۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
خانه‌های شخصی چالش پنهان اقامت در مشهد| ناکامی در ساماندهی خانه‌های مسافر
بازار گزارش می‌دهد؛

خانه‌های شخصی چالش پنهان اقامت در مشهد| ناکامی در ساماندهی خانه‌های مسافر

مشهد- خانه‌های مسافر یکی از ده‌ها مشکلی است که در حوزه صنعت گردشگری باوجود تلاش مسئولان برای ساماندهی آن اما هنوز سامان نگرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خانه‌های مسافر از گذشته تا حال به‌ عنوان یکی از رقیبان سرسخت هتل‌ها و اماکن دارای مجوز محسوب شده که باوجود اعتراضات متعدد در این زمینه اما هنوز به‌طور کامل این مشکل حل‌نشده است.

افزایش قیمت هتل‌ها و مراکز اقامتی که این روزها به ازای یک شب اقامت از رقم یک‌ میلیون آغاز و بسته به تعداد ستاره‌های هتل به ارقام ۱۲ میلیون تومان ختم می‌شود موجب شده تا بسیاری از مسافران و گردشگران برای کاهش هزینه‌های سفر از خانه‌های شخصی استفاده کنند.

متأسفانه مسافران و زائران در این راستا بسیاری از مشکلات مانند نبود بهداشت؛ کمبود امکانات و حتی ناامنی را در این خانه‌ها به جان می‌خرند تا شاید کمی هزینه سفر را کاهش دهند.

سال‌هاست طرح ساماندهی خانه‌های مسافر در مشهد اجرا می‌شود تا با شناسایی واحدهای غیرمجاز علاوه بر سامان بخشی به این واحدها، ارتقای کیفیت خدمات‌دهی به زائران و مسافران در شهر مقدس مشهد محقق شود حال‌آنکه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

هم‌اکنون حدود یک هزار خانه مسافر در کلان‌شهر مشهد دارای مجوز فعالیت دوره‌ای هستند اما این شمار در کنار آمارهای متفاوت از شش تا هفت هزار خانه مسافر غیرمجاز فعال در این کلان‌شهر رقمی بسیار اندک است زیرا هر یک از خانه‌های مسافر به‌تنهایی می‌تواند محلی برای تولد، حیات و تداوم آسیب‌های اجتماعی مختلف محسوب شود.

برخلاف همه تهدیدها و نواقص موجود در فعالیت خانه‌های شخصی هنوز هم این واحدها مورد اقبال عمومی قرار دارند و همین تقاضاست که حیات این واحدهای غیرمجاز را تداوم بخشیده و باوجود برخوردهای قانونی و شناسایی و بستن آن‌ها بازهم شاهد فعالیتشان هستیم.

خانه‌های شخصی چالش پنهان اقامت در مشهد | ناکامی در ساماندهی خانه‌های مسافر

درحالی‌که بیش از یک هزار واحد اقامتی رسمی با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر در مشهد فعالیت دارد، در شرایط اوج با افزوده شدن ظرفیت‌هایی مانند کمپ‌ها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و سالن‌های ورزشی این ظرفیت حداکثر به ۲۵۰ هزار نفر شب می‌رسد حال‌آنکه میزان ورود مسافر در زمان اوج بیش از سه برابر این ظرفیت است.

حدود یک هزار خانه مسافر در کلان‌شهر مشهد دارای مجوز فعالیت دوره‌ای هستند اما این شمار در کنار آمارهای متفاوت از چهار هزارتا هفت هزار خانه مسافر غیرمجاز فعال در این کلان‌شهر رقمی بسیار اندک است زیرا هر یک از خانه‌های مسافر به‌تنهایی می‌تواند محلی برای تولد، حیات و تداوم آسیب‌های اجتماعی مختلف محسوب شود

گفته می‌شود مسافران ورودی که فراتر از ظرفیت اقامت اماکن رسمی و دارای مجوز وارد شهر می‌شوند یا در منازل خویشاوندان و دوستان خود اسکان می‌گزینند یا در واحدهای اقامتی فاقد مجوز که ارزان‌تر هم هستند ساکن می‌شوند.

ضرر دهی هتل‌ها

عضو اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی فعالیت غیرمجاز بسیاری از این خانه‌ها را برای صنعت گردشگری نوعی آسیب و تهدید عنوان می‌کند و به بازار می‌گوید: باوجود تلاش مسئولان میراث فرهنگی درگذر زمان به‌جای ساماندهی این واحدها و کاهش شمار آن‌ها اما شاهد افزایش فعالیت این واحدها و اقامت مسافران بیشتر در آن‌ها هستیم.

محمد قانعی بابیان اینکه این واحدهای غیرمجاز به دلیل فرار مالیاتی و هم‌چنین عدم هزینه‌های صرف شده در یک هتل قدرت رقابت بیشتری در قیمت‌گذاری با اماکن رسمی دارند اظهار می کند: این موضوع موجب شده تا ضرر بسیاری به هتلداران وارد شود.

وی عنوان می کند: فعالیت بی‌شمار و غیرمجاز خانه‌های مسافری موجب می‌شود تا ظرفیت هتل‌ها در مشهد تکمیل نشود و لذا با توجه به حجم هزینه‌های بالا در خصوص نگهداری هتل‌ها لذا این صنعت دچار ضرر و زیان شود.

خانه‌های شخصی چالش پنهان اقامت در مشهد | ناکامی در ساماندهی خانه‌های مسافر

وی در این راستا ابراز می‌کند: با جلوگیری از فعالیت خانه‌های مسافر و الزام به اینکه اول واحدهای اقامتی رسمی و سپس دیگر واحدهای فعال در حوزه اقامت پر شوند، باید از سرمایه‌گذاران در واحدهای اقامتی رسمی حمایت شود در غیر این صورت با خسارات جبران‌ناپذیر بخش خصوصی در این زمینه روبرو خواهیم بود.

قانعی می افزاید: فعالیت این‌گونه واحدها بخصوص واحدهای غیرمجاز در این بخش موجب کاهش مراجعه مسافران به سایر واحدهای اقامتی ازجمله هتل‌ها شده است لذا ساماندهی این واحدها ازجمله ضرورت‌هایی است که از جهات مختلف برای مسافران و مجاوران و البته سرمایه‌گذاران بخش اقامت شهر مشهد نیاز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که فعالیت شش هزار خانه شخصی فعال درزمینهٔ اقامت زائران و مسافران در مشهد برآورد می‌شود بیان می کند: این موضوع موجب زیان ده بودن بخش اقامت رسمی شده است.

برخورد قهری جواب نمی‌دهد

اگرچه بسیاری از فعالان حوزه گردشگری و صنعت هتلداری خواهان حذف خانه‌های مسافر هستند اما معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی اعتقاد دیگری داشته و در این رابطه به بازار می‌گوید: ساماندهی و استاندارسازی فعالیت خانه‌های مسافر یکی از اهدافی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در طی سال‌های گذشته در دستور کار قرارگرفته و با جدیت دنبال می‌شود.

یوسف بید خوری می‌گوید: خانه‌های مسافر از سال ۱۳۹۴ در لیست تأسیسات گردشگری گنجانده‌شده و فعالیت خانه‌های دارای مجوز از این اداره کل، قانونی است لذا به همین دلیل به‌هیچ‌وجه نمی‌توان مانع فعالیت این بخش از واحدهای اقامتی شد و اداره کل میراث فرهنگی نیز وظیفه دارد برای تمام خانه‌های شخصی دارای شرایط لازم، مجوز فعالیت صادر کند و آن‌ها را زیرپوشش بگیرد.

وی البته تأکید می‌کند: بااین‌حال به‌شدت با خانه‌های شخصی که بدون مجوز اقدام به اسکان مسافر نمایند، برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به‌ضرورت فعالیت خانه‌های مسافر در زمینهٔ اقامت گفت: ساماندهی خانه‌های شخصی از رویکردهای سازمان میراث فرهنگی است و به‌هیچ‌وجه اعتقادی به برخورد قهری و حذفی با این واحدها وجود ندارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته رویه برخورد با این خانه مسافرهای غیرمجاز تغییر کرده است افزود: در این راستا به آن‌ها اجازه داده‌شده تا طی گذراندن مراحل قانونی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به سورت ساماندهی شده و قانونی به فعالیت بپردازند.

ساماندهی خانه‌های شخصی از رویکردهای سازمان میراث فرهنگی است و به‌هیچ‌وجه اعتقادی به برخورد قهری و حذفی با این واحدها وجود ندارد

بید خوری اظهار می کند: در گذشته ما سراغ مهروموم کردن خانه مسافرهای غیرمجاز می‌رفتیم و از طرفی به دلیل اینکه تعداد واحدهای غیرمجاز زیاد بود اداره اماکن هم نمی‌توانست این واحدها را به مدت طولانی تعطیل نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص طرح دیگری از سوی فرمانداری مصوب شد،افزود: براین اساس قرار بر این شد واحدهایی که غیرمجاز هستند و در فهرست بدون مجوزها قرار دارند از طرف اداره‌های برق و گاز و آب برای این خانه مسافرها اخطارهایی ارسال شود مبنی بر اینکه اگر در خصوص گرفتن مجوز اقدام نکنند انشعابات این خانه مسافرها قطع خواهد شد.

تشدید نظارت‌ها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بابیان اینکه بازدیدهای نظارتی با جدیت دنبال می‌شود تا با خدمات‌رسانی مطلوب رضایت‌ زائران را فراهم کنیم ادامه می‌دهد: در همین راستا علاوه بر نظارت و بازرسی واحدهای اقامتی سایر حوزه‌هایی که به زائران و گردشگران خدمات ارائه می‌کنند به‌صورت سرزده مورد نظارت واقع می‌شود.

خانه‌های شخصی چالش پنهان اقامت در مشهد | ناکامی در ساماندهی خانه‌های مسافر

بید خوری بابیان اینکه سفرهای امسال به دلیل هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان با ایام نوروز بسیار زودتر از موعد مقرر آغاز خواهد شد ادامه داد: به همین منظور برای ارائه خدمت شایسته در نوروز سال ۱۴۰۲ فعالیت‌های نظارتی بر تأسیسات گردشگری به‌ویژه دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و شرکت‌هایی که به زائران درزمینهٔ صدور و فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس خدمت‌رسانی می‌کنند یک ماه زودتر در دستور بازرسی با جدیت بیشتر قرارگرفته است.

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی بیش از ۴۸۸ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی از این اداره کل مجوز فعالیت دارند که باید مجوز آن‌ها در محل دفتر نصب و مدیر فنی نیز در محل حضورداشته باشد.

بید خوری افزود: حدود ۳۰ بازرس در طول سال بازدیدهای نظارتی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی را انجام می‌دهند که ماهیانه حداقل یک نوبت بازدید انجام می‌شود و مجوزها و خدمات این مراکز را کنترل می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: در نوروز ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ بازرس در حوزه تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی نظارت دارند.

مدیریت بر خانه‌های شخصی

در همین راستا فرماندار مشهد خانه‌های مسافر غیرمجاز را مقدمه بسیاری از تخلفات دانسته و اظهار می‌کند: برای به حداقل رساندن خانه مسافرهای غیرمجاز در نوروز ۱۴۰۲ مصمم هستیم.

نرخ‌گذاری‌ها شرایط و شیوه‌نامه‌های خاص خود را دارد و این‌گونه نیست که هرلحظه یک نرخ مصوب شود لذا بر اساس این شرایط نباید نوسانات دلار در این نرخ‌گذاری‌ها تأثیری داشته باشد، مگر اینکه این نرخ‌ها از سوی وزارت مصوب شده باشد و اگر خارج از این مباحث و قوانین باشد تخلف محسوب می‌شود

محسن داوری اظهار می‌کند: درواقع مقدمات تخلف باید از میان برداشته شود که یکی از این مقدمات تخلف، مسافرخانه‌های غیرمجاز هستند. ازاین‌رو امیدواریم که بتوانیم در ایام نوروز ۱۴۰۲ واحدهای صنفی غیرمجاز و به‌ویژه مسافرخانه‌های غیرمجاز را به حداقل برسانیم، چراکه وقتی واحدهای صنفی بیشتری به‌صورت مجاز فعالیت داشته باشند در این صورت نظارت بر آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود.

محسن داوری به موضوع قیمت اقلام موردنیاز زائران نیز اشاره کرد و گفت: نرخ‌گذاری‌ها شرایط و شیوه‌نامه‌های خاص خود را دارد و این‌گونه نیست که هرلحظه یک نرخ مصوب شود لذا بر اساس این شرایط نباید نوسانات دلار در این نرخ‌گذاری‌ها تأثیری داشته باشد، مگر اینکه این نرخ‌ها از سوی وزارت مصوب شده باشد و اگر خارج از این مباحث و قوانین باشد تخلف محسوب می‌شود.

فرماندار مشهد افزود: در حقیقت اگر بتوانیم طبق این شیوه‌نامه‌ها، مدیریت سازمان‌یافته‌ای داشته باشیم قطعاً ثبات در بازار رخ خواهد داد. همواره نگاه ما این است که با متخلف باید برخورد شود که در ایام پیک حضور زائران این برخوردها صورت گرفته است؛ همچنین باید نسبت به آن دسته از واحدهای صنفی که فعالیت‌های خود را طبق قوانین و مقررات انجام داده‌اند نگاه مثبتی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۰۴٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      0 0
      بعضی از این هتلها برای یک وعده غذا چیزی در حدود یک میلیون در بردشان قیمت می زنند مگر یک نفر چقدر میتواند بخورد و یا نون طلا هم بدهنداین قیمت نمی شود و متاسفانه باز هم مینالند