۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
از فرصت های تجاری ایران در ترکیه تا انتقاد از تفاوت ۳۰ درصدی ارز نیما و آزاد
در اتاق بازرگانی کرمان بررسی شد؛

از فرصت های تجاری ایران در ترکیه تا انتقاد از تفاوت ۳۰ درصدی ارز نیما و آزاد

کرمان- فرصت های تجاری ایران در ترکیه، اهمیت اعلام اولویت های صادراتی و انتقاد از تفاوت ۳۰ درصدی ارز نیما و آزاد در نشست تبیین فرصت های تجاری ایران در ترکیه با محوریت استان کرمان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، عباس جبالبارزی ظهر شنبه در نشست تبیین فرصت های تجاری ایران در ترکیه با رویکرد استان کرمان در محل اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به مسائل بانکی به دلیل تحریم ها گفت: کار با ترکیه نسبت به سایر کشورها ساده تر است.

عضو هیئت رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه می توان از بستر ترکیه به عنوان هاب بین ایران و اروپا استفاده کرد، افزود: یکی از راه های موثر در توسعه صادرات حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود شرکت های مدیریت صادرات فعال بین عرضه و تقاضا ایجاد شود که البته این امر نیازمند نیروی انسانی و منابع مالی است.

جبالبارزی گفت: هزینه ثبت یک شرکت در ترکیه ۳۰۰ هزار دلار برابر ۱۲ میلیارد تومان است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به تفاوت ۳۰ درصدی نرخ ارز نیما و ارز آزاد افزود: این مساله منجر به کاهش صادرکننده واقعی بخش خصوصی و افزایش فساد می شود.

وی به سازمان توسعه تجارت پیشنهاد کرد که برنامه ای عملیاتی ارائه کند که در آن جزئیات کار برای صادرات تعریف شده و تعهدات دولت و بخش خصوصی مشخص باشد.

دولت از بخش خصوصی حمایت کند

عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان خواستار حمایت دولت از بخش خصوصی شد و گفت: هیچ حرکتی از سوی دولت برای رشد بخش خصوصی دیده نمی شود.

محمدحسین اکبری با اشاره به ظرفیت های اقتصادی فراوان استان کرمان متذکر شد: کرمان دومین استان فقیر کشور بعد از سیستان و بلوچستان است که باید دلایل آن بررسی شده و آسیب شناسی لازم انجام شود.

اکبری در رابطه با تجارت با ترکیه ادامه داد: چگونگی اعتبارسنجی طرف های ترکی و چگونگی تجارت با تورم بالا در ترکیه از جمله پرسش های فعالان اقتصادی است.

اولویت های صادراتی برای تجارت با ترکیه اعلام شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اهمیت مراوده تجاری با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه گفت: توسعه صادرات در دستور کار است.

امیر حسن زاده با تاکید بر نقش بخش خصوصی در رشد اقتصاد عنوان کرد: باید از ظرفیت این بخش استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه کرمان در رتبه دهمین استان کشور قرار دارد که صادرات به ترکیه انجام می دهد، افزود: از سازمان توسعه تجارت می خواهیم تا اولویت های صادراتی برای تجارت استان ها به ترکیه را اعلام کند تا بتوانیم بر این اساس برنامه ریزی کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به لزوم راه اندازی انجمن صادرات در استان کرمان ابراز امیدواری کرد که با این اقدام فعالیت های گروهی در این حوزه تقویت شده و اهداف صادراتی محقق شود.

وجود فرصت های صادراتی مطلوب در ترکیه برای ایران

رایزن بازرگانی ایران در ترکیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی ترکیه اظهار کرد: این موقعیت باعث شده که ترکیه یک کریدور مهم انرژی و هاب لجستیک باشد.

کارمران داوری نیکو با اشاره به حفظ مراودات تجاری ایران و ترکیه طی نیم قرن اخیر افزود: فرصت های صادراتی خوبی در ترکیه برای ایران وجود دارد.

وی از ترکیه به عنوان پلی برای ورود ایران به بازارهای اروپا نام برد و گفت: در حالی ترکیه در سال ۲۰۱۹ دارای رتبه ۱۹ در زمینه اقتصاد جهانی بوده است که در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده که در سال های آینده در بین ۱۰ کشور برتر اقتصاد جهان قرار خواهد گرفت.

داوری نیکو با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ترکیه اظهار کرد: این کشور با اروپا مراودات تجاری خوبی دارد.

صادرات ایران به ترکیه طی ۹ ماه امسال ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است

وی با تاکید بر اینکه باید از این مسیر صادرات ایستگاهی به کشور سوم در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: میزان صادرات ایران به ترکیه طی ۹ ماه امسال ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

داوری به خام فروشی، فناوری پایین، پیچیدگی اقتصادی اندک ایران اشاره و تصریح کرد: اوره، فلزات اساسی، پلیمرها، صنایع دستی، زیورآلات و پسته عمده اقلام صادراتی ایران به ترکیه است.

وی همچنین گفت: اقلام وارداتی ایران از ترکیه عمدتا شامل محصولات غذایی، داروهای دامپزشکی و محصولات صنعتی است.

داوری نیکو گفت: بازرگانان فعال در بازار ترکیه فعالیت تجاری خود را با حجم و ارزش پایین کار شروع کنند و بعد از جلب اعتماد و اعتبار بیشتر به سمت مقادیر کلان و شرکت های بزرگ بروند. همچنین پیشنهاد می شود که در قراردادهایشان بند داوری تجاری را در متن قید کنند.

رایزن بازرگانی ایران در ترکیه با اشاره به افزایش آمار اشتغال بانوان در ترکیه افزود: تعداد بانوانی که در این کشور دارای کسب کار هستند در حال افزایش است.

کد خبر: ۲۰۱٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha