۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کمبود انرژی اشتغال را نشانه گرفته است| تأمین برق از خورشید نوشدارو پس از مرگ صنایع
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کمبود انرژی اشتغال را نشانه گرفته است| تأمین برق از خورشید نوشدارو پس از مرگ صنایع

مشهد- کسری گاز و قطع برق در تابستان که حالا به فصل زمستان نیز سرایت کرده است موجب شده تا اشتغال کشور را نشانه بگیرد و به شرایط بحرانی اقتصادی و تولیدی دامن بزند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کسری گاز و قطع مکرر برق صنایع موجب شده تا بسیاری از خطوط تولیدی در کارخانه‌های تولیدی خراسان رضوی به‌ویژه صنعت فولاد و سیمان به خاموشی سوق پیدا کند.

کمبود انرژی در حالی فعالیت صنایع را به تعطیلی کشانده که صاحبان واحدهای تولیدی هم چنان مجبور به پرداخت دستمزدهای کارگران بوده و لذا به‌واسطه کاهش توان تولید معتقدند که از این بابت متضرر شده و به‌ناچار باید دست به تعدیل نیرو بزنند.

این تولیدکنندگان با اشاره به اینکه کسری انرژی زیان سنگینی به مشاغل ایران وارد کرده است معتقدند کمبود انرژی در ایران در وضعیت هشدار قرارگرفته و چنان‌که برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، می‌تواند سرآغاز بحران انرژی و بیکاری در کشور باشد.

این در حالی است که برخی مسئولان تأمین انرژی از خورشید و باد و یا خرید دیزل ژنراتورها را به‌عنوان راهکارهای جبران انرژی می‌دانند درحالی‌که بنا بر اظهار کارشناسان و هم چنین نظر تولیدکنندگان این طرح‌های زمان‌دار با هزینه‌های هنگفت حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را برای صنایع دارد به همراه دارد.

شرایط نامساعد تولیدکنندگان

طبق قانون مسئول تأمین و تهیه زیرساخت‌های تولیدی به‌ویژه در مناطق صنعتی مانند شهرک‌های صنعتی بر عهده دولت است اما متأسفانه دولت درصدد است تا از زیر این مسئولیت شانه خالی کرده و بخشی از وظایف را بر دوش تولیدکننده‌ها بیندازد از همین رو در طی یکی دو سال گذشته خرید ژنراتورهای دیزل را به بخش خصوصی توصیه می‌کند.

کمبود انرژی اشتغال را نشانه گرفته است| تأمین برق از خورشید نوشدارو پس از مرگ صنایع

عضو هیئت‌مدیره نوردکاران فولاد ایران در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه قطعی‌های برق در تابستان خسارت‌های چشمگیری به این صنایع وارد کرد و این در حالی است که شرکت برق هیچ‌گونه خسارتی را نیز در این خصوص متقبل نشد و حتی واحدهای فولادی که هرکدام دارای اندکی بدهکاری بودند برق قطع آن‌ها را نیز قطع کردد.

سید احمد رضوی با بیان اینکه حالا خاموشی ها به فصل زمستان نیز سرایت کرده و گاز را در همین دو هفته گذشته به طور کامل قطع کردند می افزاید: قطع برق و گاز موجب می‌شود تا بازارهای هدف صادراتی،تعهدات بلند صادراتی و تعهدات داخلی به پروژه‌ها فولادسازان به‌موقع انجام نشود و همچنین عدم عرضه در بورس یکی دیگر از مشکلات ناشی از قطعی برق بود که گران شدن فولاد را رقم زد.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد نیک صدرا توس با اشاره به اینکه برق در صنعت فولاد حدوداً ۱۰ تا ۱۲درصد هزینه تولید را تشکیل می‌دهد و حامل‌های انرژی هم حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر بر این هزینه می‌افزاید یادآور می‌شود: به عبارتی هزینه تمام‌شده برای واحدهای نوردی۲۵درصد شامل انرژی است.

وی با اشاره به توصیه‌های دولتمردان برای خرید و نصب دیزل ژنراتورها برای صنایع به بازار می‌گوید: وظیفه تأمین زیرساخت‌های تولید مانند تامین برق بر عهده دولت است و در صورتی هم تولیدکننده و بخش خصوصی بخواهد وارد این موضوع شود برای تامین برق هر یک از واحدهای تولیدی فولادی نیاز به ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی عنوان می‌کند: برفرض که تولیدکننده به خرید و هزینه کرد دیزل ژنراتور اقدام کند اما دولت سوخت گازوئیل در اختیار تولیدکننده نمی‌گذارد همان‌طور که در حال حاضر از توزیع و اختصاص نفت گاز جلوگیری می‌کند و سهمیه درخواستی به میزان ۱۰ هزار لیتر گازوئیل برای گرم نگاه‌داشتن کوره‌ها را به هزار لیتر در زمستان امسال تقلیل داد که از دریافت این مقدار صرف‌نظر کردیم.

وظیفه تأمین زیرساخت‌های تولید مانند تامین برق بر عهده دولت است و در صورتی هم تولیدکننده و بخش خصوصی بخواهد وارد این موضوع شود برای تامین برق هر یک از واحدهای تولیدی فولادی نیاز به ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

عضو هیئت‌مدیره نوردکاران فولاد ایران با اشاره به این‌که کمبود انرژی اشتغال افزون بر ۶۵ هزار نفر در این صنعت را نشانه گرفته است اظهار کرد: متأسفانه شرایط برای تولیدکنندگان در صنعت فولاد و سیمان و حتی صنایع کوچک بسیار نامساعد و بحرانی است.

نقشه‌های مدیران

صنایع خراسان رضوی با بحران جدی برق و گاز مواجه است و بنا بر اظهارات تولیدکننده رفع این مشکل فوریت دارد.این در حالی است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا راه‌حلی برای تأمین انرژی هست یا خیر می‌گوید: به‌منظور تأمین برق موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، شهرک انرژی با بهره‌گیری از انرژی‌ای تجدید پذیر بادی و خورشیدی در این استان ایجاد می‌شود.

کمبود انرژی اشتغال را نشانه گرفته است| تأمین برق از خورشید نوشدارو پس از مرگ صنایع

جعفر فرشچی اظهار می‌کند: یکی از برنامه‌های سازمان صنایع کوچک ایجاد شهرک انرژی و بهره‌گیری از ظرفیت بادی و خورشیدی برای تولید برق موردنیاز است که مطالعات ایجاد این شهرک برای تأمین برق موردنیاز صنایع از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در حال انجام است.

وی اظهار می‌کند: سیاست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی حفظ وضعیت موجود واحدهای صنعتی و بررسی مشکلات احتمالی آن‌ها است، بدین منظور حتی مدیران و متصدیان این شرکت در واحدها حضور می‌یابند و از نزدیک مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنند تا مانع از تعطیلی واحدها شوند.

وی با اشاره به تفاهم سه‌جانبه بین شرکت شهرک‌های صنعتی، برق منطقه‌ای و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص تأمین برق شهرک‌های صنعتی ابراز می‌کند: هرچند هر سه نهاد برای تأمین برق وارد عمل شده‌اند اما هزینه‌های این پروژه بسیار بالا است اما در تلاش هستیم تا سال آینده تفاهم‌نامه مزبور به نتیجه برسد.

آیا ذخیره‌سازی انرژی امکان‌پذیر است؟

به گزارش خبرنگار بازار؛ در فصل تابستان کشور کمبودی برای امین گاز ندارد لذا مدیرعامل شرکت ملی گاز خراسان رضوی چندی پیش به‌عنوان راهکار برای جلوگیری از تعطیلی صنایع پیشنهاد داد تا آن‌ها گاز را در تابستان برای مصرف در تابستان ذخیره‌سازی کنند.

ذخیره‌سازی گاز در تابستان در حالی از طرف مسئولان شرکت گاز مطرح می‌شود که رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی درباره آن می‌گوید: مشکل اصلی این است که در تابستان نیز گاز زیادی در اختیار صنایع فولادی قرار نمی‌گیرد و درواقع در تابستان هم مشکل کمبود گاز برای صنایع وجود دارد.

احمدرضا صفار طبسی اظهار می‌کند: درواقع پالایشگاه خانگیران باید در تابستان مازاد تولید گاز خود را ذخیره کرده و آن را برای زمستان نگه دارد که این کار انجام می‌شود، اما اگر قرار باشد این ذخیره‌سازی صرف صنایع فولادی شود، از حجم ذخایر به‌شدت کاسته می‌شود.

ذخیره‌سازی گاز در تابستان در حالی از طرف مسئولان شرکت گاز مطرح می‌شود که رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی درباره آن می‌گوید: مشکل اصلی این است که در تابستان نیز گاز زیادی در اختیار صنایع فولادی قرار نمی‌گیرد و درواقع در تابستان هم مشکل کمبود گاز برای صنایع وجود دارد

وی معتقد است تا زمانی که در فرآیند تولید گاز و در این بخش، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام نگیرد، مشکل کمبود گاز حل نمی‌شود.

مشکل کمبود گاز برای صنایع بزرگ در حالی اشتغال و تولید را نشانه گرفته است که پیش از این استاندار خراسان رضوی وعده داده بود ذخیره‌سازی گاز در مخازن طبیعی، اکتشافات و حفر چاه‌های جدید گازی در اولویت این استان قرارگرفته است و انتقال گاز طبیعی خام از ترکمنستان به خراسان رضوی در دستور کار است.

یعقوب علی نظری با اشاره به اینکه کشور با ۱۵ هزار مگاوات کمبود تولید برق مواجه است و زمان زیادی لازم است تا بتوان این کمبود را جبران کرد اظهار کرد: زمانی که فشار گاز هم کم می‌شود، کمبودها در ابتدا از شمال شرق کشور بروز و ظهور پیدا می‌کند.

کمبود انرژی اشتغال را نشانه گرفته است| تأمین برق از خورشید نوشدارو پس از مرگ صنایع

استاندار خراسان رضوی درحالی‌که بارها این موضوع را متذکر شده است که با توجه به کمبودهای موجود در زیرساخت‌های استان نمی‌توان صنایع را تعطیل کرد، لازم است صاحبان صنایع برای تأمین انرژی موردنیاز خود راهکارهای جدیدی اتخاذ کنند. هم چنان گاز و برق قطع‌شده و دست صنایع را زیر سنگ مشکلات گذاشته است!

صنعت سهمی از انرژی ندارد

کمبود انرژی و سهم اندک صنایع از به‌گونه‌ای است که در سخنان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هم در سفر به خراسان رضوی کاملاً مشهود و عیان بود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ علی رسولیان در آخرین روز از دی‌ماه ۱۴۰۱ در سفر به مشهد مقدس در جمع تولیدکنندگان شهرک صنعتی چناران با اعتراف به کمبودهایی که در این حوزه متوجه صنایع شده است اظهار کرد: امروزه تولید، کار دشواری است، صنعت کشور بخش زیادی از بار تأمین نیازهای ضروری مردم و اشتغال را بر دوش می‌کشد و هم‌اکنون نیز ۴۰ درصد از اشتغال کشور مربوط به حوزه صنعت است.

وی اضافه کرد: با اینکه سهم صنعت از حوزه اشتغال پایدار قابل‌توجه است اما سهم مناسبی از منابع انرژی در اختیار ندارد.

با اینکه سهم صنعت از حوزه اشتغال پایدار قابل‌توجه است اما سهم مناسبی از منابع انرژی در اختیار ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: کل گازی که بخش صنعت در کشور مصرف می‌کند کمی بیشتر از ۱۰ درصد از کل گازی مصرفی است ،همچنین سهم صنعت از آب مصرفی حدود ۲ درصد و سهمش از برق مصرفی کل کشور ۳۵ درصد است اما معادل برقی که بخش صنعت مصرف می‌کند، تولید داشته و نیازهای مردم را تأمین می‌کند.

رسولیان افزود: قطع گاز و تعطیلی واحدهای صنعتی تأثیرات منفی ازجمله افزایش قیمت کالا، تعدیل نیرو در کارخانه‌ها، فشار بیشتر روی صنعتگران و درنهایت تأثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و به نظر می‌رسد باید صرفه‌جویی در مصرف گاز در همه بخش‌ها نهادینه شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: کمیته‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل‌شده تا برای تأمین انرژی صنایع اقدام کند و در این راستا بخش صنعت موفق به مشارکت با وزارت نیرو در تولید ۱۴ هزار مگاوات برق شده است، شهرک‌های انرژی خورشیدی در کشور ایجادشده‌اند، مجوز برای واردات نیروگاه‌های سی.اچ. پی مستعمل به کشور صادرشده است و از سوی دیگر توافقاتی با وزارت نفت انجام‌گرفته تا بخشی از مشکلات گاز حوزه صنایع تا یک سال آینده برطرف شود.

وی در این راستا تأکید کرد: صنعت به‌تنهایی نمی‌تواند بار کسری گاز را به دوش بکشد ازاین‌رو باید صرفه‌جویی در مصرف انرژی اعم از گاز یا برق و درست مصرف کردن، سرلوحه کار همه بخش‌ها قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰۱٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha