فقط شش کیلومتر با خط مقدم فاصله داشت.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: در همه جنگ‌های بزرگ دنیا، شیوع‌ها نقش مهمی در بهم ریختن اوضاع جنگ داشتند تنها جنگ دنیا که درگیر بیماری‌های همه گیر نشدیم دفاع مقدس بود و به این علت که عزیزان کار علمی و بهداشتی می‌کردند، غذاها را چک می‌کردند، سلامت را بررسی می‌کردند.

کد خبر: ۲۰۴٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha