۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
روند تولید قطعات در بلاتکلیفی قرار دارد| برنامه تولید خودرو وزارت صمت محقق می شود؟
یک قطعه ساز در گفت و گو با «بازار» :

روند تولید قطعات در بلاتکلیفی قرار دارد| برنامه تولید خودرو وزارت صمت محقق می شود؟

نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، گفت: باتوجه به قطع انرژی، کمبود مواداولیه و نوسان نرخ ارز تولید خودرو و قطعات در بلاتکلیفی مطلق قرار گرفته است.

بازار؛ گروه خودرو: مطالبات قطعه سازان، افزایش نرخ ارز، کمبود مواداولیه و قطع انرژی ترمزهای قطعه سازان برای دست یابی به برنامه های تولید است. در شش ماهه دوم سال جاری صنعت خودرو با تحمیل فشارهای اقتصادی فراوانی مواجه شد، این فشار در وهله نخست قطعه سازان را به عنوان خط مقدم خودروسازی دچار بحران کرده سپس در برنامه تولید خودروسازان اثر منفی ایجاد می کند. قطع انرژی در زمستان سال جاری تولید قطعه سازان را با کمبود مواجه کرده است، این مورد می تواند در بازار خودرو پایان سال اثر منفی داشته باشد. دولت نیز تاکنون تدابیر لازم برای کاهش فشارهای اقتصادی و صنعتی به خودروسازان در نظر نگرفته است. برای بررسی شرایط فعلی قطعه سازی با محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت وگو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، طی دو ماهه گذشته شاهد قطع انرژی برای واحدهای صنعتی بودیم، این مورد چه چالش های برای قطعه سازان ایجاد کرده است؟

در شرایط فعلی قطع گاز و برق به حدی به قطعه سازان استان البرز فشار وارد کرده است که از متولیان انرژی درخواست کردند، قطعی سه روز گاز و برق را همزمان با یک دیگر انجام دهند تا در سایر روزهای هفته بتوانند تولید داشته باشند. شرایط برای قطعه سازان و خودروسازان به شدت سخت شده است، چرا که قطع انرژی فقط مربوط به گاز یا برق نیست. زمانی که هر دو انرژی مصرفی در صنایع یعنی برق و گاز همزمان در دسترس نباشد، تولید آسیب می بیند و با خریدن ژنراتور یا مصرف گازوئیل نمی توان به تولید ادامه داد.

هر لحظه نرخ ارز و قیمت مواداولیه تغییر می کند، هر لحظه دستگاه های اجرایی بخش نامه جدیدی صادر می کنند

* نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواداولیه در روند تولید محصولات شما چه تاثیری داشته است؟

متاسفانه شاهد هستیم هر لحظه نرخ ارز و قیمت مواداولیه تغییر می کند، هر لحظه دستگاه های اجرایی بخش نامه جدیدی صادر می کنند. تولیدکنندگان در واحدهای صنعتی باید یک نیروی انسانی را استخدام کنند که اتفاقات اقتصادی و دستوری شب گذشته را بررسی و نهایتا تحلیلی از چالش ها و وضعیت اقتصادی واحد صنعتی ارائه کنند. در این شرایط می توان گفت که تولید خودرو و قطعات در بلاتکلیفی مطلق قرار دارد.

تغییرات نرخ ارز و مواد اولیه منجربه مقاومت در برابر عرضه توسط فروشندگان شده است

* برخی از قطعه سازان نسبت به عدم تامین ارز و مواداولیه به دلیل نوسان قیمت در بازار چالش داشتند، آیا شما نیز مشکلاتی از این دست را تجربه کردید؟

بله، تغییرات نرخ ارز و مواد اولیه منجربه مقاومت در برابر عرضه توسط فروشندگان شده است. به طور مثال اگر امروز قیمت ارز در بازار ۴۵ هزار تومان باشد، فردا نرخ ارز مسیر کاهشی را طی و به قیمت ۴۳ هزار تومان برسد، هیچ صرافی حاضر به فروش نخواهد بود و بهانه های متعدد مانند نبود منابع ارزی را به مشتریان اعلام می کند. دو هفته پیش ماده اولیه ای را خریداری کردم که شاخه ای ۶۱ هزارتومان بود، امروز قیمت همان ماده اولیه ۸۶ هزار تومان است. اغلب توزیع کنندگان مواداولیه نیز سیاستی مشابه صرافان را دنبال می کنند.

* باتوجه به چالش های تامین ارز و تهیه مواداولیه از دولت درخواستی یا پیشنهادی دارید؟

اوایل هفته جاری مشکلات اقتصادی، صنعتی و ارزی را طی جلسه ای در اتاق بازرگانی اعلام کردم. قرار بود نمایندگانی از اتاق بازرگانی جهت ارائه گزارش از شرایط صنعتی و بازرگانی کشور دوشنبه هفته جاری جلسه ای در بیت رهبری داشته باشند، خواهش کردم در زمان ارائه گزارش توسط اتاق بازرگانی به مقام معظم رهبری از دولت درخواست شود که قیمت نرخ ارز را تا دو سال آینده اعلام کنند که تولیدکنندگان براساس آن تکلیف برنامه تولید خود را بدانند. به طور مثال اگر امروز قیمت ارز در بازار ۴۵ هزار تومان است، دولت اعلام کند که قیمت ارز تا دو سال آینده به ۱۰۰ هزار تومان می رسد، در این صورت تولیدکننده متوجه می شود که باید با ارز ۱۰۰ هزار تومانی مواداولیه را خریداری و با قیمت ۴۵ هزار تومانی به فروش برساند. بیمه و دارایی نیز مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان ایجاد می کنند، از سویی بانک ها نیز هر روز دستورالعمل های مختلف را برای تولیدکنندگان صادر می کنند. بانک ها به این مورد توجه ندارند که وضعیت تولید با چالش مواجه است و فعالان این بخش نمی توانند به تعهدات مالی خود عمل کنند.

روند تولید قطعات در بلاتکلیفی قرار دارد| برنامه تولید خودرو وزارت صمت محقق می شود؟

خودروسازان برنامه افزایش تولید را دنبال می کنند، اما در شرایطی که کمبود و قطع انرژی، چالش تامین مواداولیه، کمبود نقدینگی در زنجیره تامین و مشکل تولید قطعه سازان وجود دارد، قطعه ساز نمی توان به موقع قطعه تحویل دهند

* باتوجه به اینکه زنجیره تامین با چالش های عدیده برای ساخت قطعات مواجه است، برنامه تولید خودروسازان دچار تغییر خواهد شد؟

خودروسازان برنامه افزایش تولید را دنبال می کنند، اما در شرایطی که کمبود و قطع انرژی، چالش تامین مواداولیه، کمبود نقدینگی در زنجیره تامین و مشکل تولید قطعه سازان وجود دارد، قطعه ساز نمی توان به موقع قطعه تحویل دهند. قطعه سازان در شرایط فعلی باید از پتروشیمی ها، فولادسازان و تولیدکنندگان مس به صورت نقدی مواداولیه را خریداری و شش ماهه از خودروساز مطالبات خود را دریافت کنند. به خودروسازان در شرایط فعلی تکلیف افزایش تولید شده است، قطعه سازان از تمام وجود خود تلاش دارند که خط تولید خودروسازان با مشکل مواجه نشوند.

* باتوجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، دانش بینان و اشتغال آفرین، نام گرفت، دستگاه های اجرایی به این شعار عمل می کنند؟

دستگاه های اجرایی به ویژه گمرک و سازمان حفاظت از محیط زیست در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال تولید، دانش بینان و اشتغال آفرینی نام گرفت، مانع اشتغال و تولید هستند. تمام دستگاه های اجرایی نه تنها مانع زدایی نمی کنند، بلکه با مانع تراشی دست یابی تولیدکنندگان به برنامه های خود را غیر عملی می کنند، امروز موانع تولید بیشتر از هفته پیش شده است.

* وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری را دنبال می کند، در شش ماهه دوم سال شاهد تورم و کمبود انرژی بودیم، آیا با این وضع برنامه مذکور تحقق خواهد یافت؟

به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد که برنامه های تولید صنعت خودرو در کشور اجرایی خواهد شد. چرا که تجربه ثابت کرده است در چند ماه گذشته هیچ یک از برنامه ها محقق نشده است، مگر اینکه یک بار برای همیشه برنامه ریزی بلند مدت برای صنعت خودرو، نیازسنجی خودروسازان و برنامه تامین مواداولیه را انجام دهند تا اهداف وزیر صمت محقق شود.

* یکی از چالش های اصلی قطعه سازان حجم مطالبات است، در شرایط فعلی میزان حجم مطالبات قطعه سازان چه مقدار افزایش یافته است؟

روز به روز طلب قطعه سازان از خودروسازان افزایش می یابد، به همین میزان نیز افزایش میزان زیان انباشت خودروسازان را داریم. باتوجه به اینکه قیمت ها به صورت روزانه در حال تغییر است، خودروسازان باید قیمت خرید قطعات را به صورت روزانه تغییر دهند، این مورد در مقام عمل غیرقابل انجام است. عدم ثبات قیمت در تولید قطعات منجربه عدم ثبات قیمت تمام شده خودروها نیز می شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha