۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سیاست دولت برای تأمین انرژی| خانه‌های روشن در قبال کارخانه‌های خاموش
بازار گزارش می‌دهد؛

سیاست دولت برای تأمین انرژی| خانه‌های روشن در قبال کارخانه‌های خاموش

مشهد- خراسان رضوی در بخش سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد به دنبال رسیدن به هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاد و تبدیل به قطب سوم فولادسازی کشور است و این در حالی است که گاز صنایع فولاد قطع‌شده است!

بازار؛ گروه استان‌ها: دی‌ماه امسال با خاموشی دوهفته‌ای خطوط تولید به دلیل کسری برق و گاز شوک بزرگی به صنایع این استان وارد شد. دولتمردان برای تأمین انرژی و روشن نگاه‌داشتن چراغ خانه‌ها این روزها چراغ تولید را کارخانه‌ها را خاموش کردند.

متأسفانه نیروگاه‌ها با سردی هوا، افزایش میزان مصرف گاز واحدهای مسکونی و به‌تبع آن کاهش فشار گاز در شبکه نمی‌توانند با ظرفیت کافی فعالیت کنند و این مسئله، برق را تحت‌الشعاع قرار داده است به‌طوری‌که تمامی این مسائل ناشی از ضعف شبکه گازرسانی است.

این در حالی است که خراسان رضوی در بخش سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد به دنبال رسیدن به هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان و تبدیل این منطقه به قطب سوم فولادسازی کشور است.

اکنون ۳۴ واحد صنعتی درزمینهٔ تولید شمش فولاد و سایر طرح‌های فولادی با اشتغال‌زایی برای ۹ هزار و ۲۶۲ نفر در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که این حجم از تولید فولاد در خراسان رضوی باید بستر پایداری از انرژی به‌ویژه گاز در اختیار داشته باشد و این در حالی است که گاز صنایع فولادی در استان و حتی برق کارخانه‌ها به مدت دو روز در هفته قطع است!

کمبود انرژی که با قطع گاز برای صنایع همراه شده حالا به قطع برق رسیده و لذا این موضوع نه‌تنها چراغ واحدهای تولید را به خاموشی کشانده بلکه موجی از نارضایتی در خراسان رضوی به همراه داشته است.

سیاست دولت برای تأمین انرژی| خانه‌های روشن در قبال کارخانه‌های خاموش

بنا بر اعلام شرکت توزیع برق با توجه به شرایط فعلی هر هفته‌ روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بازه زمانی ۳ هفته برق صنایع در شهرک‌های صنعتی قطع خواهد شد.

این اطلاعیه در حالی به صنعتگران واحدهای صنعتی ابلاغ‌شده است که بنا بر اظهارات کارشناسان احتمال تداوم قطع برق بیش از زمان عنوان‌شده است.

بنا بر اعلام شرکت توزیع برق با توجه به شرایط فعلی هر هفته‌ روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بازه زمانی ۳ هفته برق صنایع در شهرک‌های صنعتی قطع خواهد شد

در این راستا بسیاری از فعالان اقتصادی مدعی هستند که این قطعی برف در تابستان که حالا به زمستان سرایت کرده است با کاهش حداقل ۳۰ درصدی تولید منجر به از بین رفتن سود تولیدکننده می‌شود و لذا دولت نمی‌تواند در برابر این ضرر هنگفت بی‌تفاوت باشد.

با توجه به اینکه صنایع استان خراسان رضوی به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، در تابستان عموماً با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه می‌شوند که زمستان امسال در پی شدت سرما، برق اغلب صنایع استان نیز در روزهای اخیر قطع‌شده است لذا شاهد ایجاد بحران انرژی در صنایع این استان هستیم.

کاهش ۳۰ درصدی تولید

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که قطع برق چه بلایی سر صنایع استان می‌آورد می‌گوید: درگذشته برق صنایع صرفاً در تابستان قطع می‌شد اما در شرایط فعلی برق صنایع در زمستان نیز قطع می‌شود.

محمدعلی چمنیان اظهار می‌کند: با هرروز قطعی برق معادل ۱۶ درصد از ظرفیت تولید واحدهای صنعتی کاسته خواهد شد حال با قطع برق دوروزه صنایع، ۳۰ درصد ظرفیت تولید واحدهای صنعتی کاهش می‌یابد که این میزان معادل سود تمام کارخانه است که این مسئله، انگیزه سرمایه‌گذار را از بین خواهد برد و قطعاً این مباحث منجر به فرار سرمایه‌گذار، بیکاری و کاهش تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی صنایع کشور با کمبود برق مواجه هستند و این موضوع تنها به خراسان رضوی اختصاص ندارد می‌گوید: درواقع نیروگاه‌ها با سردی هوا، افزایش میزان مصرف گاز واحدهای مسکونی و به‌تبع آن کاهش فشار گاز در شبکه نمی‌توانند با ظرفیت کافی فعالیت کنند که این مسئله، برق را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی این نقصان را ناشی از ضعف شبکه گازرسانی دانسته و ادامه می‌دهد: این در حالی است که کشور ما دومین منابع گاز جهان رادار است اما فاقد یک شبکه جامع گازرسانی است.

سیاست دولت برای تأمین انرژی| خانه‌های روشن در قبال کارخانه‌های خاموش

وی هم‌چنین با شاره به قانون رفع موانع تولید اشاره‌کرده و می‌افزاید: تأمین انرژی صنایع توسط دولت از اولویت‌ها و زیرساخت‌های اصلی برای ایجاد بستر سرمایه‌گذاری است لذا در صورت لزوم به قطع برق دو شرط اساسی در این رابطه باید رعایت شود نخست آن‌که قطعی انرژی صنایع برنامه‌ریزی‌شده باشد و دوم آن‌که دولت خسارت وارده ناشی از قطع انرژی را جبران کند.

سال‌های گذشته ارزیابی خسارت ناشی از قطعی برق صنایع از طریق کارگروه انرژی انجمن مدیران صنایع و گروه انرژی اتاق بازرگانی صورت گرفته اما تاکنون دولت هیچ‌گونه منابعی را برای جبران خسارت وارده به این تولید کنندگان در نظر نگرفته است

رئیس گروه سرمایه گذاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در شرایط فعلی، قطعی برق صنایع برنامه‌ریزی‌شده نبوده و هیچ‌گونه پیش‌بینی نیز برای جبران خسارت‌دیده نشده است.

چمنیان اذعان می‌کند: سال‌های گذشته ارزیابی خسارت ناشی از قطعی برق صنایع از طریق کارگروه انرژی انجمن مدیران صنایع و گروه انرژی اتاق بازرگانی صورت رفته اما تاکنون دولت هیچ‌گونه منابعی را برای جبران خسارت وارده به این تولید کنندگان در نظر نگرفته است.

بی‌رغبتی برای سرمایه‌گذاری

وی افزود: متأسفانه از یکسو قطعی برق، گاز و ... در کشور ما ناشی از بی‌تدبیری متولیان امر است و از سوی دیگر با صنایع به شکل تنبیهی برخورد می‌شود و صنایع مقصر کمبود برق و گاز شناخته می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: اگر دولت در تأمین برق ناتوان است باید تسهیلاتی را برای صنایع در نظر بگیرد تا آنان نسبت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند.

چمنیان بابیان اینکه جبران خسارت وارده به واحدها تشویق نیست ادامه می‌دهد: درواقع سایر دولت‌ها سیاست‌های تشویقی به‌منظور تولید انرژی برای واحدها در نظر می‌گیرند تا سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه ترغیب شوند اما اقدامات انجام پذیرفته در کشور ما در اصل عامل ایجاد بی‌رغبتی در سرمایه‌گذاران است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق خراسان رضوی با تأکید بر اینکه متأسفانه هرساله با کاهش انرژی، صنایع در اولویت قطعی قرار می‌گیرند، ادامه داد: در تمامی دنیا اگر دولت‌ها به دلیل ناکارآمدی و اشتباهات خودشان با این قبیل مشکلات مواجه می‌شوند، برای حل این مشکلات باید به سیاست‌های تشویقی روی بیاورند و نه سیاست تنبیهی، چراکه سیاست تنبیهی زمانی اعمال می‌شود که با مقصر روبه‌رو باشیم.

تعطیلی نوردکاران

عضو هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران ایران نیز بابیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی فولادی در سراسر کشور و حتی مناطق گرمسیری تعطیل هستند اظهار می‌کند: در تابستان متأسفانه برق نوردکاران قطع می‌شود و در زمستان این خسارت با قطع گاز و برق به‌صورت هم‌زمان مضاعف و با ضرر و آسیب بیشتری به تولیدکننده تحمیل می‌شود.

سیاست دولت برای تأمین انرژی| خانه‌های روشن در قبال کارخانه‌های خاموش

احمد رضوی نیک در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر دو هفته است که به‌اجبار کارخانه‌های فولاد و نوردکاران استان به دلیل قطع گاز تعطیل هستند.

وی بابیان اینکه قطع برق باید با اعلام قبلی و برنامه زمان‌بندی‌شده انجام بپذیرد اما متأسفانه شرکت توزیع برق بدون هیچ اطلاع و اعلان از قطع برق نسبت به قطع برق اقدام می‌کند و لذا این موضوع خسارت سنگینی را به دستگاه و تجهیزات برقی وارد کرده است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران ایران بابیان اینکه قطع گاز در طی دو هفته گذشته خسارت‌های بی‌شماری را به این واحد تولید وارد کرده است اظهار کرد: به دلیل نبود انرژی برای ایجاد گرمایش بسیاری از تأسیسات آب‌رسانی در این واحد تولید دچار آسیب شده است که با توجه به حجم آسیب‌ها و گرانی قطعات افزون بر ۳ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

رضوی بابیان اینکه بیشترین خسارت وارده به کارخانه‌های فولادی ناشی از قطع و وصل برق است افزود: طبق قانون اداره برق در صورت ایجاد خسارت ناشی از نارسایی برق موظف به پرداخت به خسارت دیدگان است اظهار کرد: این در حالی است که شرکت توزیع برق حتی پاسخ تولیدکننده را هم نمی‌دهد!

وی بیان کرد: قیمت قطعات مورد تأسیسات در کارخانه در طی سال‌های گذشته از ۳۰۰ تا ۳ هزار برابر افزایش داشته است به‌گونه‌ای که یک عدد شیر معمولی برای موتورهای نوردی که دو سال پیش فقط ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت در حال حاضر به افزون بر ۶ میلیون تومان رسیده است.

بحران ادامه‌دار انرژی

در همین حال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در خصوص قطع برق صنایع در طی دو هفته گذشته اظهار کرد: برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌طور کامل قطع نشده است؛ به‌طوری‌که برخی از واحدها ازجمله صنایع غذایی که بایستی فعال باشند، مشغول فعالیت بوده‌اند و صرفاً آن دسته از واحدها که فعالیت آن خللی در نیازهای ضروری مردم ایجاد نمی‌کند دو روز در هفته تعطیل هستند.

جعفر فرشچی طوسی اذعان کرد: شرکت توزیع برق در وهله نخست واحدهای صنعتی را بررسی و شناسایی کرده و آنان را نسبت به قطعی برق اولویت‌بندی می‌کند. در این میان، صنایع غذایی تقریباً از قاعده قطعی برق مستثنا هستند، بااین‌حال صاحبان این صنایع می‌توانند به‌منظور جلوگیری از بروز چالش احتمالی، واحد خود را به شرکت توزیع برق معرفی کنند تا محدودیت‌های اعمالی برای آنان حذف شود یا کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: موضوع تعطیلی دو روز در هفته صنایع تا پایان مدیریت بحران ادامه خواهد داشت؛ درواقع، پس از بررسی‌های لازم و در صورت ضرورت، قطعی برق صنایع تداوم خواهد یافت.

رویه تعطیلی دو روز در هفته صنایع تا پایان مدیریت بحران ادامه خواهد داشت

وی در خصوص شکایت و ابراز نارضایتی بسیاری از صنایع به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و قطع برق اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص قطعی برق برخی از صنایع هم در قالب پیامک و هم برگزاری نشست با حضور استاندار و مسئولان شرکت برق منطقه‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: تأسیسات و مراکز ضروری شهرک‌های صنعتی همچنان فعال‌اند و مشکل قطعی برق ندارند، اما رویه تعطیلی دو روز در هفته صنایع تا پایان مدیریت بحران ادامه خواهد داشت. درواقع، پس از بررسی‌های لازم و در صورت ضرورت، قطعی برق صنایع تداوم خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکثر واحدهای صنعتی که برق در تولیداتشان مؤثر بوده، مجهز به ژنراتور هستند. حال اگر واحدهای مجهز به ژنراتور با کمبود سوخت دوم مواجه هستند، می‌توانند مطالباتشان را به اداره کل صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری منعکس کنند تا مشکلشان برطرف شود.

فرشچی طوسی تصریح کرد: تاکنون به‌منظور حل مشکلات صاحبان صنایعی که در حوزه تولید برق برای واحدهایشان با چالش‌هایی اعم از تسهیلات و زیرساخت مواجه هستند، جلساتی در شرکت شهرک‌های صنعتی برگزارشده و اگر صنایع خارج از شهرک‌ها باشند، پیگیری‌ها توسط اداره کل صمت انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha