۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صرفه تولید فرش ایرانی خارج از کشور| مشکلات بافندگان پیگیری شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صرفه تولید فرش ایرانی خارج از کشور| مشکلات بافندگان پیگیری شود

تهران- برخی از تولید کنندگان فرش ترجیح می دهند فرش سنتی ایرانی را در خارج از کشور تهیه کنند چرا که هم پشم مرغوب تر در خارج کشور یافت می شود و هم دستمزد ها به صرفه تر است.

مرجان شرف، بازار: کارشناسان اعتقاد دارند صنعت فرش کشورمان با مشکلات بحرانی روبرو شده است. از یک سو واردات فرش های قاچاق و صد البته با کیفیت پایین تر و از سوی دیگر تحریم ها و دشواری صادرات فرش دست بافت، از جمله مشکلات این صنعت هستند.

مشکلات کم کم فرش را به کالای لوکس بدل کرد که اقشار متوسط ایرانی از خریدن آن محروم می شوند با جواد میرحسینی فعال صنعت فرش کشور به گفتگو نشستیم.

* مواد اولیه فرش دست بافت ایرانی چطور تهیه می شود ؟

در پله نخست این اقلام پشم قرار دارد. به دلیل مرغوبیتی که این جنس در منطقه کردستان و کرمانشاه دارد بیشتر برای محصولات گبه و گلیم، پشم را از این مناطق تهیه می شود. این پشم ها توسط بانوان روستایی و به صورت دستی ریسیده می شود و سپس تولید کنندگان از آن استفاده می شکنند.

* تحریم‌ها چه تاثیری بر صنعت فرش ایرانی گذاشته است؟

حمل و نقل، بحث بیمه، ضمانت و... مخصوصاً برای محموله های بزرگ قطعاً بر اثر تحریم ها دشوار تر شده است و این مشکلات نقش مستقیمی در کاهش تولیدات فرش ایفا می کنند. از آن طرف نیز واردات فرش از هند و پاکستان و افغانستان که به صورت قاچاق اتفاق می افتد و اتفاقا بخشی از ذائقه و سلیقه بازار ما هم مورد استقبال قرار گرفته و این می تواند از کم کاری خود ما تولیدگران فرش ایرانی نیز باشد.

* چرا؟

زیرا کاملا متناسب با ذائقه مشتری محصولات خود را وفق نداده و انعطاف پذیری نداشتیم که همین باعث از رونق افتادن فرش دستباف ایرانی شده است اما فرش ایرانی با قیمت و تنوع فراوان محصولات می تواند کل بازار را در اختیار بگیرد.

* امروزه نقل و انتقال ارز را چگونه انجام می دهید؟

برای نقل و انتقال ارز مشکل داریم اما از آنجا که واردات ما به صورت جزئی و فقط در زمینه رنگ های گیاهی از کشور آلمان و مواد شوینده تخصصی است و صادرات خود را نیز تبدیل به فروش به تاجران ایرانی ای کرده ایم که آنها خود صادرات را انجام می دهند و ما با توجه به نوسانات نرخ ارز سعی می کنیم بیشتر معاملات خود را با این افراد با ریال انجام دهیم و اینگونه زیاد کاری به نوسانات نرخ ارز و انتقال پول و ارز به کشور نداریم و تمرکز خود را بیشتر بر روی تهیه و توزیع گذاشته ایم و انتقال فرش ها تا فرودگاه یا کشتی و به طور کلی تا مرزهای کشور را برعهده گرفته ایم و بقیه را به همکاران سپرده ایم.

* بازار هدف فرش را کجا می دانید و چقدر به این هدف رسیده‌اید؟

بازار هدف در حال حاضر کشور ژاپن است و ما هر ماهه محموله فرش به ژاپن ارسال می کنیم اما به بعضی از کشورهای اروپایی و امریکایی نیز صادرات داریم.

* به نظر شما باید چه کرد؟

ابتدا باید گفت ما پشم را تنها از کردستان و کرمانشاه تهیه می کنیم در حالی که پشم درجه ممتاز را از استان های دیگر نمی توانیم استحصال کنیم زیرا این محصول توسط دامداران دور ریخته می شوند. دولت باید از ما حمایت کند تا بتوانیم به دامداران دسترسی داشته باشیم و خود دامداران آموزش ببینند تا پشم را عمل آوری کنند که اگر این اتفاق بیفتد هم کارکنان می توانند افزایش یابند و مشکل بیکاری در کشور کمتر شود هم قیمت پشم و فرآورده های دیگر مناسب و با ایجاد یک بازار مشخص قیمت های کاذب از بین می رود .

باید در نمایشگاه های خارجی نیز شرکت کنیم که متاسفانه هزینه های این کار برای ما خیلی گران می شود و اگر دولت در این زمینه کمک کند آنگاه از آنجا که نمایشگاه ها محل حضور متخصصین، خریداران و سرمایه گذاران است ما می توانیم محصولات خود را بهتر نشان دهیم متاسفانه بخاطر مشکلات این چنینی خیلی از تولید کنندگان فرش ترجیح می دهند فرش سنتی ایرانی را در خارج از کشور تهیه کنند چرا که هم پشم مرغوب تر است و هم دستمزد ها به صرفه تر؛

* درباره تسهیلات بانکی بگویید

شرایط وام گرفتن از بانک ها بسیار سخت است و ما سعی می کنیم بخاطر همین دلایل سمت گرفتن وام نرویم مخصوصاً وام های بزرگ و ترجیح ما این است که با استفاده از منابع خودمان فعالیت‌مان را ادامه دهیم.

* مصوبات دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

بله، مصوبات دولت در حمایت از تولیدکنندگان مفید است دولت اقدام های حمایتی مثل نمایشگاه ها و همچنین حمایت های گوناگون به منظور معرفی محصولات به مردم و خریداران فرش ایرانی را داشته است ما با این حمایت ها می توانیم رشد کنیم و به بازارهای هدف و صادرات برسیم اما به منظور صادرات باید در نمایشگاه های خارجی نیز شرکت کنیم که متاسفانه هزینه های این کار برای ما خیلی گران می شود و اگر دولت در این زمینه کمک کند آنگاه از آنجا که نمایشگاه ها محل حضور متخصصان، خریداران و سرمایه گذاران است ما می توانیم محصولات خود را بهتر نشان دهیم و اتفاق های بهتری برای صنعت فرش ستی ایرانی بیفتد.

کد خبر: ۲۰۴٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha