۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
۷ نگرانی و دغدغه ذهنی بزرگ رهبران تجاری در پاندمی کرونا
هشدار مجمع جهانی اقتصاد نسبت به رکود اقتصادی طولانی مدت

۷ نگرانی و دغدغه ذهنی بزرگ رهبران تجاری در پاندمی کرونا

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی هشدار خود را در رابطه با رکود اقتصادی طولانی مدت و خطراتی که متوجه شرکت‌ها و رهبران تجاری در اثر شیوع گسترده ویروس کرونا می‌باشد، اعلام کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: زمانی که مدیران شرکت های بزرگ و رهبران تجاری در رابطه با پیامدها و اثرات مخرب پاندمی کرونا در سراسر جهان تفکر می کنند، رکود اقتصادی طولانی مدت بزرگترین نگرانی، دغدغه و بی خوابی های موجود در ذهن آن هاست.  

در روز گذشته مجمع جهانی اقتصاد و گروههای بیمه مارش، مک لنان و زوریخ، گزارشی را منتشر کردند که به هفت مورد از نگرانی های عمده مدیران وشرکتهای بزرگ تجاری در رابطه با تاثیرات مخرب ویروس کرونا اشاره کرده بود.

در این گزارش رکود اقتصادی طولانی مدت در صدر این لیست و پس از آن موضوعات بیشتری نیز از جمله شناسایی ریسکها و شتاب ورشکستگی، سطح بالای بیکاری جوانان، افزایش حملات سایبری ناشی، خسارت های ماندگار به بخش های مختلف، اختلال در زنجیره تأمین، نظارت سختگیرانه تر بر روی کالاها و شیوع ویروس یا بیماری دیگر در جهان آورده شده است.

 بر اساس این گزارش طی یک نظر سنجی که در دو هفته اول ماه آوریل از حدود ۳۵۰ متخصص ریسک و خطرات بازار صورت گرفت، دو سوم از این افراد رکود اقتصادی جهانی را به عنوان نگران کننده ترین و بزرگترین خطر کنونی در سراسر جهان طی یک سال و نیم آینده در نظر گرفته اند.

نویسندگان این گزارش همچنین از افزایش نابرابری، تضعیف تعهدات آب و هوایی و سوء استفاده از فناوری به عنوان خطرات جانبی این همه گیری خبر داده اند.

سی ان ان بیزینس در گزارش خود نوشت: سیاست گذاران در سراسر جهان هم اکنون به دنبال این هستند که اقتصاد خود را از رکودهای ناشی از ویروس کرونا، تعطیلی مشاغل،  مدارس و شرکت های حمل و نقل رها کرده و نجات دهند، در حالی که خطر موج دوم عفونت ها را که می تواند موجب اعمال قوانین قرنطینگی و تعطیلی های جدید شود را نادیده می گیرند.

صندوق بین المللی پول در ماه گذشته اعلام کرد که بر اساس پیش بینی ها تولید ناخالص داخلی جهانی به میزان سه درصد در سال ۲۰۲۰ کوچک می شود و عمیق ترین رکود اقتصادی جهان از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ رقم خواهد خورد.

علاوه بر آن نویسندگان گزارش مجمع جهانی اقتصاد گفتند: این بیماری به گونه ای فعالیت های اقتصادی را کاهش داده که به هزاران میلیارد دلار بسته های محرک مالی نیاز است تا تغییرات وارد شده در اقتصاد در حال حرکت، کاهش یابد زیرا کشورها برای بهبود و احیای شرایط کنونی در حال برنامه ریزی و تلاش هستند.

این گزارش همچنین نشانگر افزایش بدهی ها برای بودجه دولت ها و ورشکستگی شرکت ها بوده و اوضاع اقتصادی آن ها را تا سال های طولانی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نویسندگان گزارش دیروز مجمع جهانی و آن سه شرکت بیمه ای با اشاره به نگرانی مدیران از ورشکستگی گسترده و ادغام صنعت ها، بر این باورند که زمانی که مشاغل با الگوهای فزاینده مصرف، تولید و رقابت روبرو شده و کاهش مصرف و تغییرات این الگوها را مشاهده می کنند، اقتصادهای نوظهور در معرض خطر غوطه ور شدن در یک بحران عمیق تر قرار می گیرند.

این اظهارات در حالی مطرح است که صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که بدهی های دولتی در اقتصادهای کشورهای پیشرفته در سال جاری از ۱۰۵ درصد تولید نا خالص داخلی سال ۲۰۱۹ به ۱۲۲ درصد GDP در سال جاری افزایش می یابد.

تضعیف موقعیتهای مالی در اقتصادهای بزرگ، ۴۰ درصد از مدیران مورد بررسی را نگران کرده به طوری که نویسندگان این گزارش اعتقاد دارند که هزینه های امروز می تواند به عصر جدید ریاضت اقتصادی یا افزایش مالیات منجر شود.

هنگامی که در رابطه با نگرانی های عمده آنها در سراسر جهان سوال شد، افراد مورد بررسی میزان بالای بیکاری ساختاری(گونه‌ای از بیکاری است که در اثر تغییران دراز مدت در اقتصاد یا صنایع حاصل می شود) به ویژه در میان جوانان  و شیوع جهانی بیماری کوید-۱۹ یا شیوع یک بیماری عفونی متفاوتی را ذکر کردند.

پیتر جیگر، مدیر ارشد موسسه ریسک زوریخ در بیانیه ای گفت: این بیماری همه گیر اثرات طولانی مدت خواهد داشت، زیرا نرخ زیاد بیکاری بر اعتماد مشتری، نابرابری و رفاه تاثیر می گذارد و کارایی سیستم های حمایت از خدمات اجتماعی را به چالش می کشاند.

 این بیماری همه گیر اثرات طولانی مدت خواهد داشت، زیرا نرخ زیاد بیکاری بر اعتماد مشتری، نابرابری و رفاه تاثیر می گذارد و کارایی سیستم های حمایت از خدمات اجتماعی را به چالش می کشاند

وی افزود: با فشارهای قابل توجه در رابطه با آموزش و پرورش که بیش از ۱.۶ میلیارد دانش آموز به هنگام بروز این همه گیری از رفتن به مدرسه محروم شدند، ما با خطر نسل از دست رفته دیگری روبرو هستیم. تصمیم های اتخاذ شده در حال حاضر نقش چگونگی رویایی با این خطرات یا فرصتها را نشان می دهد.

به گفته نویسندگان این گزارش، در حالی که همبستگی ایجاد شده در اثر شیوع این ویروس امکان ایجاد جوامع منسجم تر، عادلانه تر و فراگیر تر را فراهم می آورد، بی ثباتی اجتماعی ناشی از افزایش نابرابری و بیکاری یک خطر در حال ظهور برای اقتصادهای جهانی قلمداد می شود.

آنها تصریح کردند که افزایش دورکاری شاغلین برای کارگران دارای مهارت بالا احتمالا موجب عدم تعادل در بازار کار و افزایش حق بیمه برای کسانی که دارای بیشترین مهارت های استفاده از اینترنت، لپ تاپ و تلفن های هوشمند هستند، می شود.

گزارش سی ان ان نشان می دهد که در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کارگران کم درآمد و مهاجر، فشارهای اقتصادی زیادی را به خاطر تعطیلی شغل خود تحمل می کنند.

این گزارش همچنین نشان می دهد که پیشرفت های صورت گرفته در تعهدات زیست محیطی و مسائل مربوط به آب و هوا در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می تواند متوقف شود.

 این نویسندگان گفتند: در حالی که شیوه های کاری جدید و کاهش انجام مسافرت ها و کمتر شدن میزان سوخت ممکن است موجب کاهش بازیافت کربن گردد،  حذف معیارهای پایداری در راه تلاش برای بازیابی و یا بازگشت به یک اقتصاد جهانی در معرض آلایندگی، مانع از انتقال کربن به انرژی پاکتر می شود.

آنها هشدار می دهند که وابستگی بیشتر به فناوری و استفاده سریع از راه حل های جدید می تواند رابطه میان فن آوری و حاکمیت را با چالشهایی مواجه ساخته و تاثیرات ماندگاری بر بی اعتمادی یا سوء استفاده در جامعه بگذارد.

ایجاد اختلال طولانی مدت در زنجیره‌های عرضه جهانی در حالی که جهان آماده مقابله با تاثیر این گستردگی در مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فناوری نیست، از دیگر نگرانی های این گروه بوده است.

در این گزارش تاکید شده که رهبران کشورها به منظور بهبودی سریع و پایدار اقتصاد جهانی تلاش و اقدامات بیشتر و به موقعی را انجام دهند.

کد خبر: ۲۰٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha