۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
روند قیمت پلاتین همچنان صعودی است| افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟
تحلیل بازار فلزات گرانبها؛

روند قیمت پلاتین همچنان صعودی است| افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

قیمت پلاتین طی این هفته با وجود انتشار اعداد نگران کننده شاخص PMI کشورهای صنعتی، روند صعودی خود را از سر گرفت.

به گزارش بازار؛ قیمت پلاتین طی این هفته با وجود انتشار اعداد نگران کننده شاخص PMI کشورهای صنعتی، روند صعودی خود را از سر گرفت. این اعداد نشان می‌دهد که فعالیت‌های تولیدی در ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و ژاپن در ماه ژانویه در منطقه انقباض باقی مانده است.

در معاملات روز چهارشنبه، قیمت پلاتین به ۱۰۵۷ دلار رسید که چند واحد بالاتر از پایین ترین قیمت هفته گذشته خود یعنی ۱۰۱۷ دلار بود. با این حساب، قیمت این فلز نسبت به پایین ترین نقطه در سال ۲۰۲۲ تا ۲۷ درصد افزایش یافته است.

قیمت پلاتین و سایر فلزات گرانبها، تحت تاثیر کاهش شدید شاخص دلار آمریکا طی یک ماه گذشته، جهش خوبی را تجربه کرده اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، شاخص دلار آمریکا (DXY) از ۱۱۵ دلار به حدود ۱۰۱ دلار کاهش یافته و این موضوع، منجر به افزایش ارزش اکثر ارزهای بازار فارکس همچون یورو و پوند بریتانیا شده است.

تحلیلگران بر این باورند که دلار فضایی برای کاهش بیشتر دارد. «ری دالیو» طی هشداری در مجمع جهانی اقتصاد استدلال کرد که دنیای تحت سلطه دلار به سرعت در حال محو شدن است.

تحلیل و پیش بینی قیمت پلاتین

platinum price

نمودار قیمت پلاتین در حال حاضر، یک کانال رگرسیون صعودی را تشکیل داده که در نمودار بالا به رنگ آبی نشان داده شده است. قیمت این فلز گرانبها طی چند روز گذشته پس از سقوط به سمت پایین کانال، مجددا به سمت بالا حرکت کرده و اکنون به قسمت میانی آن نزدیک شده است. این افزایش اخیر قیمت پس از تشکیل یک الگوی چکش کوچک در ۱۹ ژانویه اتفاق افتاد.

علاوه بر این، قیمت در محدوده بالاتر از حمایت مهم خود در ۹۷۳ دلار باقی مانده که بالاترین نقطه قیمت در ۱۰ آگوست سال گذشته بود. قیمت پلاتین همچنین بالاتر از سایر سطوح مقاومتی کلیدی یعنی ۱۰۴۴ دلار (بالاترین سطح ۱۳ دسامبر) و ۱۰۰۰ دلار (فیب ۵۰ درصد اصلاحی) قرار گرفته است.

روند صعودی همچنین توسط شاخص MA کوتاه مدت و بلندمدت حمایت می شود. بنابراین، چشم انداز قیمت پلاتین صعودی بوده و هدف اولیه گاوها روی ۱۰۷۶ دلار (وسط کانال رگرسیون) است. پس از آن ۱۱۰۴ دلار، بالاترین نقطه در سال ۲۰۲۳، و سطح فیب اصلاحی ۷۸.۶ درصد قرار دارد.

از طرف دیگر، کاهش حجم به سطح حمایت کانال صعودی روی ۱۰۲۲ دلار، این دیدگاه را تبیین می کند که تعداد فروشندگان در بازار افزایش یافته که اگر این اتفاق بیفتد، سطح حمایت بعدی روی ۱۰۰۰ دلار و سپس ۹۷۳ دلار خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha