۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
جنگ تراشه آمریکا علیه چین؛ تحریم نتیجه عکس خواهد داشت
بازار گزارش می‌دهد؛

جنگ تراشه آمریکا علیه چین؛ تحریم نتیجه عکس خواهد داشت

تحریم ها چین را به جایگزینی زنجیره تامین تراشه سوق می دهد زیرا طبیعی است که چینی ها تلاش های خود را در برابر تلاش های آمریکا برای سرکوب صنعت فناوری پیشرفته خود مضاعف کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: مدیر اجرایی ASML، تامین کننده غالب تجهیزات لیتوگرافی در صنعت نیمه هادی، می گوید که چین در نهایت چگونگی تولید تجهیزات نیمه هادی را که به دلیل تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده نمی تواند وارد کند، یاد می گیرد.

«پیتر ونینک» در مصاحبه ای با بلومبرگ نیوز که در ۲۵ ژانویه منتشر شد، گفت: اگر چینی ها نتوانند تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت کنند، خودشان آنها را تولید کرده و توسعه خواهند داد. درست است که این فرایند زمان می برد، اما در نهایت آنها به آنجا خواهند رسید. ایالات متحده آمریکا هرچه بیشتر آنها را تحت فشار قرار دهد، احتمال اینکه تلاش‌های خود را دوچندان کنند بیشتر می‌شود.

طبیعی است که چینی ها تلاش های خود را در برابر تلاش های آمریکا برای سرکوب صنعت فناوری پیشرفته خود مضاعف کنند. آنها قبلا این کار را انجام داده اند. اما مدیر عامل ASML به چیز دیگری اشاره می کند: این که تحریم ها ممکن است منجر به تولید صنعتی شود که ایالات متحده مریکا در تلاش برای جلوگیری از ایجاد آن است - یک صنعت نیمه هادی مستقل چینی.

ASML یک شرکت هلندی است اما ایالات متحده آمریکا می تواند صادرات سیستم های لیتوگرافی EUV خود به چین را مسدود کند، زیرا منابع نور مورد استفاده در این سیستم ها از Cymer، یک شرکت آمریکایی است که ASML در سال ۲۰۱۳ آن را خریداری کرد. دولت هلند از تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی بر عدم صادرات سیستم های لیتوگرافی EUV به چین حمایت کرده و ASML از آن تبعیت کرده است.

باید گفت این شرکت هلندی هیچ سیستم لیتوگرافی EUV را به چین نفروخته است. ایالات متحده آمریکا اکنون در حال رایزنی با هلند و ژاپن برای پیوستن و کمک به گسترش تحریم‌های خود علیه چین و عدم صادرات لیتوگرافی DUV و تجهیزات مورد استفاده از آن است.

اخیرا گزارش شده است که اگر صادرات سیستم های لیتوگرافی DUV به چین ممنوع شود، چین قادر به تولید اکثر نیمه هادی های مورد استفاده امروزی نخواهد بود. در نتیجه پکن بدون توسعه تجهیزات خود قادر به افزایش ظرفیت تولید نیمه هادی جدید نخواهد بود. همچنین برای نگهداری تجهیزاتی که اکنون در اختیار دارد بدون کمک شرکت های سازنده آن مشکل خواهد داشت.

هلند و ژاپن در برابر تلاش‌های دولت آمریکا برای کشاندن آنها به رژیم تحریم‌های مرتبط با تراشه علیه چین مقاومت می‌کنند زیرا آنها نیز مانند شرکت‌های آمریکایی چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند

هلند و ژاپن در برابر تلاش‌های دولت آمریکا برای کشاندن آنها به رژیم تحریم‌های خود مقاومت می‌کنند زیرا آنها نیز مانند شرکت‌های آمریکایی چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند. توکیو الکترون، بزرگترین سازنده تجهیزات نیمه هادی ژاپن، اخیراً حدود ۲۵ درصد از درآمد خود را از چین به دست آورده است.

ASML نسبت به شرکت های ژاپنی کمتر در معرض ضرر قرار می گیرد زیرا در سال ۲۰۲۲، چین ۱۴ درصد از کل درآمد این شرکت هلندی را به خود اختصاص داد. برنامه های سرمایه گذاری ASML ظرفیت تولید سالانه سیستم EUV ۹۰ دستگاه را تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ هدف قرار داده است، به این معنی که احتمالاً می تواند درآمد و سود خود را افزایش دهد حتی اگر فروش به چین به صفر برسد. اما فروش صفر به چین بدترین سناریو است.

همچنین در ۲۵ ژانویه، مدیر عامل ASML، در مصاحبه ای گفت: ما تاجر هستیم ما سیاستمدار نیستیم. من فکر می‌کنم هفته گذشته زمانی که نخست‌وزیر هلند از واشنگتن بازدید کرد و با رئیس‌جمهور ایالات متحده صحبت کرد، نظرات خوبی بیان شد. در واقع، خلاصه اظهارات نخست وزیر هلند سؤالی چند ملیتی است که باید به آن پاسخ داده شود. این مسئله ای بین چندین کشور است. نه تنها هلندی ها و آمریکایی ها بلکه چندین کشور و همچنین چندین شرکت با یک زنجیره تامین پیچیده درگیر هستند. منافع زیادی در خطر است، مخاطرات اقتصادی بالایی وجود دارد. بنابراین ما باید یک راه حل متعادل پیدا کنیم.

آمارهای انجمن صنعت تجهیزات تولید الکترونیک چین (CEPEA) و سایر منابع نشان می دهد که سازندگان تجهیزات تولید نیمه هادی چینی حدود ۵ درصد از بازار جهانی و ۱۵ درصد از بازار چین را در اختیار دارند

در اینجا باید دید چقدر زمان می برد تا چین توانایی تولید صنعت نیمه هادی مستقل خود را توسعه دهد. پنج سال؟ ده سال؟ طولانی تر؟ گفتنش سخت است، اما تا پایان دهه چین تقریباً به طور قطع پیشرفت زیادی خواهد کرد. اساس و بنیاد صنعت تجهیزات چینی در حال حاضر وجود دارد، اما جایگزینی تجهیزات وارداتی و آماده سازی برای تولید انبوه با بازده قابل قبول آسان نخواهد بود.

انجمن صنعت SEMI حدود ۸۰ شرکت تجهیزات چینی را شناسایی کرده است که در طیف کاملی از فناوری های تولید نیمه هادی از جمله لیتوگرافی کار می کنند. آمارهای انجمن صنعت تجهیزات تولید الکترونیک چین (CEPEA) و سایر منابع نشان می دهد که سازندگان تجهیزات تولید نیمه هادی چینی حدود ۵ درصد از بازار جهانی و ۱۵ درصد از بازار چین را در اختیار دارند.

اما هیچ کدام از آنها رتبه اول فروشندگان در سراسر جهان نیستند. در واقع، چین در تلاش است تا کل زنجیره تامین تولید نیمه هادی ها و تمام انواع نیمه هادی ها را بسازد. در این راستا راه ژاپن را دنبال می کند که تلاش کرد و شکست خورد، سپس در کار مورد نظر خود متخصص شد.

در اقتصاد تجارت آزاد و باز، پیش رفتن در مسیر به تنهایی آنقدر گران است که منطقی نیست. اما زمانی که کشوری با تحریم‌ها روبه‌رو شود، این امر به یک ضرورت تبدیل می‌شود و برای استارت‌آپ‌ها اکنون ممکن است تنها فرصتی باشد که برای کسب تجربه و دستیابی به کیفیت و مقیاس لازم برای رقابت در بازار جهانی دارند.

کد خبر: ۲۰۳٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha