۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
خودروسازان ایرانی بی‌رقیب می‌تازند/ ضرورت تسهیل در واردات
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خودروسازان ایرانی بی‌رقیب می‌تازند/ ضرورت تسهیل در واردات

سمنان- یک کارشناس ارشد اقتصاد با بیان اینکه خودروسازان داخلی امروز تمام بازار ایران را در انحصار خود دارند و لذا می‌توان گفت بی‌رقیب می‌تازند، گفت: این بدون رقیب بودن سبب شده تا خودرو ساز با هر قیمت و کیفیتی که او می خواهد خودرو را عرضه کند.

الهه بنی‌هاشمی نامنی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات بازار خودروی کشور این است که انحصار در دست دو تولیدکننده داخلی قرار دارد، بیان کرد: متأسفانه عدم وجود رقابت سبب شده تا همه سازوکار قیمت و عرضه در اختیار این دو کارخانه باشد.

وی بابیان اینکه بدون رقیب بودن باعث می‌شود تا خودروساز با هر کیفیتی خودرو تولید کند، بیان کرد: کافی است تا واردات خودرو به کشور انجام شود تا دیگرکسی محصولات داخلی را نخرد و آن موقع است که خودروساز داخلی خود را ملزم به رعایت استانداردها با کمترین پول دریافتی می‌بیند.

بازار در دست خودروساز داخلی

این کارشناس بابیان اینکه خودروسازانT بازار داخلی را به دست گرفته‌اند، تأکید کرد: قدمی برای ارتقا کیفیت و بهبود شرایط فروش و عرضه و بازار برای مردم برداشته نمی‌شود و این موضوعی است که باید دستگاه‌های نظارتی به آن ورود کنند.

بنی‌هاشمی بیان کرد: وقتی خودروساز داخلی نه استانداردها را رعایت می‌کند و نه عرضه و قیمت‌گذاری را مشخص می‌کند چرا دولت و مجلس واردات خودرو را آزاد نمی‌کنند تا مردم حداقل بتوانند خودرو سوار شوند و در آرزوی داشتن ماشین نمانند.

وی بابیان اینکه واردات خودرو برای دولت سراسر سود است چراکه علاوه بر ایجاد رقابت می‌تواند میلیاردها تومان کاهش هزینه را نیز برای کشور به دنبال داشته باشد، بیان کرد: یک نماینده مجلس روز گذشته اعلام کرد زمانی که بنزین یک هزار تومان بود، مصرف بنزین خودروهای داخل کشور حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که با واردات خودروهای خارجی می‌توان حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در مصرف بنزین و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد لذا این موضوع نشان می‌دهد که واردات خودرو می‌تواند به کشور نفع نیز برساند.

ضرورت تسهیل در واردات

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: موضوع دیگر این است که وقتی خودروی وارداتی باقیمت خودروی داخلی اما کیفیتی ۱۰ برابر بهتر ساخته و عرضه می‌شود، قطعاً خودروساز داخلی مجبور است یا استانداردها را افزایش دهد یا قیمت خودروی خود را کاهش دهد.

بنی‌هاشمی گفت: عدم وجود این شرایط در کنار لابی‌های سیاسی متأسفانه نمی‌گذارد تا کشور درزمینهٔ خودرو سامانی پیدا کند و لذا در این شرایط پراید که طبق گفته کارشناسان ۱۶ میلیون تومان می‌ارزد ۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود حال‌آنکه بهترین خودروها با استانداردهای ایمنی یورو ۴ را می‌توان با این قیمت‌ها خرید.

کد خبر: ۲۰٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha