۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
مزایای استفاده از لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ کم مصرف

مزایای استفاده از لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ کم مصرف

مزایای استفاده از لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ هالوژن کم مصرف، پایین بودن مصرف برق، طول عمر بسیار زیاد، استفاده از فناوری جدید در نحوه ساخت، سازگاری بیشتر با محیط زیست،‌ کیفیت بالای نوردهی و...

به گزارش بازار، مزایای استفاده از لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ هالوژن کم مصرف، پایین بودن مصرف برق، طول عمر بسیار زیاد، استفاده از فناوری جدید در نحوه ساخت، سازگاری بیشتر با محیشط زیست،‌ کیفیت بالای نوردهی، مقاومت و ایمنی بسیار بالا، تنوع بالای رنگ و مدل و ...

بسیاری از افراد برای تامین روشنایی محل سکونت و محل کار خود به سراغ‌ لامپ‌های متنوع موجود در بازار می‌روند تا از بین آن‌ها بهترین، کم مصرف‌ترین و پربازده‌ترین محصول را خریداری کنند و مورد استفاده قرار دهند. شاید در نگاه اول خرید لامپ کار پیش پا افتاده و ساده‌ای به نظر برسد؛ اما آشنایی با انواع مختلف این محصول و بررسی ویژگی‌های هر یک از آن‌ها امری ضروری تلقی می‌شود و حتما باید در زمان خرید توسط مشتریان مورد توجه قرار بگیرد تا خریدی هوشمندانه‌ و حرفه‌ای داشته باشند.

نوع جدیدی از محصولات روشنایی لامپ ال ای دی است که به عنوان پرفروش‌ترین محصول به مرور زمان جایگزین انواع کم مصرف شده‌ است. این محصول به دلیل داشتن مزایای منحصربه‌فرد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. نوع دیگری از این محصولات نیز لامپ هالوژن است که به عنوان یکی از لامپ‌های کم مصرف انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی‌های لامپ ال ای دی و لامپ هالوژن بپردازیم و با مقایسه آن‌ها به مزایای مهم انواع ال ای دی اشاره کنیم.

لامپ ال ای دی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

لامپ ال ای دی یک نوع لامپ حالت جامد است که در داخل آن تکنولوژی دیودهای نورافشان به کار رفته است و با عبور برق از درون دیودها نور مرئی تولید می‌شود. در واقع واژه LED که برای این محصول اطلاق می‌شود، مخفف عبارت انگلیسی Light Emiting Diode به معنای دیود ساطع‌کننده نور است. این محصول به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی مانند پایین بودن مصرف برق، طول عمر بسیار زیاد، استفاده از فناوری جدید در نحوه ساخت، سازگاری بیشتر با محیط زیست،‌ کیفیت بالای نوردهی، مقاومت و ایمنی بسیار بالا، تنوع بالای رنگ و مدل، عدم وجود محدودیت برای دفعات روشن و خاموش شدن، وارد نکردن آسیب به سلامتی بدن انسان و ... در صنعت روشنایی جایگاه ویژه‌ای دارد.

جالب است بدانید که این محصول سال‌ها پیش برای اولین بار در دستگاه‌های الکترونیکی به عنوان چراغی به رنگ قرمز کاربرد داشت و برای تولید چراغ‌های سقفی نیز استفاده می‌شد. اما به مرور زمان با پیشرفت علم و تکنولوژی فناوری به کار رفته در آن به صنایع دیگر نیز نفوذ پیدا کرد.

لامپ هالوژن چیست و دارای چند نوع است؟‌

لامپ هالوژن نوعی از لامپ‌های کم مصرف است که از یک رشته تنگستنی و یک محفظه پر شده از گاز هالوژن برم یا ید و گاز بی‌اثر تشکیل شده است.‌ با قرار گرفتن این محصول در مسیر عبور جریان برق گاز هالوژن موجود در داخل لامپ باعث داغ شدن سیم تنگستن شده و در نهایت نوری سفید ایجاد می‌شود.

انواع لامپ هالوژن کم مصرف عبارت‌اند از: هالوژن‌ LED، هالوژن‌ SMD و هالوژن‌ COB. از هالوژن‌های ال ای دی در دکوراسیون مغازه‌ها و مراکز فروش، زیباسازی دکوراسیون‌های مختلف، در مجمتع‌های بزرگ مسکونی برای نورپردازی سقف پذیرایی و آشپزخانه استفاده می‌شود. از هالوژن‌های SMD بیشتر برای ساختن تجهیزاتی استفاده می‌شود که با موضوع نورپردازی سر و کار دارند. هالوژن‌های COB به انواع ال ای دی این محصول شباهت بسیار زیادی دارند و برای استفاده در نورپردازی سقف گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌روند.

لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ کم مصرف هالوژن چه مزایایی دارد؟‌

با مقایسه تفاوت‌های این دو محصول بهتر می‌توان به مزایای انواع ال ای دی پی برد. در ادامه این بخش از مقاله ویژگی‌های لامپ‌های ال ای دی و هالوژن را با هم مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه از لحاظ بازدهی انرژی و اثربخشی

یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش بازدهی و عملکرد انواع مختلف لامپ اثربخشی یا راندمان نوری است. به نوری که یک لامپ به ازای برق مصرفی تولید می‌کند، اثربخشی می‌گویند و با واحد لومن بر متر نشان داده می‌شود. اثربخشی انواع ال ای دی برابر با ۹۳ لومن بر وات است. در حالی که انواع هالوژن ۱۸ لومن بر وات اثربخشی دارند. هر چقدر مقدار اثربخشی عدد بزرگتری باشد، نور تولید شده نسبت به برق مصرفی بیشتر است.

 

مقایسه لامپ ال ای دی و لامپ هالوژن

مشاهده و خرید انواع لامپ

مقایسه از لحاظ کیفیت نوردهی یا شاخص نمود رنگ

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین لامپ ال ای دی و لامپ هالوژن کیفیت نوردهی یا شاخص نمود رنگ این دو محصول است که با واحد CRI سنجیده می‌شود. با استفاده از انواع ال ای دی می‌توان طیف وسیع و گسترده‌ای از رنگ‌ها را مشاهده کرد؛ زیرا CRI آن‌ها پایین بوده و نور سفید تولید شده توسط آن‌ها باکیفیت‌ترین نور سفید است و حالتی مانند سوسو زدن در آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که انواع هالوژن‌ها به دلیل برخورداری از بالاترین مقدار CRI یعنی رقم ۱۰۰ دارای حالت سوسو زدن هستند و مقدار نوردهی آن به مرور زمان نسبت به روزهای اول استفاده کمتر می‌شود.

مقایسه از لحاظ ماندگاری و طول عمر

عملکرد لامپ ال ای دی از نظر ماندگاری و طول عمر به مراتب بیشتر از لامپ هالوژن است. این محصولات به طور میانگین به دلیل نامحدود بودن تعداد دفعات روشن و خاموش شدن آن‌ها بین ده تا پانزده هزار ساعت عمر می‌کنند؛ اما محصولات کم مصرفی مثل هالوژن‌ها طول عمر کمتری دارند.

مقایسه از لحاظ تبدیل انرژی

همانطور که می‌دانید تجهیزات روشنایی هرگز همه انرژی برق دریافتی را به طور کامل تبدیل به نور نمی‌کنند و مقداری از انرژی برق توسط آن‌ها به گرما تبدیل می‌شود و هدر می‌رود. گرمای تولید شده توسط لامپ ال ای دی خیلی کمتر از هالوژن است و به جرات می‌توان گفت نود درصد از برق دریافتی را به نور و فقط ده درصد را به گرما تبدیل می‌کتند.

مقایسه از لحاظ سازگاری با محیط زیست

سازگاری با محیط زیست در لامپ ال ای دی بیشتر است و استفاده از آن‌ها هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارد؛ زیرا در نور ساطع شده از این محصولات اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز وجود ندارد و برخلاف لامپ هالوژن در تولید آن‌ها از گازهای مختلف استفاده نشده است.

مقایسه از لحاظ مدت زمان راه‌اندازی و به حداکثر رساندن نور

لامپ ال ای دی بافاصله بعد از روشن شدن حداکثر مقدار نور را با درخشندگی بالا ساطع می‌کند؛ اما انواع مختلف لامپ هالوژن برای به حداکثر رساندن نور و یونیزه شدن گازهای داخل خود حداقل به یک دقیقه زمان نیاز دارند.

لامپ ال ای دی و لامپ هالوژنی

جمع بندی

در این مقاله با مقایسه ویژگی‌های لامپ‌ ال ای دی و لامپ هالوژن سعی کردیم مزایای مهم لامپ ال ای دی را بازگو کنیم. توصیه می‌کنیم با توجه به نیاز برای خرید هر یک از این دو محصول با قیمت‌های مناسب به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مراجعه کنید تا محصولات باکیفیت را با قیمت ارران‌تر در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. امیدواریم با مطالعه این مقاله به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کرده باشید.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha