۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
مزایا و معافیت های عراق در حوزه تولید فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی است
مشاور ویژه فراکسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس:

مزایا و معافیت های عراق در حوزه تولید فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی است

کرج-نجات نیا مشاور ویژه فراکسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس با اشاره به مزایا و معافیت هایی که عراق برای تولیدکنندگان دارد، گفت: این فرصت خوبی برای فعالیت و تولید ایرانیان در عراق است.

«مهدی نجات نیا» رایزن بازرگانی پیشین سفارت ایران در بغداد و مشاور ویژه فراکسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس و مشاور معاونت بین الملل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به زمین رایگان، معافیت ۱۰ ساله گمرکی و معافیت ۱۵ ساله مالیات های داخلی و خارجی عراق برای تولیدکنندگان گفت: این شرایط فرصت خوبی برای فعالیت تولید کنندگان ایران درعراق و استفاده از این مزایاست.

مشاور ویژه فراکسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس گفت: صادرات سال گذشته ایران به جهان حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده که حدود ۹ میلیارد دلار آن فقط به کشور عراق بوده است.

نجات نیا اظهار کرد: عراق به عنوان یک بازار و بهترین شریک صادراتی ایران با یک چهارم صادرات در واقع مطرح است و ما هم به عنوان بهترین کشور و شریک وارداتی عراق هستیم. از طرفی نزدیکی مسافت و اینکه ۱۴۵۰ کیلومتر مرز با عراق داریم ومبادی گمرکی زیادی داریم و ۷۰ درصد جمعیت مسلمان عراق هم مذهب ما هستند، تمایل به همکاری با ما دارند.

با جذب ۷۳ درصد بازار عراق ۲۲۲ میلیون صادرات کاشی و سرامیک داریم

وی که کارشناس صادراتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است، با بیان اینکه صنعت کاشی و سرامیک یکی از توانمندی های خوب صادراتی ایران به ویژه به بازار عراق است، افزود: از کل تولیدات کاشی و سرامیک ایران حدود ۱۸ درصد آن صادر می شود که از این میزان ۷۳ درصد آن فقط به کشور عراق صادر می شود.

نجات نیا با اشاره به اینکه عراق به عنوان بهترین فرصت اقتصادی برای کل دنیاست، توضیح داد: به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی خیلی رقبای زیادی به این بازار وارد نشدند و البته این دائمی نخواهد بود و پیش بینی می کنیم در ۴ تا ۵ سال آینده از کشورهای زیادی به عراق سرازیر شوند و رقبای زیادی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز در بازار کاشی و سرامیک با جذب ۷۳ درصد بازار عراق ۲۲۲ میلیون صادرات داریم. عراق به دلیل جنگ های داخلی و خارجی ویرانه ای شده که به ساخت و ساز نیاز دارد. مصالح ساختمانی کلا" از ۸۰ میلیارد دلار واردات عراق در سال دومین گروه کالاهای وارداتی را انجام می دهد که کاشی و سرامیک هم ۷۶۰ میلیون واردات عراق را تشکیل می دهد.

ایران با صادرات ۱۸۲ میلیون متر مربع پنجمین صادر کننده سرامیک در دنیاست

مشاور ویژه فراکسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس با یادآوری اینکه عراق سومین وارد کننده کاشی و سرامیک در جهان است، افزود: علاوه بر ساخت و سازهای معمولی که همگی به مصالح ساختمانی نیاز دارند، این کشور ساخت و ساز حدود ۴ میلیون واحد مسکونی را پیش بینی کرده و بودجه اختصاص داده است که همگی به مصالح ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک نیاز دارد.

نجات نیا گفت: در سال ۲۰۲۱ در کل دنیا ۲۸۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک صادر شده که ایران با ۱۸۲ میلیون متر مربع به عنوان پنجمین صادر کننده جهان بوده و عراق با ۱۷۰ میلیون متر مربع سومین وارد کننده کاشی و سرامیک بوده پس هم عراق بازار خیلی مناسبی برای واردات کاشی و سرامیک است و هم ایران در دنیا به ویژه در عراق خیلی موفق است. البته در بازار کشورهای دیگر نیز می تواند به همین شکل موفق باشد.

وی با اشاره به راهکارهایی که برای ورود به بازار عراق برای صادرات داریم، گفت: با توجه به تمهیداتی که دولت عراق در نظر گرفته و امتیازاتی که برای تولیدکنندگان می دهد پیشنهاد می کنیم تولیدکنندگان ما آرام آرام به سمتی بروند که مرحله نهایی تولیدات خود را در عراق تکمیل کنند و طبق قانون سرمایه گذاری عراق از ده ها امتیاز منجمله معافیت ۱۰ ساله از تعرفه گمرکی وارداتی عراق که حدود ۲۰ درصد است استفاده کنند.

مزایا و معافیت های مالیاتی عراق برای تولیدکنندگان

نجات نیا در ادامه افزود: همچنین بخش های دولتی عراق که ۸۰ درصد بدنه خرید کشور عراق را تشکیل می دهند الزام به خرید از تولید کنندگان داخلی را دارند و اگر تولیدکنندگان ایرانی هم آنجا تولید کنند (حداقل مراحل آخری را تکمیل کنند) از این مزایا برخوردار خواهند بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در عراق زمین مجانی به تولیدکنندگان داده می شود، معافیت ۱۰ ساله از تعرفه گمرکی و معافیت ۱۵ ساله انواع مالیات های داخلی و خارجی وجود دارد تاکید کرد این فرصتی است تا تولیدکنندگان ایرانی نهایتا" تا جایی پیش روند که یکه تاز بازار عراق در تولید و فروش انواع کاشی و سرامیک به خود عراق و کشورهای همسایه و عربی باشند.

کد خبر: ۲۰۳٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha