۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
غذای ۲۴ میلیون ایرانی از مزرعه تا سفره دور ریز می شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

غذای ۲۴ میلیون ایرانی از مزرعه تا سفره دور ریز می شود

ساری- خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۲۵ درصد تولیدات غذایی از مزرعه تا سفره کشور دورریز می شود و این میزان غذای ۲۴ میلیون نفر ایرانی است.

سید مجتبی خیام نکویی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نیاز روسیه برای واردات محصولات کشاورزی از ایران اظهار داشت: این کشور برای تضمین اقتدار غذایی تلاش دارد بخشی از محصولات را از ایران تامین کند.

وی ادامه داد: اگر محصولات راهبردی و استراتژیک را متناسب با نیاز کشور در داخل تولید نکنیم دچار مشکل می شویم و باید در ۱۴ حوزه راهبردی نیازها را در داخل تامین کنیم.

وی با بیان این که برخی ها پیشنهاد داده اند که حتی بخشی از بذر را از خارج تامین کنیم، گفت: این نظریه بامفاد سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تحلیل های کارشناسانه سازگار نیست.

خیام نکویی با تاکید براین که محصولات راهبردی را در داخل کشور و فراتر از نیازها تولید کنیم، گفت: این هدف با دانش بنیان شدن بخش کشاورزی باید محقق شود.

وی با بیان این که ضریب نفوذ دانش بنیان بینان در حوزه کشاورزی شش درصد و پایین است، گفت: متاسفانه الگوی غلط مصرف غذایی از مشکلات است و میانگین مصرف روغن در کشور ۲۴ کیلوگرم است.

وی با بیان این که نیمی از تولید برنج کشور در مازندران تولید می شود، گفت: اگر هر ایرانی یک شاق برنج اصرف کند و دور بریزد غذای پنج میلیون نفر ضایع می شود و به طور متوسط ۲۵ درصد از ۱۲۵ میلیون تن تولیدات از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل می شود و این زیبنده نیست.

وی با اظهار این که غذای ۲۴ میلیون نفر سالانه دور ریخته می شود، افزود: افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی برنج با اصلاح واریته ها دور از دسترس نیست و در کنار آن باید ارقام جدید و پرتولید کشت شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha