۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
حباب سکه ۴ میلیون تومان شد| خروج دلاراز نرخ تعادلی| سکانداری بانک مرکزی در بازار ارز با سامانه ناخدا
«بازار» از سیاست گذاریهای جدید ارزی گزارش می دهد؛

حباب سکه ۴ میلیون تومان شد| خروج دلاراز نرخ تعادلی| سکانداری بانک مرکزی در بازار ارز با سامانه ناخدا

قیمت ها در بازار ارز و سکه درحالی روند رو به رشدی را طی می کنند که به گفته کارشناسان بخشی از این افزایش قیمت حبابی است و با اجرای سیاست های ارزی جدید زیان سرمایه گذاران ارزی محتمل است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار طلا و ارز هر روز رکود جدیدی را به ثبت می رسانند، این بازار که همچنان دچار نوسان شدید قیمتی البته با شیبی روبه بالاست نگرانی هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده تا ارزش سرمایه هایشان با رشد قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی افت نکند در چنین شرایطی آنها برای حفظ ارزش دارایی های خود اقدام به تبدیل پولهای خود به ارز و سکه می کنند رویکردی که منجر به رشد میزان تقاضا و در نهایت افزایش قیمت سکه و ارز در بازار شده است.

از امروز سامانه ای با مصارف سی هشتگانه تحت عنوان «ناخدا» فعالیت خود را در بازارآغاز کرده تا بانک مرکزی میدان دار معاملات در بازار ارز شود، اقدامی که این بانک در نظر دارد با چنین شیوه ای بازارغیر رسمی را به حاشیه ببرد

بازارسازی بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها در بازار توافقی ارز

البته بانک مرکزی برای مدیریت قیمت ها در بازار و تامین نیازهای ارزی متقاضیان این کالا برای نخستین بار عرضه ارز تا سقف ۵۰۰۰ یورو و معادل آن از صرافی ها از امروز در بازار شروع خواهد شد، از طرفی نیز این بانک برنامه ویژه ای برای مصارف واقعی ارز دارد تا نیاز ارزی متقاضیان به خوبی تامین شود. بر همین اساس از امروز سامانه ای با مصارف سی هشتگانه تحت عنوان «ناخدا» فعالیت خود را در بازار آغاز کرده تا بانک مرکزی میدان دار معاملات در بازار ارز شود، اقدامی که این بانک در نظر دارد با چنین شیوه ای بازار غیر رسمی ارز را به حاشیه ببرد.

سامانه ناخدا همان سامانه نظام مدیریت خدمات ارز ایران بوده که از امروز در دسترس قرارگرفته و بناست تا ارز خدماتی و غیربازرگانی را که مصارف سی هشتگانه ای دارد در سطح وسیعی تامین شود. محل تامین این ارز بازار مبادله ارزی و طلا خواهد بود و قیمت ها نیز بر طبق نرخ بازار متشکل ارزی تعیین می شود.

هرچند کارشناسان علت آشفتگی بازار ارز و رشد قیمت این کالا را در یک ماه اخیر تعیین قیمت ارز در بازار معاملات توافقی ارز می دانند اما با ساماندهی چنین بازاری از این پس و با توجه به حضور بانک مرکزی به عنوان بازار ساز این احتمال وجود دارد که قیمتها دیگر چون گذشته در چنین بازاری بی منطق افزایش نیابد. افزایش قیمتی که در چند روز گذشته نرخ دلارآزاد را تا حدود ۴۵ هزارتومان رساند و سکه تمام بهارآزادی را در آستانه ورود به کانال ۲۵ میلیون تومان قرار داد. حال بانک مرکزی هم اکنون خود وارد عمل شده است تا بازار را در دست گیرد و با اقدامات کارشناسانه همچنین تامین ارز مورد نیاز مردم در بازار توافقی، مانع از رشد بی منطق و غیر واقعی قیمت ها در بازار آزاد این کالا شود.

قیمت دلار کمی از نرخ تعادلی خود فراتر رفته است، اظهارداشت: وقتی با سرکوب مالی قیمت دلار پایین در نظر گرفته می شود بنابراین این کالا زمانی به نرخ تعادل برمی گردد که نرخ واقعی و یا همان تعادلی خود فراتر رفته است و این موضوع کار را سخت می کند

سرکوب مالی دلار، قیمت این کالا را از نرخ تعادلی فرارتر برده است

ایمان اسلامیان، کارشناس اقتصادی درگفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره راه اندازی سامانه «ناخدا» و محاسن آن در بازار ارز گفت: ارز مدتی است از ریل قیمت منطقی خارج شده است و با افزایش نرخی مواجه شده که تبعات آن به زیان اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد بود در چنین شرایطی تیم اقتصادی دولت بخصوص بانک مرکزی به عنوان متولی بخش پولی کشور برای صیانت از ارزش پول ملی باید اقداماتی را انجام می دادند که قیمت ارز به این شکل در بازار افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد قیمت دلار کمی از نرخ تعادلی خود فراتر رفته است، اظهارداشت: وقتی با سرکوب مالی قیمت دلار پایین در نظر گرفته می شود بنابراین این کالا زمانی به نرخ تعادل برمی گردد که نرخ واقعی و یا همان تعادلی خود فراتر رفته است و این موضوع کار را سخت می کند. درچنین شرایطی بانک مرکزی اقدام به راه اندازی سامانه ناخدا کرده است تا قیمت ارز را در بازار متعادل کند این سامانه بی تردید در کوتاه مدت موفقیت آمیز خواهد بود اما بانک مرکزی در بحث ساماندهی بازار ارز و نرخ این کالای سرنوشت ساز نباید فقط به چنین اقدامی بسنده کند. بنابراین این بانک باید در کنار سامانه ناخدا دیگر شاخص های کلان اقتصادی را مد نظر قرار دهد تا بازار ارز پس از گذشت مدتی دوباره دچار نوسان قیمت نشود.

متقاضیان ارز در بازار توافقی جدید (سامانه ناخدا) می‌توانند تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از صرافی‌ها ارز به نرخ بازار متشکل ارزی بخرند. این سهمیه که سالانه یک بار است، به متقاضیانی که از سهمیه ۲۰۰۰ دلاری امسال خود استفاده کرده‌اند، تعلق نمی‌گیرد

مصارف ارز در سامانه ناخدا برای چه گروها و اشخاصی است

ارز درمانی، ارز ماموریت، امور دانشجویی، فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی و فرصت تحقیقاتی دانشجویان و هزینه‌های درمانی اعضای هیات علمی، حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی در خارج از کشور، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حق‌الوکاله در رابطه با دعاوی خارجی، اصل و سود سرمایه‌گذاری خارجی، هزینه فدراسیون‌های ورزشی و کمیته‌های متولی ورزشی، هزینه دفاتر خارج از کشور، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی (اینترنت، رویترز و...)، هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی، هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی‌های بین‌المللی (استاندارد، کیفیت و...)، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت‌های ماهواره‌ای و ارتباطی، هزینه‌های شرکت‌های بیمه ایرانی، هزینه اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق)، هزینه ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و... که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در داخل کشور برگزار می‌شود، بخشی از مصارف خدماتی ارز است.

از دیگر مصارف غیربازرگانی یا خدماتی ارز که در مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی به آن اشاره شده، ارز مسافرتی، هزینه‌های شرکت هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی، حق بیمه هواپیما و کشتی، حق بیمه هواپیما و کشتی، حق بیمه هواپیما و کشتی، درآمدهای ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، درآمدهای ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، درآمدهای ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، هزینه شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور و دوره‌های آموزشی داخل کشور، هزینه ثبت‌نام شرکت در امتحانات علمی و تخصصی داخل و خارج از کشور، حمل جنازه، حق استفاده از واگن‌ها، مطالبات راه‌آهن سایر کشورها، تنخواه بازرسی و پرداخت ضروری ناشی از قراردادهای چندجانبه، تبدیل موجودی حساب‌های ریالی افراد غیرمقیم در داخل کشور، هزینه‌های دفاتر نمایندگی خارجی در ایران، خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی داخل کشور و نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران، هزینه شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری، تبدیل دارایی‌های ریالی مأموران نمایندگی‌های خارجی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای خارجی، هزینه صندوق ضمانت صادرات ایران، هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی، تبدیل مجدد ریال‌های اضافی اتباع خارجی به ارز و ترتیبات نحوه تأمین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی مرتبط با تسهیلات ارزی است. البته هر کدام از این مصارف برای تامین باید شرایطی داشته باشد و به تاییدیه‌ها و وثایقی نیاز دارد. با این وجود از امروزسه شنبه مردم می‌توانند تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از صرافی‌ها ارز به نرخ بازار متشکل ارزی بخرند. این سهمیه که سالانه یک بار است، به متقاضیانی که از سهمیه ۲۰۰۰ دلاری امسال خود استفاده کرده‌اند، تعلق نمی‌گیرد.

افزایش قیمت سکه و رسیدن نرخ آن به بیش از ۲۴ میلیون تومان به دلیل رشد قیمت ها در بازار ارز بوده است. افزایش قیمتی که با حباب قیمت همراه است به طوریکه هم اکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۴ میلیون تومان حباب دارد

حباب ۴ میلیون تومانی قیمت سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تومان

با افزایش قیمت ارز در بازار طی چند روز گذشته قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز سیری صعودی به خود گرفتند تا جایی که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزارتومان و هر قطعه سکه بهار آزادی نیز تا مرز ۲۵ میلیون تومان رسیده است. در این باره ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل افزایش قیمت ها در بازار سکه و طلا، گفت: افزایش قیمت سکه و رسیدن نرخ آن به بیش از ۲۴ میلیون تومان به دلیل رشد قیمت ها در بازار ارز بوده است. افزایش قیمتی که با حباب قیمت همراه است به طوریکه هم اکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۴ میلیون تومان حباب دارد.

وی با بیان اینکه چند عامل باعث شده است تا قیمت ها در بازار سکه و طلا روندی رو به رشد به خود گیرند افزود: عواملی چون اخبار منتشره از تشدید تحریم ها، مسائل سیاسی و بین المللی در کنار رشد بورس های جهانی تاثیر خود را بر بازار داخلی به جای گذاشت و این مسائل باعث شده تا قیمت ها در بازار ارز و در پی آن طلا و سکه دچار نوسان و افزایش قیمت شوند.

وی همچنین بابیان اینکه تقاضای کاذب برای تهیه سکه و ارز به دلیل تبدیل سرمایه ها به این کالای ارزشی نیز مکمل قیمت ها در این بازار شده است تا نرخ ها صعودی شوند، افزود: بخش عمده ای از سرمایه های سرگردان که سرمایه گذاران بازار دیگری را برای سرمایه گذاری نمی بینند این روزها برای جلوگیری از افت ارزش آن به بازار سکه و و ارز آمده که این تقاضای کاذب نیز در رشد قیمت این کالا بی تاثیر نیست.

محمد ولی خاطرنشان کرد: تقاضا برای خرید سکه و طلا طی چند روز گذشته در بازار از حیث تعداد خریداران کم اما از لحاظ حجم معاملات توسط برخی زیاد بوده است این بدان معناست که خریداران واقعی طلا در شرایط افزایش قیمت به بازار نیامده اند و رشد تقاضا توسط سرمایه گذارانی صورت گرفته است که تعداد آنها شاید خیلی زیاد نبوده اند. وی در ادامه افزود: تقاضاها برای خرید طلا هم اکنون در بازار بصورت خرید طلای خام و سکه است و کمتر مصنوعات طلا خریداری می شود.

بنا به این گزارش، با شروع فعالیت سامانه «ناخدا» از امروز در بازار دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی حذف شده است این موضوع باعث شده است تا معاملات در بازار توافقی از این بازار با شیوه جدید تعیین قیمت انجام شود حال معلوم نیست در روزهای آینده با اجرای این طرح قیمت ها در بازار ارز و طلا چه رقمی شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha