۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
نانوایان گلستانی پول خرید مشعل گازوئیل ندارند| ضرورت تخصیص وام کم‌بهره
بازار گزارش می‌دهد؛

نانوایان گلستانی پول خرید مشعل گازوئیل ندارند| ضرورت تخصیص وام کم‌بهره

گرگان- کاهش محسوس دمای گلستان و افزایش مصرف مشترکان خانگی، ساعت کار نانوایان را محدود کرد، مدیران می‌گویند از سوخت جایگزین استفاده شود و خبازان معتقدند پولی برای دوگانه سوز کردن نانوایی ندارند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: امسال یکی از سال های پردغدغه برای نانوایان گلستانی به شمار می رود چراکه در ابتدای سال هنوز از کمبود عرضه آرد پس از بحران آزادسازی آرد صنف و صنعت و صف های طولانی نان خلاص نشده بودند که با افزایش دستمزد کارگران قیمت اجاره مغازه و حامل های انرژی افزایش چند برابری یافت و به این ترتیب دردسر تامین این هزینه ها در کنار فشار دستگاه های نظارتی برای پخت مناسب نان و عرضه آن به مردم اضافه شد.

صرف نظر از اینکه عده ای از نانوایان ماهر به واسطه عدم صرفه اقتصادی، ناچار به ترک این کسب و کار شدند آن دسته از خبازان که در این عرصه ماندند در اواسط سال با مشکل کمبود و گرانی خمیرمایه مواجه شدند هنوز این مشکل برای این واحدهای صنفی حل نشده که چالش قطعی گاز و تجهیز نانوایی ها به سوخت جایگزین به خاطر کاهش محسوس دما مطرح است.

درحالی از نانوایان استفاده از سوخت جایگزین را مدیران استانی می خواهند که هنوز اعتباری در قالب تسهیلات به آنها تخصیص نیافته و از آنجاییکه نانوایان سال مالی سختی را گذرانده اند خودشان هم امکان تجهیز واحد صنفی را به این امکانات ندارند. در کنار تمامی این مسائل ناهماهنگی دستگاه ها و اعلام دیرهنگام به خبازان برای نوع فعالیت و استفاده از سوخت جایگزین طاقت فعالان این صنف را طاق کرده است.

اطلاع رسانی دیرهنگام

در این رابطه یک نانوای گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: اطلاع رسانی دستگاه های متولی برای چگونگی فعالیت نانوایی ها در زمان اوج مصرف گاز مشترکان خانگی دیر اعلام شد البته استفاده از سوخت جایگزین در زمان وقوع برودت هوا اعلام شد که با این شرایط زمانی برای خرید مشعل و جایگزینی آن برای نانوا نبود.

چالش قطعی گاز و تجهیز نانوایی ها به سوخت جایگزین به خاطر کاهش محسوس دما مطرح است

جمشید مددی با بیان اینکه با وجود نبود شرایط مناسب برای تعویض مشعل نانوایی، شرکت گاز در ابتدای هفته هر واحد صنفی را که از سوخت گاز استفاده کردند بدون هیچ هماهنگی با حضور دستگاه قضا پلمپ کرد، بیان داشت: استفاده از گازوئیل برای پخت نان، بر طعم آن اثر دارد و موجب نارضایتی مصرف کننده می شود.

وی با بیان اینکه مدیران باید از قبل وقوع این اتفاق نانوایان را آماده این شرایط می کردند، می افزاید: با توجه به اینکه در سال جاری هزینه های زیادی به نانوایان تحمیل شده تعویض مشعل برای سوت جایگزین هزینه ای سرباری است که این واحدهای صنفی امکان مالی آن را ندارد.

این نانوای گلستانی خواستار پرداخت تسهیلات برای راه اندازی مشعل گازوئیل و آبگرم کن برقی می شود و می گوید: این اقدامات دست کم ۳۰ میلیون تومان خرج دارد که فعلا پرداخت آن از توان نانوایان خارج است.

نانوایان گلستانی پول خرید مشعل گازوئیل ندارند | ضرورت تخصیص وام کم‌بهره

ضرورت تخصیص وام کم بهره

علاوه بر صنف فعالان نانوایی، برخی مدیران هم معتقدند که در این شرایط برای تجهیز خبازی ها به سوخت جایگزین باید تسهیلاتی کم بهره به آنها عرضه کرد.عیسی پایین محلی فرماندار گرگان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: واحدهای خبازی گرگان برای مجهز شدن به سیستم دوگانه سوز و استفاده از سوخت جایگزین نیازمند تسهیلات کم بهره هستند. اگر در گذشته تسهیلات مورد نیاز در اختیار نانوایی ها قرار می گرفت در شرایط بحرانی عملکرد مناسبی از واحدهای خبازی مشاهده می کردیم.

به باور بسیاری از نانوایان گلستانی، افزایش دستمزد، اجاره مغازه و هزینه های انرژی به قدر کافی در سال جاری برای نانوایان بار مالی داشته و صرف هزینه ای برای تعویض مشعل با سوخت جایگزین دیگر در توان آنان نیست بنابراین عرضه تسهیلات کم بهره می تواند بحران این شرایط را قدری تسهیل کند با اینحال برخی مدیران از سیاست های انقباضی دولت در پرداخت تسهیلات خبر می دهند و عرضه وام را در چنین شرایطی دشوار می دانند.

از پرداخت وام معذوریم

مدیر شعب بانک سپه گلستان که به عنوان بانک عامل نانوایی های گلستان به شمار می رود در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: از پرداخت وام به نانوایان در حال حاضر معذوریم چراکه بودجه ای برای این موضوع تعریف نشده است.

فیروز یازرلو با بیان اینکه برای دریافت بودجه از تهران در مهر و آبان امسال نامه نگاری کردیم اما بی نتیجه ماند، می افزاید: با پیگیری استاندار گلستان قرار شد پرداخت تسهیلات به این بخش آزاد شود همچنین تا آخر دی ماه تسهیلاتی در قالب میانگین حساب و تعهد افراد که به تسهیلات آزاد معروف است با آن دسته از نانوایانی که وام تجهیز به سوخت جایگزین را دریافت نکردند، تخصیص داده می شود. با آسیب شناسی که انجام شده، بسیاری از نانوایان با تسهیلاتی که دریافت کردند واحد صنفی خود را دوگانه سوز نکردند.

نانوایان گلستانی پول خرید مشعل گازوئیل ندارند | ضرورت تخصیص وام کم‌بهره

نانوایان تسهیلاتی نگرفتند

رئیس اتحادیه نانوایان گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار در این باره می گوید: بانک سپه از سال ۹۴ به عنوان بانک عامل نانوایان معرفی شد و به این ترتیب تمامی گردش مالی حساب نانوایان به سمت این بانک رفت.

حمیدرضا مقیمی می افزاید: گردش مالی نانوایی ها در ماه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که اگر این گردش مالی را مشترکین در هر بانکی داشتند می توانستند تسهیلات کم بهره به مبلغی بیشتر از ۳۰ میلیون تومان دریافت کنند.

با آسیب شناسی که انجام شده، بسیاری از نانوایان با تسهیلاتی که دریافت کردند واحد صنفی خود را دوگانه سوز نکردند

او دریافت تسهیلات نانوایان برای تجهیز واحد به سوخت جایگزین را رد می کند و می افزاید: امسال نانوایان هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند و وام های سال گذشته هم در راستای به سازی نانوایی بوده که به طور قطع انجام شده است.

۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو به خبرنگار بازار، می گوید: بانک های عامل باید تسهیلات مورد نیاز را در اختیار واحدهای نانوایی ها قراردهند البته طبق بررسی های انجام شده هزینه تجهیز واحدهای خبازی به سوخت جایگزین به طور میانگین ۳۰ میلیون تومان است در نتیجه برای تجهیز کردن ۴۰۰ نانوایی، ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رمضانعلی سنگدوینی ادامه می دهد: مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای بانک های استان رقم سنگینی نیست و با همراهی می توان در قالب تسهیلات به نانوایان این فشار بحران را کاهش داد.

وی با بیان اینکه تسهیلات باید قبل از بروز بحران در اختیار نانوایان قرار می گرفت، ادامه می دهد: سالانه گردش مالی واحدهای خبازی در بانک عامل هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و می توان از محل آن تسهیلات را در اختیار نانوایان قرارداد.

با توجه به اهمیت فعالیت نانوایی ها و دشواری هایی که این صنف در سال جاری با آن مواجه شده انتظار می رود مدیران نسبت به تخصیص وام برای تجهیز نانوایی های استان به سوخت جایگزین اقدام کنند تا در روزهای باقیمانده زمستان مردم گلستان نگرانی تهیه نان و صرف ساعت ها وقت در نانوایی ها را نداشته باشند.

کد خبر: ۲۰۰٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      1 3
      مشعل گازوئیلی دست دومش که واسه نانوایی به درد میخوره یک میلیون تومان هست واسه این میخوان وام بگیرند
      • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
        2 0
        سلام تنها مشعل نیست تانک گازوئیل لوله کشی
      • FR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
        0 0
        یک میلیون اگه داری من ۳۰تا میخوام همون دسته دومشو اگه سالم وبچه حتی سه روز باهاش کار کرد
      • سیاح IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
        0 0
        برادر بیدار شو به یک میلیون تومان مشعل نمیدن
      • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
        0 0
        اشتباه میکنی ۵۰۰ تومن چخبره مگه یه میلیون ??
    • ارش IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      1 1
      دولت به ارد ونان و گندم یارانه میداده سالهای قبل الان نمیدونم تعلق میگیره یا نه،ولی انصافا توی این چند سال سود این یارانه ها توی جیب نانواها رفته و تا کشاورز ،چطور شده پول یه مشعل ندارن خدا عالمه
    • رضا IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      2 0
      نونوایی بدترین شغل هست.بهداشت.تعزیرات.اداره سمت.جهاد کشاورزی.فرمانداری.اداره غله.همه ناظر نانوا هستن.ولی شغل‌های دیگه هیچ نظارتی ندارن.متاسفانه
    • کارگر IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      2 0
      کاملا درسته نانوایی اینقدر ناظر نمی خواد بقیه جا ها رو دریابید
      • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
        0 0
        کجا مشعل گازوییل رو ۱تومن میدم ادرس بده ماهم بریم همونجا بخاطر اینکه الان همه جا هر مشعل رو ۴میلیون دارن میدن دست دوم