۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
 جمعیت چین برای نخستین بار در بیش از ۶۰ سال کاهش یافت

 جمعیت چین برای نخستین بار در بیش از ۶۰ سال کاهش یافت

پیشتر آخرین بار جمعیت چین در سال ۱۹۶۰ با کاهش مواجه شده بود.

به گزارش بازار، آمارهای رسمی روز سه‌شنبه نشان داد جمعیت چین در سال گذشته برای نخستین بار در بیش از شش دهه کاهش یافت. پرجمعیت‌ترین کشور جهان با یک بحران جمعیتی روبه‌رو است.

چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، با افزایش سن نیروی کار و کاهش نرخ زاد و ولد مواجه بوده است و تحلیلگران هشدار می‌دهند این وضع می‌تواند مانع رشد اقتصادی و تشدید فشار بر خزانه دولت شود.

اداره ملی آمار پکن (NBS) روز سه شنبه گزارش داد جمعیت چین در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱ میلیارد و ۴۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بود که نسبت به پایان سال پیش از آن ۸۵۰ هزار نفر کاهش نشان می دهد. تعداد تولدها ۹.۵۶ میلیون نفر بود، در حالی که تعداد مرگ و میرها به ۱۰.۴۱ میلیون نفر رسید.

آخرین بار که جمعیت چین کاهش یافت در سال ۱۹۶۰ بود؛ زمانی که این کشور با بدترین قحطی در تاریخ مدرن خود دست و پنجه نرم می‌کرد.

چین در سال ۲۰۱۶ به «سیاست تک فرزندی» سختگیرانه خود - که در دهه ۱۹۸۰ به دلیل بیم از افزایش جمعیت تحمیل شده بود، پایان داد و در سال ۲۰۲۱ به زوج ها اجازه داد سه فرزند داشته باشند. اما این تغییرات نتوانسته است کاهش جمعیت را معکوس کند. بسیاری از تحلیلگران به افزایش هزینه های زندگی - و همچنین تعداد فزاینده زنان فعال به عنوان نیروی کار و در جستجوی تحصیلات عالی - به عنوان عامل کاهش رشد اشاره می کنند.

چینی‌ها همچنین به دلیل اجرای چند دهه‌ای سیاست تک فرزندی به خانواده‌های کوچک عادت کرده اند.

بسیاری از مقامات محلی پیشتر اقداماتی را برای تشویق زوج ها به فرزندآوری آغاز کرده اند.

به عنوان مثال، کلان شهر جنوبی شنژن، اکنون پاداش تولد و کمک هزینه تا زمانی که کودک سه ساله شود، ارائه می دهد.

زوجی که اولین فرزند خود را به دنیا می آورد، به طور خودکار ۳ هزار یوان (۴۴۴ دلار) دریافت می کند که این مبلغ برای سومین نوزاد به ۱۰ هزار یوان افزایش می یابد.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha