۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
تولید برق با مازوت اسپری های تنفسی را کمیاب کرد| احتمال کمبود دارو با موج هشتم کرونا
بازار گزارش می دهد

تولید برق با مازوت اسپری های تنفسی را کمیاب کرد| احتمال کمبود دارو با موج هشتم کرونا

برخلاف وعده های وزیر بهداشت مبنی بر رفع کمبودهای دارویی همچنان برخی از داروها کمیاب هستند و این احتمال وجود دارد که تامین دارو با آغاز موج هشتم کرونا دوباره چالش زا شود.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند این روزها خبر چندانی درباره کمبود آنتی بیوتیک و انواع استامینوفن کودکان شنیده نمی شود اما همچنان سایه کمبودهای دارویی بر سر صنعت سلامت کشور سنگینی می کند.

در کنار این کمبود، چالش دیگری که در این حوزه وجود دارد گرانی داروها است. افزایش قیمتی که به گفته علی امیر سوادکوهی رئیس انجمن مراقبت‌ های ویژه ایران داروی آلبومین به عنوان یکی از مهمترین داروهای بخش های مراقبت ویژه با کمبود مواجه شده است؛ کمبودی که باعث شده دارویی که تا شش ماه قبل در حدود ۱۷۵ هزار تومان بود اکنون اگر حتی پیدا شوند قیمتی میلیونی داشته باشد.

البته کمبودهای دارویی فقط به داروهای بخش های مراقبت ویژه محدود نمی شود و داروهای معمول داروخانه های خصوصی سطح شهر هم دچار کمبود شده اند. به طوری که این روزها یکی از کمبودهایی که ممکن است مردم برای تامین آن دچار مشکل شوند همین اسپری های تنفسی است.

کمبودهای دارویی ادامه دارد

در این رابطه سید علی فاطمی،‌نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه شاید کمبود اسپری تنفسی چندان زیاد نباشد گفت: بیشترین کمبود در این حوزه مرتبط با اسپری های تنفسی وارداتی است، در غیر این صورت کمبود جدی ای در حوزه اسپری های تولید داخل گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: البته این داروها هنوز نایاب نیستند و همچنان به صورت سهمیه ای در داروخانه ها توزیع می شوند. با این حال تشدید آلودگی هوا و کاهش تعداد روزهایی هوای سالم داریم، تاثیر زیادی در افزایش مصرف و کمبود این اسپری ها داشته است.

بر اساس نامه انجمن علمی روان پزشکان تقریبا ۶۰ قلم داروی حوزه اعصاب و روان دچار کمبود است

در کنار کمبود اسپری های تنفسی و داروهای مختص به بخش مراقبت های ویژه، داروهای اعصاب و روان هم به درستی تامین نمی شوند. در این رابطه یکی از مراجعه کنندگان به یک داروخانه به خبرنگار بازار گفت: مدتی است که نمونه وارداتی داروی دپاکین ۵۰۰ در داروخانه ها نایاب شده است. البته نمونه های مشابه ایرانی آن در داروخانه ها موجود است اما همچون نمونه خارجی آن سازگاری خوبی با بیمار ما ندارد.

در حال حاضر بر اساس نامه انجمن علمی روان پزشکان تقریبا ۶۰ قلم داروی حوزه اعصاب و روان دچار کمبود است؛ داروهای آرام‌ بخش، ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد جنون و خواب ‌آور از جمله اقلام دارویی هستند دچار کمبود شده ‌اند.

موج هشتم کرونا و کمبود دارو

حسن کربکندی عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان نیز به بازار در خصوص کمبودهای دارویی هشدار داد و گفت: همانطور که وزارت بهداشت دستوراتی در رابطه با تامین دارو برای آماده باش موج هشتم کرونا داده است احتمال می رود این بیماری دوباره در بهمن ماه عود کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه با توجه به مشکلات مالی داروخانه ها، آن ها در عمل نمی توانند نسبت به افزایش خرید اقدام کنند. این درحالی است که به دنبال همه گیری دوباره کرونا مصرف یکسری از داروها افزایش می یابد و باید افزایش خرید داشته باشند که این موضوع با شرایط امروز داروخانه ها امکان پذیر نیست.

با توجه به سوزاندن مازوت، سرما و آلودگی هوا، مصرف اسپری های تنفسی افزایش یافته و دچار کمبود شده ایم

کربکندی ادامه داد: با توجه به آماری که وزارت بهداشت از افزایش شمار مبتلایان به کرونا می دهد و با توجه به مرگ و میری که در چین هم داشته است، به نظر می رسد که موج هشتم می تواند خطرناک باشد. بنابراین این احتمال می رود که بهمن ماه این موضوع تکرار شود.

این داروساز با اشاره به کاهش تعداد روزهایی با هوای سالم در کلان شهرها تاکید کرد: با توجه به سوزاندن مازوت، سرما و آلودگی هوا، مصرف اسپری های تنفسی بسیار زیاد شده است. بنابراین در تامین این اقلام دچار کمبود شده ایم که هم بیماران ناراضی هستند و به داروخانه داران هم این اقلام داده نمی شود. بنابراین اگر موج کرونا برگردد باید فکری برای آن اندیشیده شود و تعداد مورد نیاز اسپری تامین شود.

تاثیر نرخ ارز بر افزایش کمبود نقدینگی شرکت های داروساز

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی با توجه به تامین مواد اولیه شرکت های داروسازی به طور موقت کمتر شده است گفت: وضعیت تامین دارو به ویژه برای داروهای اساسی درمان های سرپایی بهتر شده است، به خصوص شربت های اطفال بهتر تامین می شود اما با موج افزایش قیمت دلار چون همه اجزای دارو را شرکت ها نمی توانند با ارز نیمایی تامین کنند و دوباره قیمت ها اوج می گیرند.

کربکندی افزود: اگر بانک ها همکاری لازم با شرکت های داروسازی نکنند و تامین ارز و تسهیلات به درستی انجام نگیرد دوباره موج جدیدی از کمبودها را شاهد خواهیم بود. البته مشکلات کنونی این صنعت به همین جا محدود نمی شود و متاسفانه قیمت گذاری دارو هم مثل سایر اقلام زیر نظر وزارت صمت رفته است و در آنجا قیمت گذاری دارو با کالاهای بعضا غیر ضروری با یک میزان انجام می شود.

پایین نگه داشتن قیمت دارو منجر به این می شود که شرکت های داروسازی نتوانند به اندازه کافی دارو تولید کنند

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه دولت خریدار اصلی دارو است برای اینکه کمتر ضرر کند دوست دارد قیمت دارو را بیشتر کنترل کند و پایین نگه دارد. اما پایین نگه داشتن قیمت دارو یک روی سکه است و ممکن است این موضوع منجر به این شود که شرکت های داروسازی نتوانند به اندازه کافی دارو تولید کنند. بنابراین این اتفاق می تواند منجر به این شود که دوباره همان مشکلاتی که برای تامین شربت های آنتی بیوتیک، مسکن اطفال، ضد تب ها و غیره داشتیم را در سطح گسترده تری ببینیم.

هرچند این روزها خبرهای متعددی از کاهش کمبودها به واسطه واردات دارو که موقتی است از زبان مدیران سازمان غذا و دارو شنیده می شود اما به گفته کربکندی به نظر می رسد وقتی ارز داروها برای همه اجزای دارو تامین نشود کلیه داروها دچار کمبود شوند؛ منتهی با توجه به اینکه با یک موج جدید کرونا مواجه و از طرفی هم گرفتار آلودگی هوا هستیم و تعداد قابل توجهی از مردم نیز دچار بیماری های ضمیمه ای هستند و جامعه هم به سمت پیر شدن می رود باید داروهای او تی سی و داروهای ضد تب، داروهای آنتی بیوتیک و داروهایی که برای درمان کرونا و غیره هستند با تمهیدات لازم تامین شوند.

وی ادامه داد: بنابراین باید ارز و واردات لازم برای داروهای کمیاب شده تخصیص پیدا کند تا بتوانیم این موج را پشت سر بگذاریم و مردم هم دچار مشکل نشوند.

عزم جزم نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر

گفتنی است همین دی ماه بود بهرام عین اللهی وزیر بهداشت برای چندمین بار نسبت به کاهش کمبودهای دارویی تا دو ماه آینده وعده داده است. وزیری که به واسطه کمبودهای دارویی در مهر و آبان سال جاری و تغییر مکرر روسای سازمان غذا و دارو و غیره زیر ذره بین نمایندگان مردم در مجلس رفته است؛ چرا که طی ماه های اخیر هم گرانی دامن دارو را گرفته است و هم هر روز یک قلم دارو کمیاب می شود و تدبیری برای جلوگیری از کمبودهای دارویی به جز واردات اندیشیده نمی شود.

حتی برای همین اسپری های تنفسی که اکنون دچار کمبود شده نیز مسئولان نسخه واردات را پیچیدند و اولین محموله آن نیز به زودی به کشور وارد می شود. البته انتظار می رود این محموله برخلاف آنتی بیوتیک وارداتی که تبلیغات بسیاری حول محور آن برای وزارت بهداشت شد با مشکل کیفیت روبه رو نشود.

با این تفاسیر عجیب نیست که شمار قابل توجهی از نمایندگان مردم در مجلس خواستار استیضاح این وزیر از دولت سیزدهم هستند. در این رابطه حتی بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس نیز گفته است که طرح استیضاح عین اللهی پس از حدود یک سال تلاش برای اصلاح برخی از مشکلات در حوزه بهداشت، درمان و دارو، در دستور کار برخی نمایندگان قرار گرفته است؛ در مورد این مشکلات دیداری با وزیر داشتم و چندین مرتبه هم سوال طرح کردم و ایشان برای پاسخ به سوالات در کمیسیون بهداشت حاضر شد، اما توضیحاتش قانع کننده نبود.

وی اضافه کرد: در وزارت بهداشت با رانت و ضعف بسیار شدید مدیریتی روبرو هستیم و از مسئولان داخلی شنیدیم که کسانی هستند که ادعا می‌ کنند وزیر را اداره می‌ کنند و همین افراد امروزه مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده اند. منافع مردم در حوزه بهداشت و سلامت مورد توجه جدی ما است و به طور قطع استیضاح را دنبال و عملیاتی می کنیم.

هرچند شروع کمبودهای دارویی با کمبود آنتی بیوتیک، سرم‌ ها و داروهای معمولی بود اما اکنون با کمبود داروهای بیماران خاص، صعب العلاج و پیوندی مواجه هستیم

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در خصوص کمبودهای دارویی ضمن انتقاد از مدیریت ضعیف در حوزه سلامت بر ضرورت برکناری وزیر بهداشت تاکید کرد و گفت: هرچند شروع کمبودهای دارویی با کمبود آنتی بیوتیک، سرم‌ ها و داروهای معمولی بود اما اکنون با کمبود داروهای بیماران خاص، صعب العلاج و پیوندی مواجه هستیم و جان بیماران قربانی سوء مدیریت وزارت بهداشت شده است.

وی با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت اضافه کرد: متاسفانه عین اللهی هیچ تسلطی بر نیروهای خود ندارد و آن ها هم به کارشان تسلطی ندارند و باعث شکل گیری ساختار نامتجانسی در وزارت بهداشت شده اند که مناسب شرایط خاص و وضعیت ویژه کشور نیست.

رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل با تاکید بر ضرورت استیضاح وزیر بهداشت بیان داشت: متاسفانه برخی داروها کمیاب و نایاب شده اند و مردم مجبور هستند برای تهیه دارو به بازار سیاه و دلالان مراجعه کنند و وزارت بهداشت تلاش چندانی برای رفع مشکلات دارویی ندارد.

وی اضافه کرد: ییمارستان غدیر شهرستان سیاهکل نیاز به ۴ پزشک داخلی، اطفال، زنان و زایمان و قلب و عروق به صورت تمام وقت دارد و علیرغم پیگیری های فراوان هنوز هم اقدام خاصی انجام نشده است و تمامی مشکلات مطرح شده باعث شده تعدادی از نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر بهداشت باشند.

شایان ذکر است طرح استیضاح عین اللهی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی برای دهمین بار از چندی پیش با امضای حدود ۶۰ نماینده مردم بر روی میز نمایندگان مجلس قرار دارد و باید دید با این موجی که نسبت به عملکرد وزیر ایجاد شده او چقدر دیگر بر روی کرسی وزارت بهداشت می نشیند.

مهمتر اینکه آیا با تغییر او مافیای صنعت دارو که برخی از کارشناسان از آن صحبت می کنند دست از کار می کشند و می گذارد در صورت تغییر وزیر، ‌ نفر بعدی به درستی به وظایف خود عمل کند یا خیر؟

کد خبر: ۲۰۰٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha