۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
اختصاص بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی به طرح «پزشک خانواده»

اختصاص بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی به طرح «پزشک خانواده»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۷ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده به طرح «پزشک خانواده» اختصاص داده شده است.

به گزارش بازار، محمد علی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طبق قوانین بالادستی، سازمان برنامه و بودجه موظف است که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به حساب وزارت بهداشت واریز کند، گفت: امسال برای آن سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان تعیین کرده اند، اما پیش بینی ما ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که به نظر من سازمان برنامه و بودجه باید در این خصوص تجدید نظر کند.

محسنی بندپی در خصوص بودجه حوزه بهداشت و درمان کشور، گفت: یکی از نقاط قوت بودجه حوزه بهداشت و درمان، واقعی بودن هزینه‌های دانشگاه علوم پزشکی است که به عملکرد پارسال دانشگاه اضافه کرد که اتفاق خوبی در لایحه بودجه است. بحث تعرفه خدمات پرستاران و نظام ارجاع و پزشک خانواده هم از دیگر مباحث است که ۴ و ۶ دهم برای تعرفه پرستاری و ۴۷ هزار میلیارد تومان هم برای پزشک خانواده گذاشتند که در کمیسیون بهداشت و درمان باید تلاش کنیم تا اجرایی شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهمترین ضعف‌های حوزه بهداشت و درمان بودحه، بحث حذف ردیف «سایر» در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که در این ردیف، حدود ۱۶ بخش وجود داشت که برای هزینه ایاب و ذهاب دانشجویی و کارکنان، غذای دانشجویی، تعمیرات خوابگاه دانشجویی هزینه می‌کردند که این بخش را حذف کردند که به نظر من با این کار، دانشگاه آسیب زیادی می‌بیند.

آقای بندپی گفت: مسئله دیگر تعیین سقف برای یک درصد ارزش افزوده است. طبق قوانین بالادستی، سازمان برنامه و بودجه موظف است که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به حساب وزارت بهداشت واریز کند که امسال برای آن سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان تعیین کرده، اما پیش بینی ما ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که به نظر من سازمان برنامه و بودجه باید در این باره تجدید نظر کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبار طرح دارویار در بودجه افزود: در بودجه ۱۴۰۲، ۱۰ درصد هدفمندی را حذف و به جای آن ۶۹ هزار میلیارد تومان به دارو و غذا و تجهیزات پزشکی اختصاص دادند. اما حذف هدفمندی به طور جدی مورد مخالفت جدی ما در کمیسیون بهداشت و درمان است و اگر قرار بود به دارو و غذا و تجهیزات پزشکی پرداخت شود، برآورد معاونت دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی اگر تورم سال آینده را که پیش بینی افزایش آن وجود دارد، همان ۴۰ درصد بانک جهانی و دولت در نظر بگیریم، بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

آقای بندپی گفت: دارو و تجهیزات پزشکی از لوازم مورد نیاز اسیب پذیرترین مردم جامعه است که نباید اجازه دهیم آسیب ببیند. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه طرح «دارویار» طرح بسیار خوبی بود، اما خوب اجرا نشد، زیرا ما در خراب کردن بهترین طرح‌هایی که در دنیا خیلی خوب اجرا شده است، حرفه‌ای هستیم و شاید مدیران ما در اجرای بهینه این طرح خیلی توجه جدی نکردند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه بهداشت و درمان پیشنهادهایی مطرح کردیم از جمله حذف عوارض گمرکی آمبولانس‌های وارداتی اورژانس ۱۱۵، هلال احمر، خدمات جامعه سلامت و بیمارستان‌ها است؛ پولی که برای خرید آمبولانس گذاشتند هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که فکر می‌کنم کفاف خرید ۳۰۰ یا ۵۰۰ آمبولانس را بدهد درحالی که ناوگان آمبولانس ما فرسوده است که نیاز به نوسازی دارد.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha