۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
ارسال پیامک مالیاتی به راکبان خودروهای لوکس|ناتوانی در شناسایی دقیق خانه های خالی برای دریافت مالیات
«بازار» گزارش می دهد؛

ارسال پیامک مالیاتی به راکبان خودروهای لوکس|ناتوانی در شناسایی دقیق خانه های خالی برای دریافت مالیات

خانه های خالی و خودروهای لوکس گرانقیمت، اگرچه مطابق قانون مشمول پرداخت مالیات هستند ولی با گذشت حدود یکسال از اجرای چنین قانونی دولت هنوز نتوانسته است از این طریق کسب درآمد قابل توجه کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر چند دولت در بودجه سنواتی پایه های مالیاتی جدیدی را برای درآمدزایی ایجاد کرده آنطوری که صاحبان خانه های خالی متعدد و دارندگان خودروهای لوکس گرانقیمت مشمول پرداخت مالیات شوند، اما چنین رویکردی که با هدف عدالت محوری بخصوص ممانعت از افزایش قیمت ملک بوده تا کنون نتیجه آنچنانی را در برنداشته است.

البته دولت امسال از طریق شناسایی مودیان جدید مالیاتی بخصوص ساماندهی حدود ۱۰ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی توانست اهداف پیش بینی شده درآمدهای مالیاتی را محقق کند اما هنوز بخش های فراوانی نیز وجود دارد که در پرداخت مالیات به دولت یا به قانون تمکین نمی کنند که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرند و یا خود دولت در شناسایی آنها برای دریافت مالیات ناتوان است.

طبق قانون واحدهای مسکونی ساخته شده تکمیلی در کنار خودروهای لوکس گرانقیمت، مشمول پرداخت مالیات به دولت بوده ولی دولت در تحقق چنین هدفی تا کنون خیلی موفق نبوده است

عدم موفقیت دولت در شناسایی واحدهای مسکونی ساخته شده برای دریافت مالیات

به طور مثال اعداد و ارقام متفاوت زیادی در مورد خانه های خالی در تهران و بعضا کلانشهرها اعلام می شود که این واحدهای مسکونی ساخته شده بایستی به بازار عرضه شوند و در صورت عدم عرضه به بازار برای فروش بایستی مالیات آن را پرداخت کنند، ولی صاحبان یا سرمایه گذاران آنها برای کسب سود هر چه بیشتر حاضر به فروش آن در بازار نیستند.

این در حالی است که طبق قانون چنین خانه های تکمیل شده در کنار خانه ها و خودروهای لوکس گرانقیمت، مشمول پرداخت مالیات به دولت بوده ولی دولت در تحقق چنین هدفی تا کنون خیلی موفق نبوده است.

البته رئیس سازمان مالیاتی اخیرا اعلام کرده؛ اطلاعات ۴۰۰ هزار خودرو گران قیمت شناسایی شده و مالیات این گروه در حال محاسبه است که طی چند روز آینده ارقام بر روی درگاه سازمان به اطلاع مالکین رسانده می شود تا اقدام به پرداخت مالیات کنند. این اقدام درپی کسب اطلاعات مناسب از خودروهای گران‌ قیمت سال جاری نسبت به سال گذشته است که از پلیس راهور دریافت شده است.

به گفته داوود منظور دریافت مالیات از خودروهای گران‌قیمت شتاب بیشتری گرفته و از حدود دو هزارمیلیارد تومان سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان وصول شده و مابقی هم در حال دریافت است که پیش‌بینی می‌شود درآمد مالیاتی خودروها در سال جاری بیش از ۴ هزار میلیارد تومان باشد. همچنین طی سال جاری بالغ بر ۳۰۰ هزار خانه گران قیمت شناسایی شده اند که تلاش می‌شود از طریق سازمان ثبت املاک، اطلاعات مالکین شناسایی و پرداخت مالیات به آنها اعلام شود.

دولت طی حدود یکسال اخیر نتوانسته است اطلاعات دقیق خانه های خالی ساخته شده را از سایر دستگاهها و ارگانها استخراج کند، تا با شناسایی صاحبان آنها اقدامات بعدی برای دریافت مالیات انجام شود

عدم تسلط دولت بر شناسایی خانه های خالی و بهره گیری از بانک های اطلاعاتی

جبارکوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت مالیات ستانی از خانه های خالی و خودروهای لوکس گفت: مجلس در بودجه سالجاری (۱۴۰۱) دولت را در دریافت مالیات از خانه های خالی ساخته شده و خودروهای لوکس همراهی کرد. اقدامی که قرار است به عنوان پایه های مالیاتی جدید محسوب شود اما همانطور که می دانید دولت در این زمینه موفقیت چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه دولت طی حدود یکسال اخیر نتوانسته است اطلاعات دقیق خانه های خالی ساخته شده را از سایر دستگاهها و ارگانها استخراج کند، تا با شناسایی صاحبان آنها اقدامات بعدی برای دریافت مالیات انجام شود، افزود: هر چند چنین اقدامی شاید کار آسانی نباشد اما کم توجهی به آن نیز پذیرفته نیست، چرا که دولت طبق الزومات قانونی باید نسبت به شناسایی خانه های خالی همچنین خودروهای لوکس گران اقدامات خود را بکار گیرد.

دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی با شناسایی مودیان جدید بایستی اقدامات خود را سفت و سخت کار گیرد، موفقیت دولت در ساماندهی کارتخوانهای بانکی که منجربه شناسایی مودیان جدید شد و از طرفی بخشی از فعالان اقتصادی و مشاغل از این طریق درپرداخت مالیات به دولت سهیم شدند اقدام خوبی بود

دریافت اطلاعات خودروهای لوکس گران از پلیس راهور برای دریافت مالیات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درادامه اظهارداشت: دولت چنانچه تسلط کافی بربخش خانه های ساخته شده بلااستفاده داشته باشد و آنها را شناسایی نمایدبه راحتی می توان صاحبان آنها را مطابق قانون ملزم به پرداخت مالیات کند اما در این مسیر توان آنچنانی ندارد. البته در بخش شناسایی خودروهای لوکس گرانقیمت موفقیت هایی را کسب کرده که آن نیز ناشی از دریافت اطلاعاتی و آماری است که پلیس راهور به سازمان امور مالیاتی ارایه کرده است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت و در ذیل آن سازمان امور مالیاتی کشور برای کسب درآمدهای مالیاتی با شناسایی مودیان جدید بایستی اقدامات خود را سفت و سخت بکار گیرد، افزود: موفقیت دولت درساماندهی کارتخوانهای بانکی که منجربه شناسایی مودیان جدید شده است و از طرفی بخشی از فعالان اقتصادی و مشاغل از این طریق در پرداخت مالیات به دولت سهیم شدند اقدام خوبی بود. البته هنوز بسیاری از افراد هستند که فعالیت های اقتصادی و خدماتی درآمدزایی دارند اما با ترفند و زیرکی مالیات نمی پردازند. بنابراین دولت باید با دقت این سری افراد را شناسایی کند تا برای تامین منابع بودجه ای سالانه مجبور نشود به بخش تولید فشار وارد کند.

هدف اصلی دولت و مجلس از اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه های خالی بلا استفاده علاوه بر رعایت عدالت محوری خروج مسکن و خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی است

استفاده از ابزارهای و بانک های اطلاعاتی برای شناسایی مالیات گریزان

همچنین دکتر جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس نیز طی گفتگویی با «بازار» درباره چگونگی نحوه مالیات ستانی در بودجه سنواتی و اقدامات دولت در این زمینه گفت: در بحث تحقق درآمدهای مالیاتی طی سالجاری دولت توان خوبی دراین بخش داشته است و امیدواریم که سال آینده نیز اهداف درآمدهای مالیاتی نیز محقق شود چرا که سازمان امورمالیاتی هم اکنون از ابزارهای خاصی برای شناسایی فعالان اقتصادی برخورداراست و از این طریق می تواند موفق شود.

وی با بیان اینکه دربخش کسب درآمدهای مالیاتی از خانه های خالی و خودروهای لوکس هنوز نتیجه آنچنانی کسب نشده است، افزود: البته هدف اصلی دولت و مجلس از اخذ مالیات از این بخش ها خروج مسکن و خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی است، چرا که باید در مسیری گام برداشت تا مسکن و خودرو ازحالت سرمایه‌ای خارج و آندسته از افرادی که توان و برخورداری از خودرولوکس و مسکن بسیار گران قیمت را دارند بتوانند هزینه‌اش را با پرداخت مالیات ارایه کنند، این اقدام در راستای عدالت محوری بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

بنا به این گزارش، آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای گران‌ قیمت و خانه های خالی مصوبه قانونی است که به تصویب هیئت وزیران رسیده و سال گذشته ابلاغ نیز شده است. از طرفی دریافت مالیات از این دو بخش نوعی مالیات بر ثروت بوده که با اجرای آن ضمن تحقق درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور به کاهش فاصله طبقاتی و عدالت‌محوری در جامعه کمک می‌کند.

حال در چنین شرایطی گویا سازمان امورمالیاتی کشور سفت و سخت پیگیر شناسایی صاحبان خانه های خالی و خودروهای لوکس گران است و اعلام کرده است که با شناسایی خیلی از خانه های خالی و خودروهای لوکس، صاحبان آنها منتظر پیامک پرداخت مالیات باشند.

کد خبر: ۲۰۳٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha