۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
صعود دوباره قیمت دلار در پی نبود نظارت بر بازار متشکل ارزی!| دلار هیجانی ۴۴ هزار تومان شد!
بازار گزارش می دهد؛

صعود دوباره قیمت دلار در پی نبود نظارت بر بازار متشکل ارزی!| دلار هیجانی ۴۴ هزار تومان شد!

قیمت ها در بازار ارز در حالی دوباره بر مدار رشد قرار گرفته است که به گفته کارشناسان عدم نظارت بر معاملات بازار توافقی و تعیین نرخ بالا در این بازار سیگنال گرانی را به بازار آزاد ارز می دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز دوباره افزایشی شد و دلار آزاد با جهش قیمتی برای ورود به کانال ۴۵ هزار تومان خیز برداشته است. افزایش قیمتی که ضرورت مدیریت موثرتر بانک مرکزی را درکنترل قیمت ها در این بازار مهم و حساس اقتصادی نمایان می کند، آنطور که بعضی ها معتقدند تغییر رئیس کل بانک مرکزی و سیاست های ارزی جدید وی چون رساندن نرخ دلار در سامانه نیما به ۲۸۵۰۰ تومان هم نیز نتوانست برکاهش قیمت ها در بازار آزاد اثر گذار شود و به این آشفته بازار پایان دهد.

البته با رفتن صالح آبادی ازبانک مرکزی و آمدن فرزین برای سکانداری ساختمان معروف خیابان میرداماد، سیاست گذاری های جدید وی موجب شد تا قیمت دلار دربازار آزاد حدود ۵ هزارتومان کاهش یابد اما این کاهش قیمت خیلی دوام نیاورد و نرخ ها در بازار آزاد و متشکل ارزی دوباره بر ریل رشد قرار گرفتند آنگونه که شنبه در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۹هزار تومان معامله شد و در پی آن نیز دلار آزاد به ۴۴ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که تبعات منفی آن منجر به رشد قیمت همه کالاها و خدمات در بازار شده و از طرفی تاثیر بسزایی بر ایجاد تورم انتظاری و آشفتگی اقتصاد دارد.

در چنین شرایطی است که اقتصاددانان تاکید دارند؛ بانک مرکزی باید به میدان بیاید و با نظارت و کنترل قیمت ها در بازار متشکل و معاملات توافقی ارز این بازارها را به خوبی مدیریت کند چرا که اگر قیمت ها در این بازارها افزایش یابد بی تردید نرخ ارز نیز در بازار آزاد همچنان صعودی خواهد شد.

اینکه می گویند بازار(عرضه و تقاضا) تعیین کننده قیمت ارز است، معنی ندارد. چرا که اولا دولت خود بزرگترین دارنده ارز بوده و از آنجایی که قیمت این کالا هر روز ساعت یازده به صرافی ها اعلام می شود، بنابراین کاملا محرز است که تعیین قیمت روزانه ارز توسط بانک مرکزی صورت می گیرد

تعیین نرخ بالای ارز در بازار معاملات توافقی، زمینه ساز افزایش قیمت دلار

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل نبود ثبات و وجود نوسان قیمت ها در بازار ارز همچنین رشد دوباره نرخ این کالا پس از رسیدن قیمت دلار به زیر ۴۰ هزار تومان درماه گذشته با تغییر مدیریت رئیس کل بانک مرکزی، اظهارداشت: تا زمانی که بانک مرکزی استقلال نداشته باشد و در تعیین قیمت ها نرخ ها را در بازارهایی چون بازار معاملات توافقی و متشکل ارزی پایین در نظر نگیرد، روند رو به رشد قیمت ها در این بازار ادامه دار خواهد بود و نرخ دلار به ثبات نمی رسد.

وی با بیان اینکه انتظارات تورمی و نبود نظارت بر بازار ارز موجب شده است تا قیمت ارز همچنان آشفته و هر روز نرخ جدیدی را به ثبت برساند، افزود: اینکه می گویند بازار(عرضه و تقاضا) تعیین کننده قیمت ارز است، معنی ندارد. چرا که اولا دولت خود بزرگترین دارنده ارز بوده و ازآنجایی که قیمت این کالا هر روز ساعت یازده به صرافی ها اعلام می شود، بنابراین کاملا محرز است که تعیین قیمت روزانه ارز یا مستقیم یا غیر مستقیم توسط بانک مرکزی صورت می گیرد. حال چنانچه بانک مرکزی قیمت دلار را در بازار معاملات ارزی پایین در نظر گیرد، قیمت این کالا در بازار آزاد کاهشی شده و سیر صعودی به خود نمی گیرد.

سیاست رساندن نرخ ارز نیمایی به ۲۸۵۰۰ تومان هیچ کارایی نداشته و به جای اینکه بازار مدیریت شود باعث رانت هم شده است زیرا طرف دریافت کننده ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ارز ارزان می گیرد اما کالایی که وارد می کند با نرخ دلار ۴۴ هزار تومان می فروشد

افت روز افزون ارزش پول ملی با افزایش نرخ ارز

این اقتصاددان اضافه کرد: بانک مرکزی باید بازار ارز را به خوبی مدیریت کند چرا که اگر نسبت به کنترل و نظارت این بازار کم توجهی شود دود گرانی ارز که ارزش پول ملی را نزولی می کند به چشم مردم خواهد رفت. بنابراین نباید گفت؛ مسائل سیاسی، بین المللی و یا تحریم ها باعث گرانی نرخ ارز شده است این مسائل اگرچه شاید تاثیری داشته باشد اما نه با این شکل که نرخ ارز یک شبه ۳ هزار تومان افزایش یابد، بنابراین نباید به تحریم و تهدید ها نگاه شود چرا که بخش عمده افزایش نرخ ارز در بازار مدیریت ناکارآمد بانک مرکزی بر این بازار است.

بغزیان در ادامه به سیاست جدید بانک مرکزی در رساندن قیمت دلارنیمایی به ۲۸۵۰۰ تومان اشاره کرد و افزود: این سیاست هیچ کارایی نداشته و به جای اینکه بازار مدیریت شود باعث رانت هم شده است زیرا طرف دریافت کننده ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ارز ارزان می گیرد اما کالایی که وارد می کند با نرخ دلار ۴۴ هزار تومان می فروشد. در چنین شرایطی نظارت ها باید پس از دریافت ارز نیز صورت گیرد که ارز ارزانی که وارد کننده برای خرید کالا گرفته است به چه قیمتی در بازار می فروشد.

بانک مرکزی باید در سیاست گذاری های خود تجدید نظر کند و از همین امروز تغییراتی را در چگونگی نحوه معاملات توافقی ارز و بازار متشکل ارزی ایجاد کند چرا که نباید منتظر ماند که در بازار معاملات توافقی ارز قیمت ها پایین در نظر گرفته شود

ضرورت تجدید نظر بانک مرکزی در سیاست های ارزی

این کارشناس اقتصادی افزود: بانک مرکزی باید در سیاست گذاری های خود تجدید نظر کند و از همین امروز تغییراتی را در چگونگی نحوه معاملات توافقی ارز و بازار متشکل ارزی ایجاد کند چرا که نباید منتظر ماند که در بازار معاملات توافقی ارز قیمت ها پایین در نظر گرفته شود. از طرفی برخی مسئولان می گویند چون نرخ ارز در بازار هرات یا اربیل دچار نوسان می شود تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازار داخل به جای می گذارد، در جواب باید گفت؛ یعنی ارز در ایران به این اندازه بی ارزش شده است که قیمت آن از هرات یا اربیل تعیین می شود؟

بغزیان افزود: اینکه می گویند نرخ ارز یا در بازار توافقی یا در سایر بازارهای دیگر چون افغانستان یا عراق تعیین می شود را قبول ندارم زیرا بانک مرکزی تعیین کننده قیمت ارز در بازار است و از آنجایی که سود سرشاری با فروش آن در زمان گرانی آن نصیب این بانک که استقلالی در برابر دستورات دولت ندارد خیلی راغب به کاهش قیمت آن نیست.

این کارشناس اقتصادی درادامه اظهارداشت: وقتی نرخ ارز در بازار معاملات توافقی با رقم ۳۹ هزارتومانی شروع می شود نباید انتظار داشت که قیمت ها در بازار آزاد افزایشی نشود. بازاری که اگر به خوبی مدیریت شود بی تردید قیمت ها به این شکل نوسانی و رو به رشد نخواهد شد.

دلار در نخستین روز بهمن ماه در بازار معاملات توافقی در کانال ۳۹ هزار تومان رقم خورد. رقمی که علامت گرانی را به بازار آزاد داد تا نرخ این کالا در این بازار نیز افزایشی شود به طوری که قیمت دلار عصر همین روز در کانال ۴۴ هزار تومان قرار گرفت

دلار آزاد ۴۴ هزار تومانی و سکه ۲۳ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در بازار!

بنا به این گزارش، دلار در نخستین روز بهمن ماه در بازار معاملات توافقی در کانال ۳۹ هزار تومان رقم خورد. رقمی که علامت گرانی را به بازار آزاد داد تا نرخ این کالا در این بازار نیز افزایشی شود به طوری که قیمت دلار عصر روز گذشته در کانال ۴۴ هزار تومان قرار گرفت. البته خریداران ارز این روزها به دلیل انتشار برخی اخبار سیاسی و بین المللی بصورت هیجانی متقاضی ارز شده اند و دلالان نیز با شانتاژ افزایش قیمت بازار را ملتهب کرده اند. در حالی که هیچ اتفاق اقتصادی خاصی در کشور نیفتاده است که نرخ ارز به این شیوه غیر واقعی افزایش یابد.

افزایش قیمتی که تاثیر خود را خیلی سریع بر روی بازار طلا و سکه به جای گذاشت طوری که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۸۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است.

کد خبر: ۲۰۱٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha