۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶
خرید گرمی گوشت در مازندران| مرغ در ترازوی بلاتکلیفی
بازار گزارش می دهد؛

خرید گرمی گوشت در مازندران| مرغ در ترازوی بلاتکلیفی

 ساری- اوج گرفتن قیمت گوشت و کوتاه شدن دست مردم از این ماده پروتئینی، فشار را بر مرغ مضاعف کرد اما در عین حال زیرساخت های خرید مرغ مازاد در مازندران مهیا نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت گوشت طی ماه های اخیر سبب شده تا دست بسیاری از مردم از رسیدن به این ماده پروتئینی کوتاه شود و سرانه مصرف گوشت هر روز کم و کمتر می شود. در حال حاضر نرخ گوشت در مازندران به بیش از ۳۰۰ هزار تومان تومان رسیده است و برخی از مردم به ناچار برای تامین نیازها، اقدام به خرید گرمی و کمتر از یک کیلویی می کنند تا آب گوشت را به گوشت مزین کنند.

نرخ دام افزایش یافته است

اباصلت جعفری یک قصاب مازندرانی با بیان این که نرخ خرید دام برای کشتار افزایش یافته است، آن را در افزایش نرخ گوشت موثر دانست و گفت: هر روز کشتارگاه نرخ جدیدی برای کشتار اعلام می کند و نوسانات زیادی در این بازار وجود دارد.

وی با بیان این که نرخ هر کیلوگرم گام برای کشتار به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است، افزود: این مسئله سبب شده که اکنون نرخ گوشت در منطقه به مرز ۳۰۰ هزار تومان برسد و امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

خرید گرمی گوشت در مازندران| مرغ در تراوزی بلاتکلیفی

در عین حال افزایش روند تولید مرغ سبب شده تا مرغ مازاد روی دست مرغداران باقی بماند و جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام با قراردادن مسئولیت جمع آوری مرغ مازاد بر گرده تشکل ها و تعاونی ها، از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده اند.

زیرساخت های خرید مرغ فراهم نیست

تعاونی ها و تشکل های مرغداری نیز نداشتن نقدینگی را مانع مهمی بر سر خرید مرغ مازاد و حمایت از مرغداران عنوان می کنند. عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان این که از سه ماه قبل مسئولیت تنظیم بازار به عهده تشکل هاذ واگذار شده است، گفت: سالانه ۱۵ هزار تن مرغ مازارد برای تنظیم بازار در استان خریداری می شود که نیازمند اعتبارات کلان است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اتحادیه مرغداران با همه توان و امکانات قادر نیست تمامی نقدینگی موردنیاز برای خرید مرغ مازاد را تامین کند و اگر مصوبه روشن و شفاف نداشته باشیم به مشکل برخواهیم خورد.

وی با عنوان این که هنوز زیرساخت ها و شرایط مالی و اعتباری برای خرید مرغ مازاد فراهم نشده است، گفت: با همه پیگیری هایی که داشتیم و تاکید کردیم که خرید مرغ مازاد باید دارای مصوبه ستاد تنظیم بازار و شورای سیاستگذاری قیمت ها باشد، همچنان برخی زیرساخت ها مهیا نیست.

حسن زاده ادامه داد: ظرف سه ماه گذشته مرغداران با ضرر در حال تولید و عرضه محصول هستند و خرید مرغ مازاد می تواند اوضاع بازار را متعادل کند و تاکنون طرح خرید عملی نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران یادآور شد: قیمت ها باید به گونه ای کنترل شود تا تولیدکننده و مصرف کننده متضرر نشود.

وی با اظهار این که طبق استاندارد مرغ باید با وزن دو کیلو و ۴۰۰ گرم عرضه شود، افزود: به دلیل خریداری نشدن مرغ مازاد شاهد آن هستیم که مرغ هایی با وزن بیش از سه کیلوگرم در مرغداری ها وجود دارد.

حسن زاده با اشاره به ابلاغ اعتباری برای خرید مرغ به بانک کشاورزی اظهار داشت: با این اعتبار می توان ۵۰۰ تن مرغ خرید در حالی برای خرید دو هزار تن مرغ مازاد حداقل به دو هزار میلیارد ریال ریال نقدینگی و اعتبار نیاز داریم.

جهاد شانه خالی کرد

طبق دستورالعمل ابلاغ شده اتحادیه مرغداران در مازندران مسئولیت خرید مرغ مازاد را از مرغداران دارند و قرر است مرغ به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان خریداری و با نرخ مصوب به فروش برسانند.

خرید گرمی گوشت در مازندران| مرغ در تراوزی بلاتکلیفی

رضا غلامی مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان این که این اتحادیه مسئول خرید مرغ آرین است، افزود: این طرح برای تامین ذخایر استراتژیک و حفظ این نژاد اجرا شده است.

وی در گفتگو با خبرنگاران بازار مسئولیت خرید مرغ مازاد را طبق ابلاغیه صادره برعهده اتحادیه مرغداران دانست و گفت: این اتحادیه باید مرغ مازاد را خریداری کند.

درحالی اتحادیه مرغداران متولی خرید مرغ مازاد از مرغداران شده که طی چندماه گذشته به دلیل نبود زیرساخت ها و نقدینگی مناسب بسیاری از واحدهای تولیدی و مرغداری دچار ضرر وزیان شدند. همچنین به دلیل نابسامانی در خرید مرغ مازاد دوره حضور مرغ در مرغداری ها افزایش یافته است.

وزن استاندارد برای خروج مرغ از مرغداری بین دو تا ۲.۵ کیلوگرم است درحالی که اکنون مرغ هایی با وزن بیش از سه کیلوگرم نیز در مرغداری ها وجود دارد و مرغداران نتوانستند آن را به بازار عرضه کنند.

بازار توزیع مرغ هوشمند می شود

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که تنظیم بازار مرغ دارای حلقه های متعددی است، گفت: برای ساماندهی بازار سامانه هوشمندسازی توزیع مرغ در استان راه اندازی شده است که فرایند معاملات مرغ از مرغداری تا کشتارگاه را پایش می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در این سامانه همه مرغداری ها و کشتارگاه و فروشگاه ها ثبت و پایش می شوند و فرایند بازار مرغ را مدیریت می کند.

وی با اشاره به واگذاری خرید مرغ مازاد به در راستای حمایت از مرغداران و تولیدکنندگان صنعت طیور، خرید مرغ مازاد بر تولید مرغداران استان توسط اتحادیه مرغداران مازندران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۰ درصد در اختیار اتحادیه مرغداران استان قرار گرفت تا نسبت به خرید مرغ اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام و اداره کل دامپزشکی استان در جهت خرید مرغ مازاد با اتحادیه مرغداران استان همکاری خواهند داشت.

در حال حاضر قیمت مرغ در مازندران بین ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان است وطبق آمارهای جهاد کشاورزی در دی ماه امسال ۱۱.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان مازندران صورت گرفت که نژاد آرین، راس، اپلاس و کاپ بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۲۰۳٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha