۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
سقف بورس کالا برای تمامی محصولات فولادی سقف قیمت صادراتی ایران شد
معاون امور معادن وزارت صمت:

سقف بورس کالا برای تمامی محصولات فولادی سقف قیمت صادراتی ایران شد

اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد که قیمت محصولات فولادی در بورس کالا بالاتر از قیمت جهانی نباشد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، داریوش اسماعیلی در خصوص بررسی مسایل مرتبط با بازار فولاد در جلسه ستاد تنظیم بازار بیان کرد: در این جلسه ضمن تأکید بر مصوبات قبلی و برخی اصلاحات و تکمیل مصوبات در این حوزه مصوبه قبلی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان شمش ۶۰ درصد از تولید خود را در بورس عرضه نمایند، مورد تأکید قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه هر گونه فروش شمش فولادی در خارج از بورس ممنوع شده است، افزود: تولیدکنندگان، شمش فولادی خود را یا باید در بورس عرضه کنند یا نسبت به صادرات آن مبادرت ورزند و در صورت عدم عرضه منظم در بورس، معاونت معدنی می تواند محدویت هایی را در صادرات و تامین مواد اولیه و معرفی به نهادهای نظارتی و سازمان تعزیرات حکومتی برای آن‌ها ایجاد نماید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: مکانیزم عرضه به این صورت است که مثلا یک ماه به تولیدکنندگان میلگرد برای عرضه فرصت می‌دهیم و به هر میزانی که در بورس عرضه کردند مواد اولیه به همان نسبت به آن‌ها می دهیم.

اسماعیلی با اعلام تکمیل برخی قیمت‌های پایه محصولات فولادی در این جلسه، بیان کرد: قیمت پایه شمش قبلا ۸۳ درصد فوب(میانگین قیمت هفتگی شمش صادراتی ایران) ضربدر میانگین هفتگی ارز نیما بوده است که رقم ۸۳ درصد به ۸۸ درصد افزایش یافته است اما سقف قیمتی ۱۲ درصد رقابت بر روی قیمت پایه برای آن تعیین شده است یعنی حداکثر قیمت معامله در بورس قیمت جهانی است.

وی در خصوص محصولات طویل نیز بیان کرد: واحدهای خود مصرف مانند ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان باید معادل ۶۰ درصد شمش تولیدی یا محصول نهایی خود را در بورس عرضه کنند و قیمت پایه آنها همان فرمول قبلی است اما سقف رقابت ۷ درصد برای آن تعیین شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص تعیین قیمت تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز گفت: قیمت پایه نیز همان قبلی یعنی ۱.۱۴ ضربدر قیمت شمش معامله شده هفته قبل در بورس است که سقف قیمتی و رقابتی آن ۵ درصد است.

اسماعیلی با اعلام اینکه در خصوص ورق تصمیمات خوبی گرفته شد، افزود: صادرات ورق از زمان تصویب ممنوع اعلام شده است البته یک بازه زمانی یک ماه برای تسویه تعهدات به واحدهای تولیدی اعلام شده است و از اوایل تیرماه دیگر اجازه صادرات نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: قیمت پایه ورق نیز تغییر کرده و ۹۵ درصد میانگین هفتگی ورق گرم (CIS) ضربدر میانگین قیمت هفتگی ارز نیما شده است و سقف قیمت ورق گرم نیز ۵ درصد تعیین شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص تصمیمات گرفته شده برای قیمت پایه ورق سرد گفت: قیمت پایه ورق سرد قرار شد ۱.۲ ضربدر میانگین معامله شده ورق گرم باشد که سقف ۵ درصد برای آن نیز در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: مرجع تعیین میانگین هفتگی ارز نیما سامانه /www.sanarate.ir/ در شنبه هر هفته می باشد و تعیین قیمت میانگین قیمت شمش صادراتی ایران، CIS برای میلگرد، ورق گرم و سرد فولادی در مجله متال بولتن چهارشنبه هفته قبل در نظر گرفته می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع رینگ صادراتی در زنجیره فولاد و عدم عرضه محصولات میلگرد در بورس کالا نیز در این جلسه مطرح شد که قرار است روی این موضوعات کار کارشناسی و بحث و بررسی بیشتری انجام شود.

کد خبر: ۲۰٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha