۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
دلیل مخالفت با ساخت ساختمان یک طبقه در تهران| مزیت های تولید خانه‌های حیاط‌دار نهضت ملی مسکن
«بازار» گزارش می دهد

دلیل مخالفت با ساخت ساختمان یک طبقه در تهران| مزیت های تولید خانه‌های حیاط‌دار نهضت ملی مسکن

ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار نهضت ملی مسکن در حالی در برخی استان ها و ۸ شهر جدید کشور آغاز شده که مخالفان سرسختی برای اجرای این طرح در تهران به دلیل محدودیت در تامین زمین وجود دارد.

اکبر محمودی؛ بازار: سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در حالی ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه حیاط دار در شهرهای واجد شرایط است و تاکید و دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی نیز تراکم ۶۰ نفر در هر هکتار و یک طبقه سازی است اما آنطور که مشخص است این است که در این زمینه برای تهران مخالفان سرسختی وجود دارد.

اگر چه از نظر فرهنگی و اجتماعی ساخت خانه‌های حیاط دار با فرهنگ ایرانی‌ها تطابق بیشتری دارد و مردم سبک این نوع خانه‌ها را می‌پسندند و حتی استقلال عمل مردم در این خانه‌ها بیشتر بوده و خانه‌های یک طبقه مشکلات فرهنگی و اجتماعی که ساختمان‌های عمودی به همراه دارند، را ندارند اما به نظر می رسد اجرای این طرح برای شهر تهران که محدودیت در تامین زمین دارد تا حدود زیادی اجرای آن دارای مشکل بوده و البته مخالفانی نیز دارد.

در شهرهای کوچک که دارای زمین کافی هستند، ساخت مسکن‌های یک طبقه و ویلایی می تواند در اولویت قرار بگیرد و آنطور که اعلام شده است در اکثر ۱۲۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، ساخت و ساز به صورت یک طبقه ساخته می‌شود.

وجود زمین کافی در تمام شهرهای استان یزد باعث شده تا فرایند ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه شروع شده و تعدادی از این واحدهای مسکونی هم در سفر اخیر رئیس جمهور به این استان تحویل مردم شد

وجود زمین کافی در تمام شهرهای استان یزد باعث شده تا فرایند ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه شروع شده و تعدادی از این واحدهای مسکونی هم در سفر اخیر رئیس جمهور به این استان تحویل مردم شد.

دلیل مخالفت با ساخت ساختمان یک طبقه در تهران| مزیت های تولید خانه‌های حیاط‌دار نهضت ملی مسکن

بنابراین گزارش، در تمام نقاط استان خراسان جنوبی نیز ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده اما در شهر بیرجند مرکز این استان، آپارتمان‌های سه الی چهار طبقه ساخته شده است که با توجه به درخواست‌های مردم این شهر مبنی بر ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار، در یکی از شهرهای نزدیک شهر بیرجند که ۲۰ دقیقه با بیرجند فاصله دارد، واحدهای یک طبقه حیاط دار ساخته و تحویل مردم می‌شود.

در استان بوشهر نیز ساخت واحدهای یک طبقه آغاز و فرایند واگذاری‌ها هم شروع شده است‌.

دلیل مخالفت با ساخت ساختمان یک طبقه در تهران| مزیت های تولید خانه‌های حیاط‌دار نهضت ملی مسکن

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در این خصوص می گوید: در سایر نقاط در عموم شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت که حدود ۱۲۰۰ شهر است، فرایند ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده و در برخی موارد نیز زمین تحویل مردم شده تا خودشان به ساخت و ساز بپردازند.

در آپارتمان‌ها، ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ساخت را متری ۸ میلیون تومان محاسبه کنیم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از واحدهای یک طبقه می‌شود

سوالی که این روزها مطرح است این است که آیا در ساخت خانه های حیاط دار قیمت ساخت این واحدهای مسکونی با آپارتمان هایی که دارای مشاعات هستند تفاوتی دارد یا خیر؟ می گوید: در آپارتمان‌ها، ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ساخت را متری ۸ میلیون تومان محاسبه کنیم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از واحدهای یک طبقه می‌شود که هزینه‌های دیگری مثل آسانسور، پروانه‌های ساختمانی و تورم‌های سالانه نیز بر افزایش قیمت ساخت تاثیر خواهند گذاشت چرا که آپارتمان‌ها حدود دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند اما ساخت واحدهای یک طبقه طی مدت یک سال به پایان می‌رسد و مشمول تورم سالانه نمی‌شود.

نتایج مطالعات دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد به طور میانگین هزینه‌های زیرساخت (آماده‌سازی، آب، برق، گاز انشعابات و معابر) ۱۶۵ میلیون تومان برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار خواهد بود اما برای واحدهای آپارتمانی حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود

نوروزی در خصوص هزینه‌های زیرساخت گفت: نتایج مطالعات دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد به طور میانگین هزینه‌های زیرساخت (آماده‌سازی، آب، برق، گاز انشعابات و معابر) ۱۶۵ میلیون تومان برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار خواهد بود اما برای واحدهای آپارتمانی حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود، اما با توجه به سایر هزینه‌ها مجموع هزینه ساخت و زیرساخت در واحدهای یک طبقه حیاط دار کمتر از واحدهای آپارتمانی خواهد بود و از لحاظ اقتصادی به صرفه است که به سراغ تامین زمین و ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار در مناطقی که امکان دارد، برویم.

بنابراین در شهرهایی که دارای زمین به‌اندازه کافی هستند، بهتر است به جای آپارتمان سازی، خانه‌های ویلایی که با فرهنگ، آداب و رسوم مردم سازگاری دارد در اولویت ساخت و ساز قرار داده شود.

«علی قنبری» کارشناس اقتصادی در مورد ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: از نظر فرهنگی و اجتماعی ساخت خانه‌های حیاط دار با فرهنگ ایرانی‌ها تطابق بیشتری دارد و مردم بیشتر سبک این نوع خانه‌ها را می‌پسندند.

او معتقد است که در شهرهای کوچک که دارای زمین کافی هستند، ساخت مسکن‌های یک طبقه و ویلایی بهتر است که در اولویت قرار بگیرد.

دلیل مخالفت با ساخت ساختمان یک طبقه در تهران| مزیت های تولید خانه‌های حیاط‌دار نهضت ملی مسکن

اما علیرضا فخاری استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که اولویت ما توسعه آپارتمان نشینی نیست اما وقتی محدودیت زمین داریم مجبور هستیم که جمعیت را به ارتفاع ببریم.

فخاری با اشاره به اینکه اولویت ما توسعه آپارتمان نشینی نیست چرا که وقتی جمعیت به ارتفاع می بریم معضلاب مربوط به آپارتمان نشینی را شاهد هستیم. تاکید کرد: محدودیت در تامین زمین دست و پای ما را برای تامین مسکن در سطح و نه در ارتفاع بسته است. به همین دلیل امیدوارم که سیاست های دولت برای ساخت ساختمان های یک طبقه مشمول تهران و استان تهران نشود.

او ادامه داد: به دلیل ضریب بالای رشد جمعیت در تهران و مهاجر پذیری آن تعداد تقاضای مسکن با رشد بیشتری نسبت به سایر شهرها مواجه است. اما هنوز برآورد دقیقی درباره ظرفیت شهرک های جدید صورت نگرفته است. امیدواریم سیاست های دولت برای ساخت ساختمان یک طبقه مشمول تهران و استان تهران نشود.

آنطور که از شرکت عمران شهرهای جدید خبر می رسد در ۸ شهر جدید کشور ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار کلید خورده که پرند در استان تهران نیز شامل آنها می شود

اما آنطور که از شرکت عمران شهرهای جدید خبر می رسد در ۸ شهر جدید کشور ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار کلید خورده که پرند در استان تهران نیز شامل آنها می شود.

آنطور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است این اقدام در شهرهای جدید جزء یکی از برنامه‌های تحولی در این وزارتخانه در حوزه مسکن است که قرار است با توجه به سبک و سیاق خانه‌سازی با مدل ایرانی- اسلامی انجام شود.

دلیل مخالفت با ساخت ساختمان یک طبقه در تهران| مزیت های تولید خانه‌های حیاط‌دار نهضت ملی مسکن

اکنون در شهر پرند ساخت ۲۲۰۰ واحد مسکونی یک و دو طبقه به صورت مشارکتی حیاط‌دار و سه و چهار طبقه آغاز شده است. در شهرهایی که با کمبود زمین مواجه هستیم به طور قطع، ساخت مسکن به صورت محدود در تراکم ارتفاع انجام می‌شود، تا تقاضای شهر جدید و مردم مدیریت شود.

تقاضای خوبی برای ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط دار در شهرهایی مانند پرند، پردیس و هشتگرد وجود دارد اما باید دید که در این شهرها نیز محدودیت زمین وجود دارد یا خیر؟

مکبری مدیر کل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید اخیرا اعلام کرده است که تقاضای خوبی برای ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط دار در شهرهایی مانند پرند، پردیس و هشتگرد وجود دارد اما باید دید که در این شهرها نیز محدودیت زمین وجود دارد یا خیر؟

مکبری با اشاره به ظرفیت شهر جدید امیر کبیر، گفت: این شهر جدید از جمله شهرهایی است که با نگاه ویلایی‌ساز و توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی طراحی شده و باید در مرحله بعدی که عملیات ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی هدفگذاری شده، نمادها، هویت‌ها و مولفه‌های داخلی و خارجی به خصوص در نمای ساختمان‌ها مد نظر قرار گیرد.

آنطور که از گفته های مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر می آید این است که قرار است در ساخت خانه های ویلایی و حیاط‌دار از سبک و سیاق خانه‌سازی با مدل ایرانی- اسلامی استفاده و بهره گیری شود. حتی سقف خانه‌ها قرار نیست به صورت شیروانی باشد چرا که نماد یک خانه حیاط‌دار، مولفه‌های ایرانی و کاشیکاری فیروزه‌ای است که امکان اجرای آن در این سبک خانه‌سازی وجود ندارد.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha