۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
تحلیل قیمت لپ تاپ در سال گذشته میلادی

تحلیل قیمت لپ تاپ در سال گذشته میلادی

لپ تاپ ها برای مقاصد کاری، تحصیلی و سرگرمی استفاده می‌شوند. فروش لپ تاپ ‌ها در طول همه‌گیری کرونا، به دلیل کار و یادگیری از راه دور همراه با افزایش تقاضا برای گیمینگ، رشد فوق‌العاده‌ای داشت.

به گزارش بازار، لپ تاپ ها برای مقاصد کاری، تحصیلی و سرگرمی استفاده می‌شوند. فروش لپ تاپ ‌ها در طول همه‌گیری کرونا، به دلیل کار و یادگیری از راه دور همراه با افزایش تقاضا برای گیمینگ، رشد فوق‌العاده‌ای داشت.

همچنین تقاضا برای لپ تاپ هایی با ویژگی‌های پیشرفته، قابلیت حمل بهتر و طراحی مدرن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. با ما همراه باشید تا به تحلیل قیمت لپ تاپ در سال ۲۰۲۲ بپردازیم.

تحلیل قیمت لپ تاپ و ارتباط با دلار

به‌جرات می‌توان گفت، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت لپ تاپ در بازار کشورمان به قیمت دلار برمی‌گردد. قیمت دلار در ایران در سال ۲۰۲۲ بسیار پر نوسان بود. به‌گونه‌ای که قیمت دلار یک روند صعودی را از ۲۶ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان طی کرد. این افزایش نرخ ارز در تحلیل قیمت لپ تاپ بسیار موثر است و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت لپ تاپ مخصوصا لپ تاپ گیمینگ در فروشگاه هایی همانند دیجی ۶۳، افزایش قیمت ارز بود. واردات اکثر لپ تاپ ها به کشور، از مبدا تجاری جنوب کشور و کشور های عربی حوزه خلیج فارس همانند دبی و شهر های شارجه و دبی صورت می‌گیرد. در پایین شما نمودار قیمت دلار و درهم را می‌بینید.

تحلیل قیمت لپ تاپ در سال گذشته میلادی

افزایش تقاضای خرید لپ تاپ

بازار جهانی لپ تاپ در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش زیرساخت‌های اینترنتی بهتر، به‌ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه و در کشورهایی مانند هند و چین به افزایش تقاضای خرید هدایت شد. این افزایش تقاضا برای خرید لپ تاپ های بیشتر، به رونق بازار کمک می‌کند. اما افزایش تقاضا برای خرید لپ تاپ های گیمینگ و تولید محتوا توانست فشار بیشتری به قیمت‌های بازار وارد کند.

این امر به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند هند دیده شد که گیمر ها بازار را تشویق به عرضه محصولات جدید می‌کند.

به عنوان مثال، ایسوس در سال ۲۰۲۲ خط تولید سری جدید لپ تاپ های ProArt را راه‌اندازی کرد. این خط تولید برای تولیدکنندگان محتوا و همچنین افزایش سهم بازار نسبت به رایانه‌های شخصی، طراحی شده بود.

انتظار می‌رود دیجیتالی سازی رو به رشد، جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تمرکز فزاینده بر تولید داخلی بتواند تحلیل قیمت لپ تاپ را در بازار سال ۲۰۲۳ نیز غیرقابل پیش‌بینی کند.

تحلیل قیمت لپ تاپ در سال گذشته میلادی

خط تولید لپ تاپ های ProArt که کمپانی ایسوس عنوان داشته است که آن را برای «Creator» ها توسعه داده است.

افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم ۲۰۲۲

به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت و زنجیره تامین قطعات، مشکلات لجستیکی و مونتاژ، سازندگان عمده لپ تاپ در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به افزایش قیمت‌ها روی آوردند. قرنطینه‌های مداوم کووید-۱۹ در چین و همچنین مشکلات عرضه ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان مقصران اصلی این افزایش قیمت‌ها ذکر شدند.

سازندگان لپ‌تاپ در مواجهه با افزایش هزینه‌های قطعات، افزایش فشارهای زنجیره تامین ناشی از قرنطینه‌های گسترده COVID-۱۹ در چین و همچنین درگیری‌های مداوم در اوکراین، به افزایش قیمت‌های خود دست زدند. این کار برای پاسخگویی به افزایش هزینه‌های لجستیکی و سایر هزینه‌ها در نیمه دوم سال گذشته میلادی صورت گرفت.

چین به دلیل شیوع کووید-۱۹ به‌طور متناوب مراکز جمعیتی گسترده‌ای را قرنطینه می‌کرد. این کار به تولید لوازم مصرفی الکترونیکی در صنایع لپ تاپ ضربه می‌زد. زیرا اکثر تولیدکنندگان لپ تاپ ها یا در چین مستقر هستند یا به قطعات تولیدی این کشور نیاز دارند.

از سوی دیگر، تهاجم روسیه به اوکراین نیز روند رو به افزایش قیمت مواد خام و هزینه‌های انرژی در زمان قبل از آغاز جنگ را تشدید کرد. این کار، کمبودهایی را به ترکیب بازار اضافه کرد و طوفانی کامل را در زنجیره‌های تامین ایجاد نمود. بنابراین تحلیل قیمت لپ تاپ در بازه زمانی ماه جون تا دسامبر سال ۲۰۲۲، روندی صعودی را نشان می‌دهد.

تاثیر ورود لپ تاپ های جدید با پردازنده نسل ۱۲

لپ تاپ های نسل دوازدهم جدیدترین سری محصولاتی هستند که با پردازنده‌های مرکزی اینتل عرضه می‌شوند. پردازنده‌های نسل دوازدهم در آغاز سال ۲۰۲۲ به جدیدترین لپ تاپ های گیمینگ، نوت‌بوک‌های خلاقانه و ایستگاه‌های کاری وارد شدند.

سری پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل با نام Alder Lake رسما جایگزین پردازنده‌های نسل یازدهم Rocket Lake شدند. پردازنده‌های جدید Alder Lake، هم در رایانه‌های رومیزی و هم در لپ تاپ ها مبتنی بر معماری ۱۰ میلی‌متری به کار رفته‌اند و نسبت به نسل‌های قبلی از عملکرد و بازده بهتری برخوردار هستند.

توجه داشته باشید که بخش اعظم لپ تاپ های نسل دوازدهم به‌ویژه دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه تر هنوز منتشر نشده‌اند. اما همین انتشار در سال ۲۰۲۲ در تحلیل قیمت لپ تاپ نشان می‌دهد که به کاهش کلی ارزش محصولات نسل ۱۰ و ۱۱ انجامید.

تحلیل قیمت لپ تاپ در سال گذشته میلادی

البته توجه داشته باشید که این روند همچنان نیز ادامه دارد؛ نسل ۱۳ پردازنده های اینتل در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ بر روی لپ تاپ های جدیدی معرفی شدند و به بازار عرضه شدند و خود همین امر، باعث افزایش قیمت لپ تاپ های نسل ۱۳ و کاهش قیمت لپ تاپ های نسل ۱۲ و ۱۱ در آینده نزدیک می‌شود.

در آینده با نزدیک شدن به تاریخ عرضه نسل سیزدهم اینتل، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت قابل توجهی در لپ تاپ های نسل دوازدهم باشیم. البته مطمئنا مدتی طول می‌کشد تا پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل ظاهر شوند. اما برای کسانی که به دنبال ارتقا از نسل ۱۰ و ۱۱ به نسل ۱۲ هستند، می‌تواند خبر خوبی باشد.

بازیگران کلیدی صنعت لپ تاپ در سالی که گذشت

تجزیه و تحلیل بازیگران کلیدی در بازار جهانی لپ تاپ در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بازار بسیار رقابتی بوده است. این چشم‌انداز رقابتی، رشد سرمایه‌گذاری و آخرین پیشرفت‌های صنعت، درنهایت به افزایش ظرفیت تولید و چرخش کارخانه‌ها منجر شدند. اصلی‌ترین بازیگران کلیدی صنعت لپ تاپ در سال ۲۰۲۲ به ترتیب سهمشان از بازار جهانی به شرح زیر بودند:

  • لنوو (Lonovo)
  • اچ پی (HP)
  • دل (DELL)
  • ایسر (ACER)
  • اپل (APPLE)
  • ایسوس (ASUS)
  • سامسونگ (SAMSUNG)
  • سونی (SONY)
  • میکرو استار (MICRO STAR)
  • مایکروسافت (MICROSOFT)
  • دیگر برند و کمپانی های سازنده لپ تاپ

آینده بازار لپ تاپ و قیمت‌ها

به طور کلی، طبق گفته و آمار وبسایت expertmarketresearch.com بازار جهانی لپ تاپ در سال ۲۰۲۲ به ارزشی نزدیک به ۱۴۰.۸۳ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که این رقم در بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ حدود ۴.۷ درصد رشد کند.

محرک‌های اصلی رشد بازار نظیر افزایش درآمد و قدرت خرید افراد، افزایش جمعیت، افزایش نفوذ لپ تاپ در مناطق نوظهور و بهبود زیرساخت‌های اینترنتی می‌توانند به کاهش قیمت‌ها کمک کنند.

روندهای کلید در تحلیل قیمت لپ تاپ و افزایش رشد آن شامل معرفی برنامه‌های دولتی مطلوب، افزایش دیجیتالی سازی و افزایش جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بازارهای نوظهور است. مناطق عمده در بازار لپ تاپ به ترتیب آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا، اروپا و آسیا و اقیانوسیه هستند. طرح‌های پیشرو لپ تاپ در بازار نیز شامل اولترابوک‌ها، نوت بوک‌ها و غیره خواهند بود.

از لحاظ کاربرد نیز لپ تاپ های فروخته شده به ترتیب عمومی، تجاری، گیمینگ و سایر موارد بوده‌اند.

جمع‌بندی

دو عامل کلیدی در سال ۲۰۲۲ به افزایش قیمت لپ تاپ ها در بازار ایران منجر شدند. اولا نرخ دلار افزایش یافت که ارتباط مستقیمی با قیمت لپ تاپ دارد. ثانیا بازار جهانی نیز با مشکلاتی نظیر همه‌گیری کرونا و اختلال در زنجیره تامین روبه‌رو بود. این دو عامل کلیدی باعث افزایش قیمت‌ها شدند و هنوز هم ادامه دارند. امیدواریم تحلیل قیمت لپ تاپ در سال گذشته میلادی مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

کد خبر: ۲۰۰٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha