۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
فعالیت اصناف مشهد از ساعت ۶ بعداظهر ممنوع شد| خطوط تولید در نقطه انجماد
بازار از کمبود انرژی در خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

فعالیت اصناف مشهد از ساعت ۶ بعداظهر ممنوع شد| خطوط تولید در نقطه انجماد

مشهد- قطع گاز برج‌ها و مجتمع‌های تجاری و هم‌چنین عدم اجازه فعالیت اصناف از ساعت ۶ بعدازظهر به بعد در مشهد چراغ بازار و کسب و کار را بی‌فروغ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرمای حاکم بر استان خراسان رضوی و کمبود انرژی موجب شده تا گاز بسیاری از مشترکان صنعتی و اصناف قطع شود لذا این موضوع درآمد بسیاری از کسبه را تخته کرده است.

کسبه و بازاریان خراسان رضوی که هم چون سایر اصناف سایر کشور در طی دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی‌های اجباری ضررهای هنگفتی را متحمل شدند حالا سرما و کمبود انرژی باری دیگر بر بازار آن‌ها سایه انداخته و کاروکاسبی آن‌ها را تخته کرده است.

شرایط ناپایدار جوی در استان خراسان رضوی موجب شد تا دولتمردان برای تأمین گاز به تعطیلی تمامی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها به مدت ۱۰ روز تن بدهند اما با این حجم تعطیلی هنوز مشکل کمبود گاز حل‌نشده است.

بحران انرژی در طی دو هفته گذشته موجب شد تا اصناف و برخی مراکز اقامتی، مساجد و سالن‌های ورزشی و کارخانه‌های واقع در شهرک‌های صنعتی نیز با محدودیت مصرف روبرو شده و گاز این مشترکان قطع شود.

در همین حال در برخی از شهرستان‌های این استان ازجمله تربت‌حیدریه به دلیل برودت هوا شرکت ملی گاز به‌ناچار گاز تمامی مشترکان را به‌جز مشترکان خانگی و درمانی در آخرین روز هفته گذشته قطع کرد.

قطع گاز مشترکان صنفی و صنعتی با اعتراض بسیاری از کسبه همراه شده است و بنا بر اظهارات برخی از شهروندان قطع گاز واحدهای صنفی بسیاری از شهروندان را برای تأمین مایحتاج عمومی به‌ویژه نان بر صف نانوایی‌ها دامن زده است.

قطع گاز اصناف که در سایر شهرهای استان خراسان رضوی مانند مشهد مقدس و گناباد نیز به مرحله اجرا درآمده است حالا با اعتراض برخی از فعالان اقتصادی همراه شده است.

خاموشی برج‌های تجاری

مشهد مقدس دارای برج‌ها و مراکز خرید بسیاری است که نبض گردشگری را در دست دارد اما حالا به دلیل کمبود انرژی و نبود گاز این مجتمع‌های تجاری مجاز به مصرف گاز نبوده و باید از سوخت جایگزین گازوئیل برای گرمایش مجتمع‌های خود استفاده کنند.

فعالیت اصناف مشهد از ساعت ۶ بعداظهر ممنوع شد| خطوط تولید در نقطه انجماد

به گزارش خبرنگار بازار این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که در بسیاری از این مجتمع‌های تجاری رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بسیاری در حال فعالیت هستند که حالا با قطع گاز کاسبی آن‌ها تخته شده و باید به تعطیلی اجباری تن بدهند.

مشهد مقدس دارای برج‌ها و مراکز خرید بسیاری است که نبض گردشگری را در دست دارد اما حالا به دلیل کمبود انرژی و نبود گاز این مجتمع‌های تجاری مجاز به مصرف گاز نبوده و باید از سوخت جایگزین گازوئیل برای گرمایش مجتمع‌های خود استفاده کنند

در همین رابطه احسان یکی از دارندگان غرفه در مجتمع تجاری کیمیا در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در طی یکی دو ماه گذشته افزایش قیمت‌ها سایه سنگین و سردی را بر بازار گسترانیده که حالا با قطع گاز مجتمع‌های تجاری و ریزش مشتری‌ها این فصل سرد برای کسبه غیرقابل‌تحمل‌تر می‌شود.

این فروشنده لوازم آرایشی اذعان می‌کند: در مشهد مجتمع‌های تجاری قدیمی بسیاری وجود دارد که اصلاً دارای سیستم گرمایشی مرکزی نیستند و لذا باوجود وسعت و تعداد غرفه‌های بی‌شمار در حال حاضر محدودیتی برای مصرف گاز ندارند اما مجتمع‌های تجاری جدید ساز در سیبل دولت قرارگرفته و گاز آن‌ها قطع می‌شود و این در حالی است که مغازه‌داران در غرفه‌های مجتمع‌های تجاری جدید کرایه و هم‌چنین شارژ بیشتری پرداخت می‌کنند و این موضوع ضرر بیشتری را متحمل آن‌ها می‌کند.

فعالیت ورزشی ممنوع

حسین طبسی متصدی یکی از سالن‌های ورزشی مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: حدود دو هفته به‌اجبار سالن‌های ورزشی از ادامه فعالیت بازمانده‌اند که این تعطیلی اجباری ضرر سنگینی را به ما تحمیل می‌کند.

وی می‌گوید: ازآنجاکه شهریه ورزشکاران بر اساس تعداد جلسات برگزارشده تعیین می‌شود لذا ما می‌بایست پس از فعالیت مجدد برای جبران دریافت شهریه کلاس‌های ورزشی و آموزشی را به‌صورت جبرانی برگزار کنیم و این بدان معنی است که عملاً ما نصف ماه را درآمد نداشته و آن را ازدست‌داده‌ایم.

وی بابیان اینکه سالن‌های ورزشی را دولت به بخش خصوصی اجاره داده است ادامه داد: ما در این مجموعه در حالی درآمد خود را از دست دادیم که دولت حاضر نیست بابت این تعطیلی اجباری خسارتی به ما پرداخت کند و یا بابت آن از اجاره‌بهای دریافتی کسر کند.

این مربی بسکتبال بابیان اینکه دو هفته تعطیلی ممکن است در صورت شرایط جوی ادامه پیدا کند به ما گفت: این در حالی است که ما باید هزینه مربی، اجاره سالن و کارگر را سر ماه پرداخت کنیم و ذره‌ای از هزینه‌های جاری کاسته نمی‌شود اما درآمد ما در این ماه کاملاً از بین رفته است.

سیستم‌های تک منظوره دردسر مجتمع‌های تجاری

حسین یکی از غرفه داران در برج آبان مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متاسفانه کمبود انرژی و کم‌کاری‌های دیگران ازجمله مسئولان تنها دامن کسبه را گرفته است.

وی در این رابطه اظهار می‌کند: مسئولان در حالی اصرار بر مصرف سوخت جایگزین در برج‌های تجاری دارند که اصلاً در برخی ازاین برج‌ها مانند این مجتمع تجاری به‌هیچ‌وجه امکان سوخت جایگزین وجود ندارد و تمام سیستم گرمایشی و موتورخانه این برج با گاز کار می‌کند!

وی می‌افزاید: در حال حاضر استفاده از سوخت گاز در این مجتمع اقدام غیرقانونی شناخته‌شده و مسئولان اذعان می‌کنند که باید از سوخت گازوئیل استفاده شود اما وقتی امکان استفاده از سوخت جایگزین وجود ندارد چه باید کرد؟

مسئولان در حالی اصرار بر مصرف سوخت جایگزین در برج‌های تجاری دارند که اصلاً در برخی ازاین برج‌ها امکان سوخت جایگزین وجود ندارد و تمام سیستم گرمایشی و موتورخانه این برج ها با گاز کار می‌کند

وی بابیان اینکه ظاهراً می‌بایست طبق قانون تمامی مجتمع‌های تجاری از سیستم‌های دومنظوره سوخت برای ایجاد گرمایش

برخوردار باشند ادامه داد: به طور حتم این کوتاهی و قصور در ساخت تأسیسات این برج را باید درجایی دیگر دنبال کرد و به دنبال مسئولی گشت که پایان کار این مجتمع را صادر و یا سیستم گرمایشی آن را تائید کرده است اما متأسفانه چوب این غفلت را باید امروز کسبه بخورند!

جلوگیری از فعالیت‌های صنفی در شب‌ها

برودت هوا و کمبود انرژی هم‌چنین موجب شده تا ستاد انرژی خراسان برای فعالیت واحدهای صنفی محدودیت کاری اعمال کند.

فعالیت اصناف مشهد از ساعت ۶ بعداظهر ممنوع شد| خطوط تولید در نقطه انجماد

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی و اطلاع رسانه‌ای اتاق اصناف در این‌ خصوص به بازار گفت: تمامی واحدهای صنفی سطح شهر و همچنین مستقر در مجتمع‌های تجاری و پاساژ های مشهد به‌غیراز واحدهای عرضه‌کننده کالاهای اساسی به علت برودت هوا و مدیریت مصرف انرژی تا ساعت ۱۸ بعدازظهر مجاز به فعالیت هستند.

هادی مخملی با اشاره به مصوبه ستاد انرژی استان مبنی بر لزوم تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ هرروز تا پایان هفته، اظهار کرد: این مصوبه به دلیل برودت هوا و مدیریت انرژی بوده است.

وی تأکید کرد: واحدهای صنفی در مشهد می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به‌صورت یکسره فعالیت داشته باشند، اما پس از ساعت ۱۸، امکان فعالیت برای آنان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: برای کاهش مصرف گاز در چند روز گذشته، قرار شد اصناف ساعت ۸ شب تعطیل کنند، اما از ابتدای هفته و شنبه‌شب ساعت تعطیلی آن‌ها به ۶ عصر تغییر پیدا کرد لذا با این مصوبه جدید با هرگونه تخلف در زمان تعطیلی اصناف برخورد جدی خواهد شد.

واحدهای صنفی در مشهد می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به‌صورت یکسره فعالیت داشته باشند، اما پس از ساعت ۱۸، امکان فعالیت برای آنان وجود ندارد

مخملی به متصدیان واحدهای صنفی توصیه کرد تا در هنگام تعطیلی واحد صنفی حتماً نسبت به خاموشی کامل دستگاه‌های گرمایشی اقدام کنند.

درخواست کسبه

به گزارش خبرنگار بازار بسیاری از کسبه که حالا کرکره مغازه‌های خود را ساعت ۶ بعدازظهر پائین بکشند موجی از اعتراضات را به همراه داشته است.

در این راستا بسیاری از مغازه‌داران اذعان می‌کنند در شرایطی که برای همکاری و همراهی باید با دولت و به‌اجبار کرکره مغازه‌ها را ساعت ۶ بعدازظهر پائین بکشیم آیا دولت هم برای همراهی با کسبه حاضر است فتیله پرداختی فیش‌های تامین اجتماعی و یا مالیات و یا اجاره بهاء و سایر خدمات ارائه‌شده را پائین بکشد.

انجماد در خطوط تولید

کمبود انرژی متأسفانه تنها اصناف بلکه دامن کارخانه‌ها و واحدهای تولید را هم گرفته است.قطع گاز علاوه بر محدودیت‌های انرژی برق بر مشکلات صنایع افزوده است و همین امر باعث شده است تولید مختل شود لذا تقریباً یک هفته است صنایع تولیدی استان دست از کار کشیده‌اند و از سه‌شنبه هفته گذشته تولید در بخش صنایع برای صرفه‌جویی انرژی کاملاً تعطیل‌شده است.

فعالیت اصناف مشهد از ساعت ۶ بعداظهر ممنوع شد| خطوط تولید در نقطه انجماد

به گفته دبیر انجمن مدیران صنایع استان، این مشکل برای همه واحدهای تولیدی در استان وجود داشته و استثنا در کار نبوده است.

قطع گاز علاوه بر محدودیت‌های انرژی برق بر مشکلات صنایع افزوده است و موجب شده است روند تولید مختل شود لذا تقریباً یک هفته است صنایع تولیدی خراسان رضوی دست از کار کشیده‌اند و از سه‌شنبه هفته گذشته تولید در بخش صنایع برای صرفه‌جویی انرژی کاملاً تعطیل‌شده است

بنا بر اظهارات فرامرز مرادی به دلیل قطع گاز که از این هفته قطع برق را نیز به مدت دو روز باید به آن افزود موجب شده تا روند تولید به‌شدت مختل شود.

وی اذعان می‌کند: بسیاری از صنعتگران تعهدات بانکی با سایر استان‌ها دارند، اما شرایط خاص در استان حکم‌فرماست و این اختلال در تولید استان باعث می‌شود تعهدات به‌موقع انجام نشود.

وی می‌افزاید: در این شرایط دولت باید چتر حمایتی خود را در بحث پرداخت مالیات و تسهیلات بانکی پهن کند و مسلما شرایط برای تولید دشوار است و هزینه‌های جاری صنایع پابرجاست.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی بیان می کند: برای مثال به دلیل تعطیلی برای صرفه‌جویی انرژی، فعالیت بانک‌ها در استان محدودشده است و بانک‌ها در سایراستان‌ها روال عادی خود رادارند و این موضوع، ناهماهنگی در مراودات بانکی را برای صنعتگر و تولیدکننده به وجود می‌آورد. اگر دولت خسارتی برای بخش تولید در نظر نگرفته است، دست‌کم می‌تواند درزمینهٔ مالیات، تسهیلات و طرح تشویقی داشته باشد.

دولت باید ضرر صنایع را جبران کند

در همین حال رئیس گروه سرمایه‌گذاری اتاق خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار خواستار پرداخت خسارت توسط دولت شد.

محمدعلی چمنیان در این رابطه اذعان کرد: با اشاره به قانون رفع موانع تولید افزود: تأمین انرژی صنایع باید در اولویت باشد و ضرر و زیان وارده ناشی از قطع انرژی از سوی دولت باید جبران شود.

وی بابیان اینکه تاکنون دولت هیچ‌گونه منابعی را برای جبران خسارت وارده به واحدهای تولیدی در نظر نگرفته است ادامه داد: سیاست‌های اعمالی توسط دولت تشویقی نیست بلکه تنبیهی است.

وی یادآور شد: اگر دولت در تأمین برق ناتوان است باید تسهیلاتی را برای صنایع در نظر بگیرد تا آنان نسبت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند؛ درواقع سایر دولت‌ها سیاست‌های تشویقی به‌منظور تولید انرژی برای واحدها در نظر می‌گیرند تا سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه ترغیب شوند.

کد خبر: ۲۰۰٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha