۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
احتمال قطعی گاز در خراسان جنوبی| تامین سوخت جایگزین
استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد؛

احتمال قطعی گاز در خراسان جنوبی| تامین سوخت جایگزین

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی گفت: به دلیل افت شدید فشار ناشی از تداوم و استمرار سرمای هوا و افزایش میزان مصرف، احتمال قطعی گاز در استان پیش بینی می شود.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، خاطرنشان کرد: با توجه به افت شدید فشار گاز، مردم برای تهیه سوخت جایگزین آمادگی داشته باشند.

وی با اشاره به شدت و ماندگاری سرمای هوا در کشور، تصریح کرد: با ورود این موج، دمای منهای 27 درجه در برخی استان ها و در خراسان جنوبی هم دمای منهای 20 درجه را تجربه کرده ایم.

به گفته وی؛ بروز چنین سرمایی را قبل از این و در سال 86 تجربه کرده ایم و امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده و هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، این ایام را به سلامت و بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

استاندار با تأکید بر اهتمام دولت در تولید گاز، اظهار داشت: تولید گاز در کشور رکورد زده و با زیر بار بودن کلیه پالایشگاه ها، روزانه ۸۴۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌ شود اما به دلیل این افزایش دوره سرما ناشی از برف، بوران و کولاک که تقریباً کل کشور را درگیر کرده، افزایش مصرف خانگی و افت فشار گاز رقم خورده است.

قناعت با متذکر شد: در شرایط فعلی، مصرف روزانه گاز، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بیش از میزان تولید است.

وی با اشاره به این که طی روزهای گذشته استان‌های خراسان شمالی،گلستان، خراسان رضوی و شرق مازندران با افت فشار و قطعی گاز رو به رو شده اند، گفت: به خاطر مدیریت‌هایی که از هفته گذشته در استان انجام گرفت، موضوع افت فشار در خراسان جنوبی به تأخیر افتاد.

به گفته وی؛ یکی از اقدامات انجام شده، تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و بخش اعظمی از صنایع بود که جای تقدیر دارد و این بخش، آسایش مردم را به نفع خود ترجیح دادند و البته همراهی مردم هم در صرفه جویی مصرف گاز تأثیر داشت.

استاندار با ذکر این نکته که موضوع افت فشار در چند روز آینده جدی تر می‌شود، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد و در صورتی که استان‌هایی همچون خراسان رضوی مصرف بهینه داشته باشند، گاز استان تأمین است اما اگر صرفه جویی نشود، ضرر آن متوجه خراسان جنوبی خواهد بود.

قناعت با اشاره به این که گاز خراسان جنوبی تنها از سمت خراسان رضوی تأمین می شود، گفت: پیگیری‌هایی انجام شده که گاز استان از سمت سیستان و بلوچستان هم تأمین شود که این اقدام نیاز به ۱۷۰ کیلومتر لوله گذاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه پیش بینی‌های لازم برای گذر از این شرایط و تأمین سوخت جایگزین برای بخش خانگی و نانوایی‌ها شده، تصریح کرد: جای هیچ نگرانی نیست، شهروندان تمام اطلاعات را از طریق رسانه ‌های رسمی دنبال کنند.

به گفته وی؛ مردم، ضمن رعایت اصل صرفه جویی، به فکر سوخت جایگزین باشند، ما در تأمین سوخت جایگزین هیچ مشکلی نداریم.

استاندار متذکر شد: هماهنگی‌هایی بین شرکت پخش فرآورده های نفتی استان و فرمانداران صورت گرفته تا برای نقاطی که با قطعی گاز مواجه شوند، نفت سفید توزیع گردد.

به گفته وی؛ برای گلخانه‌ها و مرغداری ها هم سوخت جایگزین به میزان کافی تأمین شده لذا هیچ جای نگرانی نیست.

قناعت با اشاره به اینکه در بحث نان هم تدابیر لازم اندیشیده شده تا مردم دچار مشکل نشوند گفت: نانوایی‌های دوگانه سوز از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند اما در نقاطی که نانوایی‌ها صرفاً گاز سوز هستند با استقرار نانوایی سیار نیاز مردم رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند زیرا از قبل سوخت جایگزین داشته اند .

به گفته وی؛ با توجه به رایزنی‌های دولت مبنی بر واردات گاز از سمت روسیه و ترکمنستان امید است شرایط به زودی به حالت عادی برگردد.

مردم نگران تأمین سوخت جایگزین نباشند

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: در مناطقی که به دلیل افت شدید فشار، قطعی گاز رخ دهد، مردم نگران تأمین سوخت جایگزین نباشند.

قناعت در حاشیه ستاد مدیریت بحران استان و در جمع خبرنگاران هم خاطرنشان کرد: این موج سرمای بی سابقه هوا در کشور، افزایش میزان مصرف و در نتیجه افت فشار گاز را در برخی استان ها به ویژه در شمال و شمال شرق به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: با این افت شدید فشار، احتمال قطعی گاز در اغلب استان ها به ویژه خراسان جنوبی وجود دارد.

استاندار با تأکید بر آمادگی استان برای مقابله با شرایط موجود، متذکر شد: سوخت جایگزین در استان تأمین شده است.

قناعت با اشاره به تدابیر صورت گرفته در استان، تأکید کرد: تأمین نان در هیچ نقطه استان نباید به هیچ وجه نباید دچار اختلال شود.

وی ادامه داد: نانوایی های دوگانه سوز با سوخت جایگزین به پخت خود ادامه می دهند و در صورت اعلام نیاز در هر منطقه ای، نان از دیگر نقاط و به ویژه مرکز استان تأمین خواهد شد.

به گفته وی؛ با وجود پیش بینی هایی که صورت گرفته، مراکز درمانی شهری و روستایی با استفاده از سوخت جایگزین بدون وقفه به ارائه خدمات مشغول می باشند.

کد خبر: ۲۰۰٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha