۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
جنگ نیمه هادی امریکا علیه چین وارد فاز جدیدی می شود| واشنگتن و متحدان آن ضرر خواهند کرد
گلوبال تایمز:

جنگ نیمه هادی امریکا علیه چین وارد فاز جدیدی می شود| واشنگتن و متحدان آن ضرر خواهند کرد

گلوبال تایمز با اشاره به اظهارات سیاستمداران و نظامیان امریکایی در مورد احتمال وقوع جنگ بین امریکا و چین نوشت: واشنگتن هنوز رویای قدیمی به دست آوردن ثروت بزرگ از طریق تحریک درگیری ها را رها نمی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ژنرال «مایکل آ. مینیهان»، که به عنوان رئیس فرماندهی هوایی بر ناوگان هواپیماهای ترابری و سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا نظارت می‌کند، پیش‌بینی کرد که ایالات متحده آمریکا ممکن است در دو سال آینده درگیر جنگ با چین بر سر تایوان باشد.

اکنون چنین سخنان توهین آمیزی پنتاگون را شگفت زده کرد و مقامات پنتاگون را بر آن داشت تا فوراً توضیح دهد که این اظهارات نمایانگر دیدگاه وزارتخانه در مورد چین نیست، به این معنی که این اظهارات فقط دیدگاه خود مینیهان را نشان می دهد.

مینیهان اظهارات تند و خشن دارد و رسانه های آمریکایی او را با سخنرانی های آتش زا، به ویژه در مورد چین می شناسند. اما او در ارتش آمریکا فردی خاص یا نادر نیست. صداهای مشابه یکی پس از دیگری در چند سال گذشته ظاهر شده اند و همه آنها افراد بسیار مهمی در ارتش ایالات متحده هستند. دریاسالار نیروی دریایی «چارلز ریچارد»، فرمانده فرماندهی استراتژیک ایالات متحده آمریکا، در ماه نوامبر با اشاره به جنگ با چین در کنفرانسی گفت که بحران اوکراین فقط گرم کردن فضاست و بحران بزرگتر در راه است.

ارتش امریکا در حال آماده سازی واقعی برای درگیری نظامی احتمالی با چین است

این پیش بینی های ترسناک در مورد جنگ قریب الوقوع بین چین و ایالات متحده آمریکا همگی مشابه هستند، در حالی که تنها تفاوت در زمان است. مینیهان گفت که چین و ایالات متحده آمریکا طی دو سال آینده با هم خواهند جنگید.

سپس فرمانده فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده آمریکا، دریاسالار «فیلیپ دیویدسون»، هنگام شهادت در مقابل کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده آمریکا، ادعا کرد که چین ممکن است تا سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله کند. این زمان توسط برخی از تحلیلگران امنیتی به عنوان پنجره دیویدسون معروف شده است. ظاهرا هیچ یک از این پیش بینی ها قابل اعتماد نیستند.

ارتش ایالات متحده ممکن است قصد تحریک و بازدارندگی سرزمین اصلی چین را با اظهارات تند و شدید داشته باشد، اما در واقع در حال آماده سازی واقعی برای درگیری نظامی احتمالی بین چین و ایالات متحده، از جمله مداخله نظامی در تنگه تایوان برای جلوگیری از اتحاد مجدد چین است. آنچه مینیهان در یادداشت خود گفته است صرفاً نظرات شخصی او نیست بلکه نشان دهنده نگرش واقعی برخی افراد در ارتش ایالات متحده است.

اکنون واشنگتن اغلب در مورد ایجاد «نرده‌های محافظ» برای روابط چین و ایالات متحده آمریکا صحبت می‌کند، اما نیروهایی که سعی در شکستن «نرده‌های محافظ» دارند، درون آن‌ها قرار دارند. اخیرا واشنگتن «جنگ بدون تیراندازی» را آغاز کرده است. بر اساس گزارش های رسانه های آمریکایی، ژاپن و هلند با ایالات متحده به توافق رسیده اند تا صادرات تجهیزات پیشرفته تولید تراشه به چین را محدود کنند، که نقطه عطف مهمی در تلاش های ایالات متحده آمریکا برای همکاری با متحدان است. برخی رسانه های آمریکایی معتقدند این دو کشور به آمریکا کمک می کنند.

درجنگ نیمه هادی که توسط واشنگتن راه اندازی شد، ژاپن، هلند و سایر کشورها فقط متحمل ضرر خواهند شد

بدیهی است که در این جنگ نیمه هادی که توسط واشنگتن راه اندازی شد، ژاپن، هلند و سایر کشورها فقط متحمل ضرر خواهند شد. به همین دلیل هلند و ژاپن در برابر تلاش‌های دولت آمریکا برای کشاندن آنها به رژیم تحریم‌های خود مقاومت می‌کنند زیرا آنها نیز مانند شرکت‌های آمریکایی چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند.

توکیو الکترون، بزرگترین سازنده تجهیزات نیمه هادی ژاپن، اخیراً حدود ۲۵ درصد از درآمد خود را از چین به دست آورده است. از طرفی طبیعی است که چینی ها تلاش های خود را در برابر تلاش های آمریکا برای سرکوب صنعت فناوری پیشرفته خود مضاعف کنند. آنها قبلا این کار را انجام داده اند.

برخی از نخبگان سیاسی در واشنگتن اکنون با خیالات «درهم شکستن چین» روزگار می گذرانند و دائماً در حال جعل تهدید یا ارعاب کشورهای دیگر هستند تا برای خود حرکت ایجاد کنند.

با این حال، مخالفت با روند صلح و توسعه باعث احساس خستگی آنها می شود. واقعیت این است که فعالیت های چین امریکایی ها را وادار به تأمل نکرده بلکه آنها را مضطرب‌تر کرده و این مهم جهان را وادار می‌کند نسبت به واشنگتن محتاط باشد.

اظهارات جنگ طلبانه مقامات ارشد مانند مینیهان و مقامات خاص در بخش تراشه واشنگتن با یکدیگر طنین انداز شده است. آنها نشان می دهند که واشنگتن نقشی شرم آور و مخرب در هر دو موضوع صلح و توسعه ایفا کرده است و اساسا به منبع هرج و مرج برای کل جهان تبدیل شده است.

واشنگتن هنوز رویای قدیمی به دست آوردن ثروت بزرگ از طریق تحریک درگیری ها را رها نمی کند

بر اساس آمار، از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۱، جهان شاهد ۲۴۸ درگیری مسلحانه در ۱۵۳ منطقه بود که از این تعداد ۲۰۱ درگیری توسط ایالات متحده آمریکا آغاز شد که حدود ۸۱ درصد درگیری ها را شامل می شود.

حتی امروز، واشنگتن هنوز رویای قدیمی به دست آوردن ثروت بزرگ از طریق تحریک درگیری ها را رها نمی کند. اما هم تاریخ و هم واقعیت نشان داده است که کشوری اگر چین را دشمن بداند، خود را رقیب اشتباهی دیده و متحمل ضرر و زیان خواهد شد.

هر چه واشنگتن بیشتر برای جنگ علیه چین فریاد بزند، بیشتر الهام‌بخش عزم چین برای دفاع از سرزمین خود و تقویت دفاع ملی خود خواهد بود. هرچه واشنگتن بیشتر بخواهد چین را در بخش فناوری پیشرفته محاصره کند، نوآوری مستقل چین را بیشتر تحریک خواهد کرد. چه در سطح نظامی و چه در زمینه فناوری، منافعی که واشنگتن از سرکوب چین به دست می آورد بسیار کمتر از هزینه ای است که باید بپردازد.

کد خبر: ۲۰۳٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha