۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
بستر اجرای قانون الگوی کشت فراهم نشده است| کاهش ۲۰ برابری مصرف آب با مکانیزه شدن سیستم آبیاری
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

بستر اجرای قانون الگوی کشت فراهم نشده است| کاهش ۲۰ برابری مصرف آب با مکانیزه شدن سیستم آبیاری

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با مکانیزه شدن سیستم آبیاری در بخش کشاورزی شاهد کاهش ۲۰ برابری مصرف آب در این بخش خواهیم بود، از عدم فراهم سازی بستر مناسب برای اجرای قانون الگوی کشت انتقاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، جعفر راستی، خشکسالی منطقه‌ای را یکی از علل کمبود آب در کشور عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی مستلزم مدیریت صحیح و بهینه است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۹۰ درصد منابع آبی موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، به ابلاغ الگوی کشت پس از گذشت ۴۰ سال اشاره کرد و گفت: در حالی که وزارت جهاد کشاورزی این قانون را پس از سال‌ها ابلاغ کرد، اما در اصل بستر اجرای آن فراهم نیست.

وی اجرایی شدن قانون الگوی کشت را زمان‌بر توصیف کرد و افزود: لازم است در مرحله نخست شرایط مطلوب و مورد نیاز به منظور اجرایی شدن این مهم برای کشاورزان فراهم شود، این بستر باید توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس، کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی را منوط به اجرای صحیح الگوی کشت دانست و گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای پیشبرد این مهم فراهم نشده است، انتظار می‌رود کشاورزان در چنین شرایطی متضرر شوند.

راستی، با انتقاد از حرکت کند ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی کشور اضافه کرد: چنانچه سیستم آبیاری در بخش‌های زراعت و باغی، مکانیزه و زیرسطحی شود، بی‌تردید مصرف آب در این بخش به میزان ۲۰ برابر کاهش می‌یابد.

وی در واکنش به فعالیت و برداشت از ۳۵۶ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: از آنجایی که معیشت کشاورزان وابسته به فعالیتی است که انجام می‌دهند، پلمب این چاه‌های آب بی‌تردید چالش‌هایی را پیش‌ روی این قشر قرار خواهد داد.

کد خبر: ۲۰۰٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha