۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
بازاری چند ملیتی در اختیار ماست

بازاری چند ملیتی در اختیار ماست

تجارت در فضای مجازی سرفصل جدیدی است. فضایی که ۸۰درصد احتمال موفقیت در آن است. تجارت در فضای مجازی جدا از آسیب ها و تهدیداتی که دارد؛ امکانات زیادی در اختیارمان می گذارد. می توانیم با ارزیابی دقیق نیاز بازار تقاضا، تجارتی مبتنی بر علم داشته باشیم.

علی جواهری؛ بازار: قدیمی و جدید فرقی نمی کند؛ گاهی محصولاتی سمت و سویی ابتکاری پیدا می کند و در مواقعی حتی ساختارهای تجاری اصولی را می شکند. بله؛ صحبت از فعالیت های کسب در فضای مجازی است. بازار هزارتویی که پایانی برایش وجود ندارد و ورود به هر بخش آن تخصص و در عین حال نگاه متفاوت می خواهد. تفکری که با هر بار جست و جو در فضای مجازی چیزی می شود؛ تنها به خاطر اینکه همچنان موضوعات جدید و جذابی در آن مطرح می شود. البته بر اساس آمار و احتمالات چنین چیزی دور از انتظار نیست. به گفته کارشناسان تا ۸۰درصد امکان موفقیت در کسب های مبتنی بر فضای مجازی است؛ طبیعتاً چنین ارزیابی دور از انتظار نیست؛ چون در کشور ما بیش از ۲۷میلیون نفر کاربر از این فضا استفاده می کنند و همین میزان برای ایجاد فرصتهای طلایی درآمدزایی کافی است. اما اینکه فضای مجازی چقدر می تواند در اشتغالزایی مؤثر باشد و چقدر می تواند دامنه پیدا کند موضوعی است که در این مجال به آن می پردازیم.

۹۰ درصد شرایط تجاری در فضای مجازی
آن چیزی که واقعیت گسترده ای از فضای مجازی را برایمان مطرح می کند ایجاد یک فضای آزاد تجاری است. فضایی که همواره پویا و مبتنی بر طراحی و گرافیک است. نکته ای که محققان اشتغالزایی در فضای مجازی بر آن تأکید می کنند. فضای مجازی امکانات بسیاری را در اختیارمان می گذارد. البته این موضوع برای کسب و کارهایی مطرح می شود که روند درست و اصولی را دنبال می کنند. چنین کسب و کارهایی اعتبار می یابند و بعد مشتریهایشان روز به روز افزایش پیدا می کند. فضای مجازی تا ۹۰درصد از شرایط تجارت را در اختیارمان قرار می دهد و در مواردی حتی از تجارت های سنتی هم پیشی می گیرد. اینکه هزینه های داشتن یک مغازه یا یک شرکت را حذف می کند و به دنبال این موضوعات مسائلی مثل وقت را کاهش می دهد و هزینه های جاری را تقریباً به صفر می رساند فضای به صرفه ای برای کسب در اختیارمان می گذارد. اما اینها به این معنی نیست که هزینه ها واقعاً صفر می شود. طراحی فضا تحت وب و تولید محتوای درجه یک و تبلیغات سطح بالا برای توسعه کار لازم است. همه اینها شاید بین یک تا ۵۰۰ میلیون تومان و حتی بالاتر هزینه بردارد؛ ولی بازگشت آن در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد. اتفاقی که برای بسیاری از فروشگاه های مجازی کشور مثل دیجی کالا افتاد و همچنین کسب و کارهایی خردی که در دور افتاده ترین نقاط کشور هستند که ماهانه چند ده میلیون تومان درآمد دارند.

استفاده تاجران فضای مجازی از تمام فرصت ها
از جنبه های متعددی می توان کسب و کارهای مجازی را بررسی کرد. اینکه این نوع کسب و کار تبلیغات را که رکن اصلی و محور هر تجارتی است به عنوان نخستین و آخرین گزینه مطرح می کند. بدون اغراق می توان گفت ۹۹درصد از فعالان تجاری در فضای مجازی از تبلیغات درست و اصولی موفق به تجارت پرسود شده اند. «خودت خودت را تبلیغ کن» تکنیک پرکاربردی است که در فضای مجازی کاربرد بسیاری دارد. فضای مجازی ذهن پویای آدمهای اقتصادی را به سمت تبلیغات نوین سوق می دهد. اکنون فضای خشک و کمبود شادمانی در کشور ما که بر اساس تحقیقات رتبه ۱۰۸جهان را دارد فرصت مناسبی برای توسعه اینگونه روشها برای تبلیغات ایجاد کرده است. تمام صفحات مجازی که هدفمند با این محوریت کار می کنند پر تبلیغات ترین هستند و درآمد بسیاری خوبی دارند. شاید ماهانه حدود ۲۰۰میلیون تومان از چنین صفحاتی می توان پول درآورد. این چرخه نیاز به تکمیل دارد و اینجاست که ایده های گرافیک، فیلمسازی و رسانه ای به کمک تاجران این حوزه می آید و با تولید محتواهای همه پسند جذب مشتری می کند. صفحات مجازی در وب، اینستاگرام و حتی تلگرام و تعدادی دیگر از اپلیکیشن ها میلیون ها تومان برای ساخت محصولات تبلیغاتی هزینه می کنند. وقتی براساس اصولی طراحی شده تبلیغات کنیم قطعاً برای بسته تبلیغاتی مان چرخش ایجاد می شود و ما به هدفمان می رسیم. این یعنی راه حل درست؛ یعنی وقتی می خواهید لباس مدنظرتان را بخرید قیمت هایتان را جست وجو کنید، عکس قدی از خودتان بگذارید و نرم افزار براساس آنالیزها لباس مناسبتان را انتخاب کند. و اتفاقاً از پوشیدن آن لباس لذت ببرید.

نیازسنجی و تشکیل تجارت علمی
اما در دسترس بودن فضای مجازی برای تجارت و همچنین کوتاهترین زمان برای دستیابی به بازارهای چندملیتی می تواند گستره بسیاری از مشاغل را پوشش دهد. میلیونها شغل به همراه ایده ها ایجاد می شود. همین طور مشاغلی هم از بین می رود یا فعالیت شان کمرنگ تر می شوند. بیان موضوع چند دلیل دارد؛ چون شما خیلی راحت می توانید مخاطب سنجی و نیازسنجی نسبت به بازاری که در آن هستید انجام دهید. اینگونه یک بازار علمی برایتان ایجاد می شود؛ نه براساس تقریب و احتمال. نمی خواهم درباره نحوه عملکرد اسنپ صحبت کنم و بگویم تاکسیرانی چه اشتباهات را مرتکب شد. اسنپ با شناخت دقیق از شرایط خودروهای کرایه یک ایده را وارد کشور کرد. قیمت منطقی و به صرفه به مشتری ارائه داد که از طرفی درآمد بالا نیروی کار را جذب کرد. آن زمان که اسنپ وارد شد یک راننده روزانه ۵۰۰هزار تومان درآمد داشت که اکنون این مبلغ به حدود ۳۰۰هزار تومان می رسد. این مبالغ را می توانید از رانندگان استعلام بگیرید. اما حرف من این نیست. حرف من امکان یک بازار علمی است که فضای مجازی در اختیارمان می گذارد. بازاری که ایجادش روزافزون است و به هیچ وجه نمی توان از آن جلوگیری کرد. چون روند نیاز عرضه و تقاضا به سویش حرکت می کند که البته شرایط زندگی اجتماعی و شهر هم به آن تأثیرگذار است.

کد خبر: ۲۰٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha