۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کشاورزی سیستان یخ زد| فغان گلخانه داران و عشایر از خسارت ها
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزی سیستان یخ زد| فغان گلخانه داران و عشایر از خسارت ها

سیستان- به دنبال وقوع یخبندان و سرمای بی سابقه در شمال استان سیستان و بلوچستان به گلخانه داران و روستاییان سیستان خسارتهای زیادی وارد شد.

فرشته بامری؛ بازار: با ورود سامانه سرما و یخبندان از بیستم دی ماه زندگی در سیستان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. سرما و یخبندان وارد سرزمینی شد که همه ساله طوفان خاک و بادهای ۱۲۰ روزه با سرعت گاها بیش از ۱۰۰ کیلومتر میهمان ساکنانش است.

یخبندان و سرمای بی سابقه که طی ۶۰ سال گذشته در منطقه تکرار نشده بود مردم منطقه را که با گرمای طاقت فرسا، خشکی و بی آبی عادت داشتند، غافلگیر کرد. بر اساس آمارها تعداد ۳ هزار و ۸۵۴ گلخانه در سیستان بر اثر سرما آسیب جدی دیده است.

دمای زیر صفر آفت گلخانه ها شد

عباس صیادی، یکی از گلخانه داران منطقه سیستان، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در گلخانه ام فلفل دلمه ای کشت کرده بودم هوا که سرد شد به هر وسیله گرم کننده روی آوردم، حتی در گلخانه چوب آتش زدیم تا گلخانه گرم شود اما برودت هوا مانع از گرم کردن شد.

وی با اشاره به اینکه، آسیب جدی به ساقه ها و میوه ها رسیده است، گفت: دمای مناسب برای رشد این سبزی در طول روز بین ۱۸ الی ۳۰ درجه و در طول شب بین ۱۶ الی ۱۸ درجه سانتی گراد است، اما دما در این چند روز به زیر صفر هم رسید.

محمود بارانی یکی دیگر از گلخانه داران سیستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: محصول گلخانه ام فلفل دلمه ای بوده است، خسارت های سرما بر روی سرشاخه ها، برگ ها، میوه ها به ویژه در اوایل رشد و بعضی مواقع حتی روی شاخه‌ها و تنه‌ها نیز اتفاق افتاده است.

ممکن است مسئولان نتوانند در حین سرما کمکی به ما کنند اما بعد از این شرایط جوی نامساعد باید هوای گلخانه داران را داشته باشند و کمک هایی را برای جبران خسارات به گلخانه داران اختصاص دهند

وی افزود: ممکن است مسئولان نتوانند در حین سرما کمکی به ما کنند اما بعد از این شرایط جوی نامساعد باید هوای گلخانه داران را داشته باشند و کمک هایی را برای جبران خسارات به گلخانه داران اختصاص دهند.

خسارتهای یخبندان به بخش کشاورزی محدود نشده است

سمیه گزمه، یکی دیگر از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اثر سرمای هوا کنتورهای آب شکست، آب لوله ها یخ زد و آبی برای آشامیدن نبود، به ناچار در هوای سرد برای خرید آب به صورت ۲۰ لیتری در خیابان های شهر زابل پیاده می رویم.

وی گفت: در برخی مناطق طیور و دام ها تلف شده اند و آبی برای رفع تشنگی دام ها وجود نداشت. نانوایی ها بسته شد و نانی برای قوت روزانه نبود و کپسول گاز هم ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رفت.

بازدید از گلخانه های خسارت دیده

نماینده مردم سیستان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی چند روز گذشته که دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر درجه رسید و طوفان ۱۰۰ کیلومتری هم آمد، سوخت یکی از اساسی ترین نیازهای مردم در منطقه شناخته شد.

وی گفت: در این مدت نتوانستیم نفت سفید و گاز مایع در اختیار مردم بگذاریم که در این سرما بتوانند استفاده کنند.

شرایط آنقدر سخت بود که در روستاها هیزم و فضولات حیوانی می‌سوزاندند و الان هم شب‌ها بسیار سرد است اما همچنان در بحث توزیع نفت سفید و گاز مایع مشکل داریم

وی افزود: شرایط آنقدر سخت بود که در روستاها هیزم و فضولات حیوانی می‌سوزاندند و الان هم شب‌ها بسیار سرد است اما همچنان در بحث توزیع نفت سفید و گاز مایع مشکل داریم.

وی تصریح کرد: از گلخانه های آسیب دیده هم بازدید صورت گرفت و از نزدیک در جریان آسیب های طوفان قرار گرفته ام.

سوخت به سیستان می آید

نماینده مردم سیستان گفت: در جهت تامین سوخت منطقه پیگیری برای ارسال سوخت به منطقه در دستور کار قرار گرفت و تماس ها و پیگیری های مکرری با تهران انجام شد.

سرگزی افزود: قرار شد روزانه ۶ میلیون لیتر نفت سفید به سیستان و بلوچستان وارد شود، همچنین سوخت وارده ابتدا در منطقه سیستان و با اولویت گلخانه داران توزیع شود.

وی تصریح کرد: در صورت عدم دریافت سوخت بخش کشاورزی در ماه جاری، کشاورزان و گلخانه داران سهمیه این ماه را در ماه آینده دریافت خواهند کرد.

نماینده مردم سیستان، گفت: همچنین کالابرگ مرحله چهارم نفت سفید به ازای هر خانواده ۲۰۰ لیتر اعلام شد و افرادی که تاکنون برخی از سهمیه کالا برگ قبلی خود را دریافت نکردند، تدابیری برای آنها اتخاذ شد.

سرگزی افزود: مقرر شد، این افراد بتوانند همراه با سهمیه مرحله چهارم سهمیه کالابرگ قبلی خود را نیز دریافت کنند.

تلفات دام ها تنها گوشه ای از بحران پیش آمده در سیستان بود

داریوش سرگزی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زابل اظهار کرد: رخداد تلفات در دامهای سبک و سنگین و طیور بومی، و خسارت به زیر ساخت‌های منطقه، تنها گوشه‌ای از بحران پیش آمده با توجه به وقوع طوفان و یخبندان شدید درمنطقه سیستان است.

وی افزود: از نکاتی که متعاقب طوفان و یخبندان باید مورد توجه باشد این است که اصولاً گله های دامی نجات یافته در معرض شیوع عفونت‌های تنفسی، آنتروتوکسمی، سقط جنین، افت تولید و تلفات قرار می گیرند که متاسفانه عشایر و روستائیان منطقه به دلیل عدم درآمد کافی قادر به تأمین و پرداخت هزینه جهت پیشگیری از وقوع این بیماری ها و تلفات نیستند به همین دلیل به روستائیان و دامداران توصیه می شود با توجه به شرایط احتمالی وقوع یخبندان مجدد به ویژه در مناطق سیستان، نسبت به مراقبت از دامهای خود در برابر سرما از جمله نگهداری دامها در محل محصور شده، در دسترس قراردادن آب و علوفه، اقدامات لازم را انجام دهند و هرگونه گزارش بیماری و تلفات را به اداره دامپزشکی اعلام تا اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در بروز بیماریهای دامی به ویژه بیماریهای استراتژیک، اقدام کنند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور در زمینه ایمن سازی جمعیت دامی در برابر بیماری‌های استراتژیک و مهلک همچون تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان، آبله و هاری خدمات گسترده ای انجام می دهد.

وی بیان کرد: می طلبد سایر ارگان های حمایتی در کنار ادارات دامپزشکی در زمینه تامین سموم، مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، داروهای ضد انگل، واکسن آنتروتوکسمی و دیگر موارد ضروری در عبور از این بحران یاری رسان دامداران و عشایر منطقه باشند.

رئیس دامپزشکی زابل، گفت: از ابتدای بهمن ماه عملیات سراسری واکسیناسیون فاز تب برفکی همزمان در دامهای سبک و سنگین و همچنین نیوکاسل طیور بومی با اولویت در شهرستان های منطقه سیستان توسط اداره کل دامپزشکی استان آغاز می شودکه لازم است روستائیان و عشایر نسبت به این امر، همکاری لازم را با اکیپ های اعزامی داشته باشند.

سرگزی افزود: به همین دلیل در سال‌های اخیر در حوزه تامین سلامت جمعیت دامی و کنترل بیماری‌های واگیر دامی به واسطه خدمات مطلوب نظام و با برنامه‌ریزی سازمان دامپزشکی کشور در تامین و انجام واکسیناسیون متداول جمعیت دامی، علیرغم هم جواری با کشورهای افغانستان و پاکستان شاهد بروز و شیوع بیماری واگیر دار دامی و رخداد تلفات نامتعارف در جمعیت دامی منطقه نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: عواملی مانند خشکسالی در منطقه، از بین رفتن زیر ساخت‌های کشاورزی و شیوع فقر تغذیه‌ای، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین شیوع آلودگی‌های انگلی موجب تضعیف هر چه بیشتر سیستم ایمنی دام‌های منطقه شده است که به سبب این عوامل با وقوع سرمای بی سابقه و یخبندان در روزهای اخیر، موجب به بارآمدن خسارات هنگفت از جمله وقوع تلفات دام های سبک و سنگین، طیور بومی و استخرهای پرورش آبزیان شده است.

بر اساس برآوردهای اولیه، تداوم طوفان و سرمای شدید و کم‌ سابقه طی چند روز اخیر بیش از ۴۲۱۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی درسطح ۱۳ شهرستان استان وارد شده است.

عمده خسارات وارده به تعداد ۳۸۵۴ گلخانه، ۵۱هزار هکتار اراضی زراعی آبی، ۲۵۰۰هکتار اراضی باغی، بیش از ۱۶ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۲هزار طیور بومی، ۳۰ هکتار اراضی با آبیاری تحت فشار، ۶۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی و ۳۰ کیلومتر جاده بین مزارع مربوط می شود.

اکیپ های برآورد خسارت در سطح شهرستان ها در حال برآورد خسارات و رسیدگی به امورات کشاورزان هستند.

کد خبر: ۲۰۱٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      8 2
      چرا همیشه اخبار درست مخابره نمیشود چرا کشاورزی و مشکلات زاهدان و خاش که دقیقا مثل سیستان هست بیان نمیشود ، چرا سیل بردگی های بلوچستان بیان نمیشود ....
    • حسین IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      زنده باد دکتر سرگزی