۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
اعلام منابع قانونی برای تامین اعتبار ۱۰۰ هزار میلیادی صندوق نوآوری و شکوفایی
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد

اعلام منابع قانونی برای تامین اعتبار ۱۰۰ هزار میلیادی صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به افزایش هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان، گفت: امروز اگر بخواهیم صندوق وضعیت سابق خود را داشته باشد، باید سرمایه اولیه آن ۱۲۰ هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش بازار، در دومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان که به ریاست آقای رئیسی تشکیل شد، با موافقت رئیس جمهور و تصویب هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، میزان سرمایه این صندوق به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت تا در صورت تامین و تخصیص منابع لازم، صرف حمایت از تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان شود.

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، منابع تامین این میزان اعتبار در قانون دیده شده است، به گونه‌ای که در ۲ قانون حوزه دانش‌بنیان، ۳ منبع مهم برای افزایش سرمایه صندوق از ۳ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تدارک دیده شده است.

افزایش اعتبارات صندوق در سال دانش بنیان
سیاوش ملکی‌فر گفت: در سال ۱۳۸۹ مطابق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، قرار بود سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان (معادل ۳ میلیارد دلار) باشد و همچنین مقرر شده بود که این مبلغ ظرف ۳ سال در اختیار صندوق قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن مطابق همان قانون قرار بود پس از ۳ سال، سالانه معادل نیم‌درصد از بودجه عمومی کشور به عنوان سرمایه به صندوق اختصاص داده شود که این امر تا کنون محقق نشده است.

ملکی‌فر با تاکید بر اینکه در حال حاضر حتی سرمایه اولیه صندوق نوآوری هم به طور کامل تادیه نشده است، یادآور شد: سرمایه اولیه‌ای که در اختیار صندوق قرار گرفته، کمی بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان است، ضمن آن که اختصاص سالانه معادل نیم‌درصد از بودجه کشور نیز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون شرکت‌های دانش‌بنیان رشد خوبی داشته‌اند، به گونه‌ای که به اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر ۷۹۵۷ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، اما طی این مدت سرمایه صندوق همپای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان رشد نکرده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مجموع درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۹ را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: برآورد ما از مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار میلیاردتومان است.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال جاری به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ملکی‌فر افزود: از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۹ تا کنون به مدت ۱۲ سال، هم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافته و به حدود ۸ هزار شرکت رسیده است و هم کسب‌وکارهای این شرکت‌ها توسعه یافته و نیازهای مالی آن‌ها بیشتر شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تورم نیز موجب شده است هزینه شرکت‌ها و نیازهای مالی آن‌ها نیز افزایش یابد، افزود: با در نظر گرفتن مجموع فروش حدوداً ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان، آشکار است که صندوق نوآوری با سرمایه ۲.۶ هزار میلیارد تومانی که اینک در اختیار دارد، نمی‌تواند نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند.

افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در GDP
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار خود با نخبگان تاکید کردند مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان باید از یک درصد به ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و با احتساب نرخ رشد اقتصادی ابلاغی در برنامه هفتم توسعه کشور، این بدان معناست که مجموع فروش آن‌ها در سال ۱۴۰۶ باید به ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ملکی‌فر اضافه کرد: برای تامین مالی این کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، با احتساب ضرایبی همچون سهم صندوق از تامین مالی دانش‌بنیان‌ها و همچنین همکاری اهرمی صندوق با شبکه بانکی و سایر بازیگران نظام تامین مالی، سرمایه صندوق نوآوری در سال ۱۴۰۶ باید ۱۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) می‌بود که خوشبختانه با موافقت رئیس‌جمهور و تصویب هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، مقرر شد این افزایش سرمایه ظرف ۵ سال صورت گیرد.

وی تاکید کرد: فراموش نکنیم روزی که صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شد، سرمایه اولیه آن ۳ هزار میلیارد تومان معادل ۳ میلیارد دلار بود و امروز اگر بخواهیم صندوق همان وضعیت را داشته باشد، باید سرمایه اولیه آن ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌بود.

منابع تامین مالی صندوق نوآوری
وی در خصوص منابع تخصیص این اعتبارات، توضیح داد: خوشبختانه در ۲ قانون حوزه دانش‌بنیان ۳ منبع مهم برای افزایش سرمایه صندوق از ۳ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تدارک دیده شده است. منبع اول، همان معادل نیم‌درصد از بودجه عمومی است که در قانون دانش‌بنیان مصوب سال ۱۳۸۹ بر آن تاکید شده است. منبع دوم و سوم این افزایش سرمایه را مواد ۳ و ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند که اولی به حقوق ورودی واردات ماشین آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی و دومی به اخذ مالیات از صادرات کالاهای واسطه‌ای نیمه‌خام مربوط می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص تعهدات مالی شرکت‌ها به صندوق گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نزد صندوق نوآوری و شکوفایی و شبکه بانک‌های همکار صندوق بسیار خوش‌حساب هستند و نرخ نکول تسهیلات صندوق نیز بسیار کم است.

وی ادامه داد: مساله اصلی این است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حال افزایش است و نیاز است که صندوق نوآوری برای تامین مالی این بدنه بزرگ و رو به رشد، تقویت شود.

کد خبر: ۱۹۹٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha