۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
رشد بورس با روند طبیعی یا واکنشی است؟
یادداشت؛

رشد بورس با روند طبیعی یا واکنشی است؟

بسیاری از فعالان بازار سرمایه برای تاکید بر ادامه رشد شاخص بازدهی بالای ۱۰۰ درصد طلا و...را مثال می زنند، اما بازار اینبار واکنش التهابی ندارد.

حامد شایگان؛ بازار: بورس در موقعیت بسیار پیچیده ای قرار گرفته از یک سو فاکتورهای اقتصادی کاملا تورمی هستند و سیگنال ادامه رشد را به بازار می دهند و از سوی دیگر فاکتورهای بنیادی تحت تاثیر افزایش قیمت تمام شده، محدودیت صادرات و بلاتکلیفی ارز صادرات و... تمایل به اصلاح زمانی دارد، اما حالا اختلافات و تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران ریسک های جدیدی به اقتصاد ایران تحمیل کرده که بار تورمی اقتصاد ایران را بیشتر می کند و از همین طریق موانع ادامه رشد بورس بیشتر شده است، هرچند از نظر ارزش جایگزینی همین تورم بر ارزش دارایی شرکت ها اثر می گذارد، اما در کوتاه مدت بازار سرمایه درگیر چالش هاست.

با توجه به وضعیت تابلو که خروج پول سنگینی از بورس اتفاق نیفتاده و حجم معاملات هم همچنان در محدوده ۹ هزار میلیارد تومان است می توان پیش بینی کرد فعلا بازار قصد اصلاح قیمتی ندارد و علائم آن را می توان در هفته نخست بهمن ماه بهتر دید، چراکه قیمت ارز و طلا از اواخر هفته پیش روندی صعودی داشته در شرایط کنونی هم بالای ۴۲ هزار تومان معامله می شود، به همین دلیل اگر قرار شود در بورس اصلاحی اتفاق بیفتد در محدوده یک میلیون و هفتصد هزار واحد خواهد بود، از طرف دیگر اصلاح بورس به دلیل انتقال نقدینگی به بازارهای دیگر همچون ارز، خودرو و... تبعات بسیار منفی را برای اقتصاد کشور به بار خواهند آورد پس دولت از طریق حقوقی های بزرگ احتمالا مانع اصلاح شاخص خواهند شد و یک بالای دیگر را تجربه می کنیم اما در این مرحله رشد شاخص کند اتفاق خواهد افتاد و سهام ها باید دست به دست شوند و عده ای از نوسان گیرها از بازار خارج شوند تا صعود بعدی اتفاق بیفتد.

در چنین شرایطی عملکرد گروه های مختلف در بورس یکسان نبوده و رشد یکپارچه ای نداشته اند، شاید این مسأله تحت تاثیر خبر محور شدن رشد برخی گروه های بورس همچون خودرو، و... بوده که البته همه می دانند این رشدها موقتی و با لیدری نوسان گیرها اتفاق می افتد و اثر آن بر کلیت بازار خیلی کم است و در نهایت بازدهی گروه ها بهم نزدیک می شوند. لذا اگر پیش بینی می شود برخی از گروه ها در چند روز آینده درجا بزند و نمادهایی که بازدهی کمتری تجربه کرده اند رشد خود را شروع می کنند. به همین دلیل حداقل تا چند هفته دیگر بازار مثبت باقی می ماند و بعد از آن با آغاز تسویه حساب شرکت ها به تدریج عرضه ها افزایش می یابد و احتمالا شاخص کل بورس هم اصلاح زمانی خود را آغاز می کند.

کد خبر: ۲۰۲٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha