۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
سرما در خراسان رضوی بحران آفرید| تعطیلی اجباری اصناف بر اثر قطع گاز
بازار گزارش می‌دهد؛

سرما در خراسان رضوی بحران آفرید| تعطیلی اجباری اصناف بر اثر قطع گاز

مشهد- شرایط جوی ناپایدار در خراسان رضوی موجب شد تا برای چهارمین روز متوالی تمامی ادارات و مدارس این استان به تعطیلی کشانده و گاز واحدهای صنفی در بسیاری از شهرهای این استان به اجبار قطع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرما و یخبندان حاکم در استان خراسان رضوی که کمینه دما در برخی از شهرستان‌های این استان را به منفی ۲۸ درجه سانتی گراد تنزل داده است موجب اخلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم و تعطیلی مراکز تولیدی و اقتصادی شد.

به گزارش خبرنگار بازار سرمای شدید و از طرفی کمبود انرژی موجب شد تا استانداری خراسان رضوی به‌منظور حفظ شرایط پایدار در تأمین انرژی ادارات و مدارس این استان را از روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۴ دی‌ماه تعطیل اعلام کند.

هم چنین بر اساس تصمیم ستاد مدیریت استان گاز تمامی مشترکان از جمله واحد های صنفی، دانشگاه ها، سالن های ورزشی و پذیرایی و اقامتی در برخی از شهرستان ها مانند تربت حیدریه و گناباد قطع شد با این وجود این موضوع کمکی به کمبود انرژی نکرد و افت فشار وسایل گرمایشی افزون بر صد ها خانواده در این استان را به خاموشی و سردی فرو برد.

قطع گاز واحدهای صنفی

افزیش مصرف و کمبود گاز موجب شد تا در برخی از شهرستان‌های این استان از جمله تربت‌حیدریه به دلیل برودت هوا شرکت ملی گاز به‌ناچار گاز تمامی مشترکان را به‌جز مشترکان خانگی و درمانی در آخرین روز هفته گذشته قطع کند.

افزیش مصرف و کمبود گاز موجب شد تا در برخی از شهرستان‌های این استان از جمله تربت‌حیدریه به دلیل برودت هوا شرکت ملی گاز به‌ناچار گاز تمامی مشترکان را به‌جز مشترکان خانگی و درمانی در آخرین روز هفته گذشته قطع کند

قطع گاز مشترکان صنفی و صنعتی با اعتراض بسیاری از کسبه همراه شده است و بنا بر اظهارات برخی از شهروندان قطع گاز واحدهای صنفی بسیاری از شهروندان را برای تأمین مایحتاج عمومی به‌ویژه نان با مشکل جدی مواجه کرده و بر صف نانوایی‌ها دامن زده است.

در همین حال فرماندار تربت‌حیدریه تهدید کرد در صورت عدم صرفه‌جویی در مصرف گاز علاوه بر اصناف گاز مشترکان پر مصرف نیز بر حسب اختیارات قطع خواهد شد.

سرما در خراسان رضوی بحران آفرید| تعطیلی اجباری اصناف بر اثر قطع گاز

گاز مشترکان واحدهای صنفی در شهرستان تربت‌حیدریه در حالی قطع‌شده است که نانوایی‌های این شهرستان هم چون سایر نقاط کشور با مشعل‌های گازی امکان پخت نان رادارند.

این در حالی است که احمد کارگزار رئیس اتحادیه نانوایان تربت‌حیدریه می‌گوید: «از مجموعه ۱۵۰ نانوایی شهری این شهرستان تنها ۲۰ واحد به سوخت دوگانه‌سوز مجهز هستند لذا محدودیت ایجادشده مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد بنابراین انتظار می‌رود ۷۰ نانوایی به‌صورت نوبتی با استفاده از گاز شهری فعال بمانند.»

شرایط فوق‌العاده در تربت حیدریه

به گزارش خبرنگار بازار سرما و یخبندان در شهرستان تربت‌حیدریه باوجود هم‌زمانی با فرارسیدن آیین سالگرد ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام روز زن اما بنا بر اعلام شرایط فوق‌العاده از طرف فرمانداری از برگزاری مراسم مرتبط با این آئین در سراسر شهرستان جلوگیری شد.

برودت هوا و از طرفی قطع گاز تمامی مشترکان به‌جز مشترکان خانگی تمامی سالن‌های ورزشی و حتی اقامتی و تالارهای پذیرایی این شهرستان را به تعطیلی و خاموشی فروبرد.

برودت هوا و از طرفی قطع گاز تمامی مشترکان به‌جز مشترکان خانگی تمامی سالن‌های ورزشی و حتی اقامتی و تالارهای پذیرایی شهرستان تربت حیدریه را به تعطیلی و خاموشی فروبرد

بارش برف و یخبندان هم‌چنین موجب بازماندن بسیاری از مسافران و رانندگان در محورهای ارتباطی این شهرستان شد.در همین حال علی‌اکبر پور فرماندار تربت‌حیدریه اعلام کرد به‌منظور اسکان اضطراری مسافران درراه مانده نسبت به تجهیز چند مسجد و حسینیه ازجمله مزار امام‌زاده احمدالرضای بوری‌آباد، مزار بی‌بی‌حسنیه، حسینیه مرکزی و نیز حسینیه علی‌اکبری اقدام شد.

تعطیلی تمامی مراکز تولیدی و خدماتی گناباد

به گزارش خبرنگار بازار در راستای تأمین انرژی در شهرستان گناباد نیز با تصمیم ستاد مدیریت بحران گاز همه مشترکان به‌جز منازل و مراکز درمانی در این شهرستان از عصر جمعه قطع شد.

بنابراین تصمیم باهدف جلوگیری از بحران در تأمین گاز در گناباد در شرایط تشدید سرمای هوا، جریان گاز همه مشترکان اعم از اداری به‌جز ادارات امدادی ، واحدهای تولیدی، مساجد، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدارس واحدهای تولیدی به‌جز خانگی و مراکز درمانی قطع شد.

بحران انرژی در تربت جام

به گزارش خبرنگار بازار شدت سرما که با افزایش مصرف در این استان در طی چند روز گذشته همراه بود موجب شد تا افت فشار و بحرانی انرژی برای بسیای از خانواده های روستایی درد سر ساز شود.

سرما در خراسان رضوی بحران آفرید| تعطیلی اجباری اصناف بر اثر قطع گاز

افت فشار در طی روز گذشته موجب شدتا گاز هفت روستا و ۲ نقطه شهری در شهرستان تربت جام قطع و افزون بر صد ها خانواده شهری وروستایی از نعمت این انرژی با وجود برودت هوا محروم شوند.

قطع گار خانواده های شهری و روستایی مسئولان را بر آن داشت تا توزیع نفت سفید را برای گرم کردن منازل روستایی شدت ببخشند و نسبت به آماده سازی مراکز عمومی برای اسکان شهروندان یخ زده اقدام کنند.

در همین حال مسئولان این شهرستان برای اسکان اضطراری خانواده های شهری و روستایی نسبت به آماده سازی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در روستاها اقدام کردند.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری خراسان رضوی در این رابطه گفت: با توجه به فعال شدن سامانه‌ پرفشار و قرار گرفتن شهرستان تربت‌ جام در سرشاخه مدیریت قطع گاز، برخی روستاهای این شهرستان با افت فشار و قطعی مواجه شدند.

محسن نجات در خصوص وضعیت بحران گاز در این شهرستان بیان کرد: هرچند در حال حاضر در شهرستان سطح فشار گاز تقریبا به استاندارد رسیده ولی باز هم با حضور در منطقه از تمام روستاهایی که با قطعی گاز مواجه بود و مجموعه‌هایی که برای اسکان اضطراری نیاز به گرمایش داشت، بازدید و بر توزیع نفت سفید نظارت شد.

با توجه به فعال شدن سامانه‌ پرفشار و قرار گرفتن شهرستان تربت‌ جام در سرشاخه مدیریت قطع گاز، برخی روستاهای این شهرستان با افت فشار و قطعی مواجه شدند

مدیر کل مدیرت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط در تربت‌ جام اکنون پایدار است، تصریح کرد: به دلیل افت فشار گاز در حال حاضر چهار تا پنج روستا در شهرستان تربت‌ جام با قطعی گاز مواجهند.

وی عنوان کرد: با توجه به کمبودهایی که برای وسایل گرمایشی در تربت‌ جام بود، طی هماهنگی‌های به عمل آمده تعداد ۴ هزار بخاری برقی به شهرستان انتقال داده شد و هم چنین تعداد ۵ هزار والر نیز در انبار امدادی هلال احمر ذخیره سازی شد تا در صورت نیاز استفاده شود.

رکود شکنی مصرف

مدیر کل مدیرت بحران استانداری خراسان رضوی هم چنین با بیان اینکه مصرف گاز همچنان در شرایط خاصی است اظهار کرد: تقریبا بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز در استان داشتیم که یک رکوردشکنی به حساب می‌آید.

محسن نجات خاطرنشان کرد: به همین دلیل شرایط حساس با مصوبه ستاد انرژی استان، مقرر شد گاز تمام صنایع به جز صنایع خاص و جایگاه‌های «سی.ان.جی» و برخی اماکن دیگر قطع شود.

وی گفت: با توجه به اینکه همزمان چند استان دیگر هم دچار مشکل افت فشار گاز هستند، برای رفع مشکل گاز این چند روستا منتظر تصمیمات دیسپاچینگ ملی، وضعیت مدیریت مصرف گاز و سهمیه گاز استان هستند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این راستا اعلام کرد: قطعی گاز در خراسان رضوی به صورت گسترده نبوده بلکه به صورت پراکنده است.

حسن افتخاری در خصوص وضعیت گازرسانی در خراسان رضوی و قطع گاز در بخش‌هایی از استان اظهار کرد: میزان مصرف گاز در خراسان رضوی به مرز هشدار رسید.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: در تمام شهرهای استان فشار خطوط در حداقل ممکن است اما به حد قرمز نرسید.

سرگردانی مسافران در مشهد مقدس

برودت هوا و یخبندان حاکم در استان خراسان رضوی هم‌چنین موجب درراه ماندن بسیاری از مسافران ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و هم‌چنین ریلی در این استان شد.

سرما در خراسان رضوی بحران آفرید| تعطیلی اجباری اصناف بر اثر قطع گاز

به گزارش خبرنگار بازار؛ یخ‌زدگی جاده‌ها و کولاک برف بسیاری از مسافران را در جاده‌ها زمین‌گیر کرد که با ورود نیروهای امدادی بسیاری از این مسافران به پناهگاه‌های امن منتقل و اسکان اضطراری داده شدند.

گفتنی است سرمای حاکم در این استان هم‌چنین موجب متوقف کردن بسیاری از قطارهای مسافری در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس شد و بر اساس اعلام شرکت راه‌آهن به دلیل افزایش برودت هوا در محور مشهد، تعدادی از قطارهای مسافری نیز به‌صورت کامل از برنامه حرکت حذف شدند.

بر همین اساس بامداد روز جمعه قطار مشهد-تهران به دلیل نقص ترمزها در اثر برودت شدید دما در ایستگاه «تربت» متوقف شد و پس از تأخیری ۱۰ ساعته مسافران با اتوبوس به مشهد بازگردانده شدند.

روز پنجشنبه نیز مسافران قطار قم -مشهد به دلیل برودت شدید هوا به مدت بیش از هشت ساعت در ایستگاه فریمان در میان برف و سرما متوقف شدند.

بنا بر اعلام مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی یخ‌زدگی و ازکارافتادن سیستم ترمز بسیاری از قطارها براثر سرما موجب توقف این ناوگان در میانه مسیر و لغو بسیاری از سفرها با ناوگان ریلی شد.

در همین حال فرماندار از ساماندهی و اسکان بیش از هشت هزار و پانصد مسافر ریلی که قطار آن‌ها به علت برودت هوا لغو شده بودند خبر داد.

بنا بر اعلام مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی یخ‌زدگی و ازکارافتادن سیستم ترمز بسیاری از قطارها براثر سرما موجب توقف این ناوگان در میانه مسیر و لغو بسیاری از سفرها با ناوگان ریلی به مشهد مقدس شد

محسن داوری جمعه‌شب اعلام کرد: به دلیل اتفاقی که در حوزه ریلی و در مسیر به سمت مشهد، به دلیل برودت هوا رخ داد، تعدادی از قطارها در مسیر راه دچار مشکل شدند و یخ‌زدگی قسمت فنی قطارها موجب تأخیر در ورود قطار به ایستگاه راه‌آهن مشهد شد.

وی ادامه داد: تعدادی از زائرانی که بلیت برگشت به مقاصد خود داشتند در سالن پایانه راه‌آهن مجبور به ماندن شدند که به علت سرمای محیط، توزیع پتو صورت گرفت؛ همچنین با استقرار چند بخاری و وسایل گرمایشی، شرایط مدیریت شد.

داوری گفت: از سوی دیگر به دلیل تأخیر در ورود قطارها به ایستگاه، بسیاری از مسافران دچار مشکل در تمدید محل اقامت خود شدند که با همکاری بخش‌های مختلف همچون شهرداری، امور مساجد، راه‌آهن مشهد، تشکل‌های مردمی و مذهبی در کنار آستان قدس رضوی اسکان زائران انجام شد.

فرماندار مشهد افزود:با تأمین قطار فوق‌العاده بسیاری از مسافران به مقصد خود بازگردانده شدند و اکنون آرامش به ایستگاه راه‌آهن مشهد بازگشته است.

واحدهای صنفی مشهد تعطیل شدند

برودت هوا و کمبود انرژی هم چنین موجب شد تا ستاد انرژی خراسان واحد های صنفی کلانشهر مشهد را از ساعت ۲۰ شب جمعه تا پایان شامگاه شنبه البته به جز واحد های صنفی که فعالیت آن ها ضرورت دارد تعطیل اعلام کند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی و اطلاع رسانه‌ای اتاق اصناف در این‌ خصوص گفت: تمامی واحدهای صنفی سطح شهر و همچنین مستقر در مجتمع‌های تجاری و پاساژهای مشهد به غیر از واحدهای عرضه کننده کالاهای اساسی به علت برودت هوا و مدیریت مصرف انرژی از ساعت ۲۰ شامگاه جمعه اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کرده اند که این تعطیلی‌ها تا پایان شب ۲۴ دی ماه ادامه خواهد داشت.

هادی مخملی در ادامه به متصدیان واحدهای صنفی توصیه کرد تا در هنگام تعطیلی واحد صنفی حتما نسبت به خاموشی کامل سیستم‌های گرمایشی اقدام کنند.

کد خبر: ۱۹۹٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha