۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
معضل فروش «طلای دست دوم» و تبعات آن در اقتصاد
در گفتگو با بازار مطرح شد:

معضل فروش «طلای دست دوم» و تبعات آن در اقتصاد

ساری - رئیس اتحادیه طلا و جواهر ساری، فروش طلای دست دوم را معضل مهم بیان کرد و از مردم خواست تا در خرید طلا و جواهر مراقبت بیشتری داشته باشند.

مهدی معلمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه معضل فروش طلای دست دوم به مردم از سوی برخی افراد در بازار وجود دارد، گفت: این درحالی است که مردم طلا را از حالت تزئینی خارج کرده و به عنوان یک بهشت امن برای سرمایه گذاری درنظر گرفته اند از این رو برخی فروشندگان اقدام به فروش طلای دست دوم به مردم می‌کنند که تبعات زیانباری در اقتصاد و جامعه دارد.

وی به آسیب و تبعات فروش طلای دست و دوم اشاره کرد و ادامه داد: این فروشندگان طلای دست دوم بدون آنکه از افراد فاکتور دریافت کنند اقدام به خرید طلا می کنند و این اتحادیه در حال شناسایی و برخورد با این فروشندگان است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ساری ادامه داد: اولین تخلف در فروش طلای دست دوم آن است که شامل طلای دزدی و یا مال غیر نیز می شود و افرادی که طلای دست دوم را می خرند در واقع دخیل در یک جرم و خرید و فروش مال غیر می شوند.

معلمی، اختلاف طلای دست دوم با نو را حداکثر ۱۰۰ هزار تومان بیان کرد و گفت: در واحدهایی که فاکتور فروش طلا عرضه می شود در واقع به چرخ اقتصادی کشور نیز کمک می شود.

وی افزود: وقتی فروشندگان مجاز طلا را از مشتری می خرند آن را تبدیل به شمش طلا می کنند و به کارخانه ها ارائه می دهند و در قبال شمش گیری، طلای جدید خریداری می کنیم و این چرخه به اقتصاد کشور کمک می کند.

ضربه دست دوم فروشی طلا به اقتصاد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ساری یادآور شد: چیزی به نام دست دوم فروشی طلا نداریم و طلای خریداری شده باید به چرخه تولید برگردد و معضل فروش دست دوم سبب می شود تا دیگر به چرخه تولید بازنگردد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت و معدن نیز در نظارت و برخورد نوعی کم کاری کرده است، سهم مردم را در بروز معضل دست دوم فروشی طلا نیز قابل توجه دانست و از مردم خواست تا طلا و جواهر را حتما از واحدهای صنفی و کسبی دارای مجوز خریداری کنند.

معلمی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده های زیادی در زمینه دست دوم فروشی طلا و جواهر و یا عدم ارائه فاکتور از سوی فروشندگان وجود دارد، گفت: مردم تمایل دارند منابع مالی خود را تبدیل به طلا کنند اما باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی با اظهار اینکه مردم طلا را براساس قیمت روز خریداری می کنند، درباره نحوه محاسبه فروش طلا و جواهر، گفت: قیمت روز طلا به اضافه اجرت، ۹ درصد ارزش افزوده و هفت درصد سود در محاسبه قیمت مدنظر قرار می گیرد و هرگونه دریافت وجه دیگری غیر از آن تخلف محسوب می شود.

معلمی با بیان اینکه هر کدام از اقلام طلا مانند النگو و غیره اجرت خاص خود را دارند، تصریح کرد: بالاترین اجرت، مربوط به طلا و جواهری است که کار بیشتری روی آن می برد و مغازه دار می تواند از سهم هفت درصد سود خود به مشتری تخفیف دهد.

کد خبر: ۲٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha