۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
انتخاب گرید ورق فولادی متناسب با هر کاربرد

انتخاب گرید ورق فولادی متناسب با هر کاربرد

متنوع‌ترین خانواده مقاطع فولادی، انواع ورق‌های فولادی هستند که در جنس، خواص، گرید، سایز و حالت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

به گزارش بازار، متنوع‌ترین خانواده مقاطع فولادی، انواع ورق‌های فولادی هستند که در جنس، خواص، گرید، سایز و حالت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. حال از بین این‌همه تنوع، چطور گرید ورق فولادی مناسب برای هر کاربرد را انتخاب کنیم؟

از نظر شما، بهترین ورق فولادی برای ساخت بدنه خودرو کدام است؟ از کدام ورق‌ها در ساخت مخازن ذخیره، مخازن تحت‌فشار و یا لوله‌های فولادی استفاده می‌شود؟ برای کاربردهایی که در آن‌ها دمای بالا، سایش زیاد و یا عوامل خورنده وجود دارد، کدام گرید ورق فولادی توصیه می‌شود؟ هم‌چنین، کدام گرید قیمت مناسب‌تری دارد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، نیازمند شناخت دقیق انواع گریدهای پرکاربرد ورق‌های فولادی و خواص و مشخصات آن‌ها و نیز آگاهی از تغییرات قیمت و عوامل موثر بر این تغییرات هستیم.

نحوه انتخاب گرید ورق فولادی

توجه به کاربرد و شرایط سرویس، خواص موردنیاز و الزامات طراحی را برای انتخاب مواد مناسب، مشخص می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ورق‌های فولادی مورداستفاده در بدنه خودرو با ورق‌های فولادی مورداستفاده در ساخت مخازن ذخیره با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.

ورق‌های بدنه خودرو باید از قابلیت شکل‌پذیری مطلوب، استحکام مناسب و جوش‌پذیری بسیارخوب برخوردار باشند و در مقابل نیز، ورق‌های مورداستفاده در ساخت مخازن ذخیره، در درجه اول باید مقاومت به خوردگی مطلوبی داشته باشند تا با محتویات درون آن واکنش ندهند. ضمن اینکه، استحکام مطلوب و قابلیت جوش‌پذیری از دیگر مشخصات موردنیاز برای ورق‌های فولادی مخازن ذخیره است.

بنابراین، مشخص می‌شود که نمی‌توان ورق‌های مشابهی را پیدا کرد که برای هر دو کاربرد یادشده کارایی داشته باشند و یا اگر هم وجود داشته باشند، صرفه اقتصادی ندارند. درنتیجه، این کاربرد است که الزامات و خواص موردنیاز برای شرایط سرویس را مشخص می‌کند. ضمن اینکه، خود خواص یک ماده نیز تابعی از ساختار و ریزساختار آن است و برای رسیدن به خواص مطلوب و موردنیاز برای هر کاربرد، باید که از طریق عملیات‌هایی مانند کار مکانیکی، عملیات حرارتی، آلیاژسازی و غیره، این خواص را بهینه‌سازی کرد. اما چگونه بهترین ورق فولادی را برای هر کاربرد انتخاب کنیم؟

بهترین گرید ورق فولادی برای هر کاربرد

اگر در مواردی، برای یک کاربرد یکسان، چندین انتخاب وجود داشته باشد، چگونه از بین آن‌ها بهترین گرید را برگزینیم؟ در پاسخ باید گفت که ابتدا باید مشخص شود که کاربرد موردنظر از نوع ساختمانی است یا صنعتی؛ چراکه هزینه ورق‌های مورداستفاده در این صنایع بسیار با یکدیگر متفاوت است و چنانچه مثلاً از ورق استیل برای کاربردهای خانگی استفاده شود، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

ورق‌های مورداستفاده در ساخت‌وسازهای مسکونی، اغلب ورق‌های رنگی و روغنی هستند که در ساخت انواع سقف‌ها و نماهای داخلی  خارجی کاربرد دارند. اما ورق‌هایی که در صنایع بزرگ مانند صنایع خودروسازی، پتروشیمی، نفت، گاز و غیره به کار برده می‌شوند، عمدتاً از نوع ورق‌های سیاه، گالوانیزه، ضد سایش، آجدار و یا ورق‌های استیل هستند.

در کنار قیمت، دامنه خواص و مشخصات ورق نیز بسیار مهم است. خواص منحصربه‌فردی که برخی از این ورق‌های فولادی ارائه می‌کنند، تنها مختص به یک کاربرد خاص است.

کاربرد گریدهای ورق سیاه فولادی

ورق‌های سیاه پرفروش‌ترین نوع ورق‌های فولادی هستند که در بازار در دو گرید St۳۷ و St۵۲ موجود هستند. این ورق‌های کم کربن، استحکام مناسبی داشته و به دلیل تولید به روش نورد گرم، سطح تمام شده خشن و مات دارند. به همین دلیل، ارزان‌ترین گرید ورق فولادی هستند. قیمت انواع ورق سیاه در تعیین قیمت پایه سایر گریدهای ورق فولادی نقش بسزایی دارد. گریدهای ورق سیاه نظیر St۳۷ و St۵۲ در کاربردهایی مانند ساخت انواع لوله درزدار، ساخت پروفیل‌ها، ساخت ورق‌های روغنی و رنگی، ورق‌های کف خودرو و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب گرید ورق فولادی متناسب با هر کاربرد

کاربرد گریدهای ورق آلیاژی

مهم‌ترین گریدهای ورق فولادی آلیاژی موجود در بازار، ورق‌های A۳۶، A۲۸۳ و A۵۱۶ هستند. ورق آلیاژی A۳۶ یک ورق نورد سرد است که بسیار مقاوم بوده و به‌سختی خم می‌شود. از این ورق‌ها در ساخت تجهیزاتی که با آب دریا در تماس هستند مانند بدنه انواع کشتی‌ها، استفاده می‌شود. ورق آلیاژی A۲۸۳ یک ورق شکل‌پذیر و دارای قابلیت جوشکاری است که در چهار گرید تحت عنوان‌های A، B، C و D تولید می‌شوند و در ساخت انواع مخازن، ماشین‌آلات سنگین و قطعات صنعتی کاربرد دارد. ورق‌های آلیاژی A۵۱۶ نیز که استحکام بیشتری نسبت به دو نمونه دیگر دارند، در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز بسیار کاربرد دارند. این ورق‌ها به روش نورد گرم تولید می‌شوند.

کاربرد گریدهای ورق روغنی

ورق‌های روغنی همان ورق‌های سیاه و نورد گرم هستند که یک مرحله اسیدشویی و سپس فرآیند نورد سرد را پشت سر می‌گذارند. این‌چنین، علاوه بر افزایش استحکام، دارای سطح براق و روغنی می‌شوند که آن‌ها را علاوه بر کاربردهای ساختاری، برای کاربردهای ظاهری نیز مناسب می‌گرداند. از مهم‌ترین کاربرهای گریدهای ورق روغنی می‌توان به تولید لوازم‌خانگی، پایه تولید ورق‌های گالوانیزه، تولید لوله‌ها و ساخت سقف‌ها اشاره کرد.

کاربرد گریدهای ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه نوعی ورق‌های فولادی با پوشش روی هستند که خواص مقاومت به خوردگی در آن‌ها به‌واسطه حضور این پوشش، بهبود داده شده است. ورق گالوانیزه در دسته گریدهای ورق فولادی گران‌قیمت قرار می‌گیرد اما قیمت های آنلاین ورق گالوانیزه کمتر از ورق استیل است. ورق‌های گالوانیزه در تولید انواع لوله‌های گالوانیزه، ساخت مخازن، ساخت سقف سوله‌ها و غیره کاربرد دارند.

انتخاب گرید ورق فولادی متناسب با هر کاربرد

قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد و کارخانه های تولیدکننده مهم ورق گالوانیزه مانند: فولاد مبارکه، تاراز، هفت الماس، کاشان در سایت لینک شده ، هر روز  به روزرسانی میشود.

انتخاب گرید ورق فولادی متناسب با هر کاربرد

کاربرد گریدهای ورق رنگی

ورق‌های رنگی با تنوع در ۱۵ رنگ، بر پایه ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند و گاهی به‌صورت ورق گالوانیزه رنگی نیز خوانده می‌شوند. با اعمال پوششی از رنگ الکترواستاتیک بر روی ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های رنگی حاصل می‌شوند. بدین ترتیب، معمولاً ورق‌های رنگی حتی از ورق‌های گالوانیزه نیز گران‌تر هستند. این گریدهای ورق فولادی علاوه بر حفظ خواص ورق گالوانیزه همچون استحکام و مقاومت به خوردگی، از ظاهر زیبا نیز برخوردارند. ساخت لوازم‌خانگی، ساخت اتاقک خودرو و استفاده در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، از مهم‌ترین کاربردهای ورق‌های رنگی است.

کاربرد گریدهای ورق آجدار

ورق‌های آجدار دارای آج‌هایی به شکل الماسی، قطره‌ای، مربعی و غیره بر روی سطح خود هستند. وجود این آج‌ها سبب استفاده از ورق‌های آجدار در کاربردهایی مانند کف پل هوایی، کف کامیون‌ها و وانت‌ها، سطوح دستگاه‌های صنعتی، واگن‌های قطار، لبه سکوی مترو و غیره شده است.

کاربرد گریدهای ورق ضد سایش

هرجا که نیاز به مقاومت به سایش باشد، استفاده از ورق‌های ضد سایش مانند ورق‌های هاردوکس اهمیت می‌یابد. انواع گریدهای ورق فولادی ضد سایش شامل هاردوکس ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰، ۵۵۰، ۶۰۰ و گریدهای خاصی مانند HiTuf و Extreme می‌شوند. این ورق‌ها در کاربردهایی مانند ساخت ماشین‌آلات سنگین، صنایع معدنی، ادوات کشاورزی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد گریدهای ورق استیل

ورق‌های استیل یکی از بهترین گریدهای ورق فولادی هستند که به دلیل وجود عنصر کروم در آن‌ها، خواص مقاوم به خوردگی شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند. هم‌چنین، ورق‌های استیل در انواع گریدهای فریتی، آستنیتی، مارتنزیتی، دوفازی و رسوب سخت تولید می‌شوند که در برخی از آن‌ها، ترکیبی از مقاومت به خوردگی و استحکام بسیار خوب مشاهده می‌شود. به‌طورکلی، ورق‌های استیل گران‌ترین گرید ورق‌های فولادی هستند و اغلب مصارف صنعتی دارند. از این ورق‌ها در ساخت لوله‌های استیل، ساخت لوازم‌خانگی، صنایع غذایی، بدنه برخی وسایل نقلیه، تانکرها و مخازن ذخیره و تحت‌فشار و وسایل آشپزخانه استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha