۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
گیاهان دارویی؛ داروی نهان در خاک برای درمان اقتصاد
گزارش بازار از فارس؛

گیاهان دارویی؛ داروی نهان در خاک برای درمان اقتصاد

شیراز- گیاهان دارویی فارس ظرفیت نهفته در دل خاک هستند که هنوز به طور جدی به مرحله رشد و بالندگی نرسیده اند و در این مسیر حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان و گروه های مردمی می تواند اثرگذار باشد.

بازار؛ گروه استان ها: استان فارس به دلیل تنوع آب و هوایی در رتبه دوم تنوع گیاهی دارویی کشور قرار دارد. کارشناسان بر این باورند که در فارس بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده وجود دارد و کشت بیش از ۳۰۰ گونه انحصاری در این استان امکان‌پذیر است.

بر اساس آمار استان فارس سالیانه میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی فارس به کشورهای هدف مانند امارات متحده عربی، آلمان، پاکستان، ترکیه، عراق، هند، ژاپن، هلند و روسیه صادر می شود. استان فارس به واسطه برخورداری از این ظرفیت های مناسب به عنوان یکی از قطبهای تولید این گیاهان مطرح شده اما عدم وجود کارخانه فرآوری، برداشت های غیرمجاز و ...باعث شده که این ظرفیت استان مهجور بماند. از این رو ضروری است علاوه بر شناساندن این ظرفیت بسترهای سرمایه گذاری در این حوزه تعریف شود

طی چند مدت اخیر موضوعاتی مبنی بر راه اندازی شهرک صنعتی دارویی در استان فارس مطرح شده و معاون علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرده بود که با راه اندازی این شهرک نسبت به توسعه گیاهان دارویی اقدام خواهد شد

طی چند مدت اخیر موضوعاتی مبنی بر راه اندازی شهرک صنعتی دارویی در استان فارس مطرح شده و پیش از این معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرده بود که با راه اندازی این شهرک نسبت به توسعه گیاهان دارویی اقدام خواهد شد.

چند روز قبل مدیر مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس اعلام کرده است که شهرک صنعتی دارویی آماده واگذاری به سرمایه گذاران می شود که مراحل آماده سازی شهرک صنعتی دارویی در حال انجام است .

البته گویا قرارداد خرید انشعاب آب با شرکت آب منطقه ای فارس نهایی شده و برای تامین برق نیز توافقاتی با شرکت توزیع برق انجام و طرح خط انتقال برق از تل بیضا تا شهرک صنعتی دارویی به طول حدود ۹کیلومتر با اعتبار ۱۰۰میلیارد ریال نیز به زودی به مناقصه گذاشته می‌شود و این طرح نیز اجرایی می شود.

تولید ۳۰ تا ۴۰ گونه گیاهان دارویی تولید در استان

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های بالای استان فارس در زمینه گیاهان دارویی در گفتگو با بازار گفت: این استان به دلیل منابع غنی کشاورزی همیشه زبانزد بوده و در زمینه گیاهان دارویی با دارا بودن بیش از ۶۰۰ نوع گیاه دارویی جزء استان‌های برخوردار در این زمینه است.

گیاهان دارویی؛ داروی نهان در خاک برای درمان اقتصاد

جعفر قادری با اشاره به تولید ۳۰ تا ۴۰ گونه گیاهان دارویی تولید در استان فارس بیان کرد: آویشن باغی، شیرین بیان، آلوئورا، بادرنجبویه، مریم گلی، گل گاوزبان، اسطوخودوس، مورد، رزماری، شمعدانی عطری و غیره از مهم‌ترین گیاهان دارویی تولید شده در فارس هستند.

وی با تاکید بر اینکه از این ظرفیت ها باید بیشترین بهره را برد به راه اندازی شهرک دارویی در این استان اشاره کرد و ادامه داد: به طور حتم با توجه به اینکه فارس دارای پتانسیل های بسیاری در این حوزه است راه اندازی شهرک صنعتی گیاهان دارویی می تواند اقدام موثری در زمینه تولید دارو با توجه به ظرفیت های استان در حوزه گیاهان دارویی باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در حال حاضر وضعیت استان در حوزه تولید دارو قابل دفاع نیست، اظهار کرد: در سال‌های اخیر نگاه مجدد به طب سنتی شده با راه‌اندازی رشته‌های طب سنتی و داروسازی سنتی در دانشگاه‌ها نشان‌دهنده گرایش مردم به این حوزه بوده است.

قادری با اشاره به اینکه راه اندازی این شهرک در ایجاد اشتغال نیز تاثیر بسزایی دارد، گفت: میزان کشت گیاهان دارویی در هکتار، تعداد اشتغال ایجاد شده، میزان سرمایه در گردش استان در این زمینه، حجم سرمایه گذاری در سال و صادرات و... از مهمترین دستاوردهای توجه به این ظرفیت است.

فارس می‌تواند مرکز اصلی گیاهان دارویی کشور باشد

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل استان فارس در این زمینه بسیار زیاد است، اظهار کرد: بر این اساس فارس می‌تواند مرکز اصلی گیاهان دارویی کشور باشد؛ همه باید از اختیارات بوجود آمده و ظرفیت موجودِ استان، نهایت استفاده را ببرند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه گیاهان دارویی در فارس فرصتی نهفته برای توسعه اقتصاد استان است؛ دستگاه های ذی ربط و بخش خصوصی باید با بهره گیری از این شرایط از این پتانسیل مغفول مانده استفاده کند.

گیاهان دارویی؛ داروی نهان در خاک برای درمان اقتصاد

رئیس سازمان صمت استان فارس با اشاره به رتبه دوم استان به دلیل تنوع گیاهان دارویی به بازار گفت: این امر باعث شده تا استان فارس قطب تخصصی بعضی از گیاهان دارویی کشور محسوب شود، که این مهم هم از نظر میزان کشت و هم از نظر میزان تولیدی -صنعتی حائز اهمیت است.

باید مشکلات را به صورت ریشه ای حل کرد

حمیدرضا ایزدی یکی از مشکلات موجود در استان را نبود واحدهای فرآوری دانست و بیان کرد: به اعتقاد بنده با توجه به ظرفیت خوب استان فارس در این حوزه باید این مشکل را به صورت ریشه ای حل کرد که البته طی چند مدت اخیر در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

با توجه به وجود شرایط اقلیمی و زراعی مناسب و نیز بهره گیری حداکثری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و نیروهای علمی و عملی متخصص، می توان گروه های مردمی را به سوی صنعت سوق داد

وی گفت: با توجه به وجود شرایط اقلیمی و زراعی مناسب و نیز بهره گیری حداکثری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و نیروهای علمی و عملی متخصص، می توان به منظور تقویت تولیدات استان و توسعه هدفمند کشت گیاهان دارویی، گروه های مردمی را به سوی صنعت سوق داد.

کشورهای هدف صادرات گیاهان دارویی

رئیس سازمان صمت استان فارس به صادرات گیاهان دارویی به کشورهای دیگر اشاره کرد و ادامه داد: معمولا بخشی از صادرات گیاهان دارویی به صورت خام و بخشی دیگر به صورت صنایع تبدیلی به کشورهایی از جمله مالزی، چین، هلند، سوئد، آذربایجان، عراق، ارمنستان، ترکمنستات، امارات، ویتنام، کانادا، ترکیه، آلمان و بحرین صادر می شود.

ایزدی با تاکید بر اینکه صنعت گیاهان دارویی به عنوان یک صنعتی که هرچه محصول در آن تولید شود در دنیا به ویژه کشورهای آسیای غربی و شرقی همواره خواهان دارد، خواستار ارتقای این صنعت شد.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک صنعتی دارویی در استان فارس گفت: استقرار صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی و سایر صنایع مرتبط از مهمترین رویکردها و اهداف راه اندازی این شهرکت به شمار می رود.

به گزارش بازار، با این اوصاف با توجه به ظرفیت های بسیار استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و اینکه این استان قطب تولید برخی از این گیاهان به شمار می رود ضرورت دارد که گام های مهم و اساسی در این حوزه از جمله فرآوری، برندسازی و... انجام شود که البته ایجاد شهرک دارویی می تواند اولین گام در این بخش باشد.

کد خبر: ۲۰۴٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha