۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
اقشار کم درآمد با عملکرد سلیقه‌ای بانک‌ها از دریافت وام خرد محروم شده اند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

اقشار کم درآمد با عملکرد سلیقه‌ای بانک‌ها از دریافت وام خرد محروم شده اند

عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: تا زمانی که بانک‌ها سلیقه ای در ارائه وام عمل کنند و دست از بنگاه داری برندارند این مشکلات حل نخواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی، با تاکید بر رفع مشکلات اقتصادی خانوارها و لزوم تلاش بیشتر مسئولان برای خدمت به مردم گفت: بدیهی است تیم اقتصادی دولت، برای حل مسائل اقتصادی و دست یابی به رفاه خانوارها باید برنامه منسجم و هماهنگ اقتصادی داشته باشد اما طبیعتا بخشی از مشکلات اصطلاحا باید اورژانسی مورد توجه قرار بگیرد و نیاز به برنامه کوتاه مدت دارد.

وی ادامه داد:بطور مثال یک زوج جوان و یک خانوار مستاجر برای اجاره مسکن و پرداخت ودیعه مسکن یا یک خانوار که مریض دارند برای تامین مخارج عمل جراحی، نیاز به منابع فوری دارند و نمی توان به آنها گفت؛ لطفا چندماه منتظر باشند تا وام خرد به آنها ارائه شود بنابراین باید بانک ها نهایت همکاری را با مردم داشته باشند.

عنابستانی افزود:طببعتا بانک های کشور علاوه بر وظایف تخصصی و اقتصادی باید به وظایف حاکمیتی و اجتماعی نیز در حد توان در این شرایط توجه کنند البته منظور بنده از لزوم همکاری بانک ها با مردم در ارائه وام خرد، این نیست که منابع را هبه کنند اما نکته و گلایه مردم و نمایندگان این است شروطی مانند لزوم معرفی ضامن کارمند رسمی دولت، عدم پذیرش ضامن بازنشسته، معدل حساب مطلوب و... قابل تامل بوده و از توان بسیاری از متقاضیان کم درآمد خارج است و نتیجه آن این است بسیاری از مردم با مراجعه به بانک ها به دلیل سختگیری و موانع، دست خالی بر می گردند.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود:مدیران شعب بانکها باید تدابیری برای تسهیل امور و خدمت به مردم اتخاذ کنند بطور مثال الان یک خانوار چهار نفره بالای یک میلیون تومان در ماه یارانه دریافت می کند یا اندکی دارایی از سهام یا طلا یا یک خودرو و زمین دارند که بانک ها می توانند از ظرفیت های مذکور به عنوان ضمانت استفاده کنند تا گره ای از کار یک خانواده بگشایند.

عنابستانی، ادامه داد: با وجود اینکه سیستم بانکی قرار بود پرداخت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان را بدون ضامن و بر حسب اعتبارسنجی ارائه دهد، اما این موضوع در عمل اجرا نمی‌شود و حتی ضمانت کارکنان قراردادی و بخش خصوصی برای وام خرد را قبول ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: تا زمانی که بانک‌ها سلیقه ای در ارائه وام عمل کنند و دست از بنگاه داری برندارند این مشکلات حل نخواهد شد و اغلب مردم در این شرایط سخت اقتصادی از حداقل تسهیلات نیز برخوردار نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای رفع موانع وام گیرندگان خرد و تولیدکنندگان و خروج بانکها از بنگاهداری اقدام جدی انجام دهد.

عنابستانی گفت: براساس گزارشها مجموع وام های خرد در مقایسه با میزان تسهیلات کلان بانکی قابل توجه نیست این در حالی است همین وام های خرد مشکلات روزمره بخش قابل توجهی از خانوارهای نیازمند را حل می کند.

عنابستانی یادآور شد:طبیعتا این انتظار وجود دارد مدیریت جدید بانک مرکزی در کنار اهداف مهمی مانند مهار تورم، تقویت پول ملی، بحث مشکل مردم در خصوص ضمانت وام های خرد بانکی و مسائل بانکی تولید کنندگان را مورد رسیدگی قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر لزوم تسهیل ارائه وام ازدواج گفت:باید مدیران بانکی حتی در سطح مسئول شعبه شهرستان، که عملکرد مناسبی دارد و با ابتکارات توانسته روشهای منطقی برای تسهیل امور به کار ببرد تشویق شوند و با مدیران بانکی که رفتار سلیقه ای و تبعیض آمیز دارند برخورد شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha