۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کالای ته لنجی؛ فرصت یا تهدید!؟| آقایی: واردات کالای ته لنجی تجارتی کم هزینه و سهم هر ملوان سالی ۶بار
«بازار» گزارش می دهد

کالای ته لنجی؛ فرصت یا تهدید!؟| آقایی: واردات کالای ته لنجی تجارتی کم هزینه و سهم هر ملوان سالی ۶بار

آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تاکید بر اینکه قاچاقی که به شکل کانتینر وارد بندر شود نداریم گفت: ملوانان هر سال چهار مرتبه یا شش مرتبه می تواند میزان مشخصی کالا وارد کنند.

اکبر محمودی؛ بازار: پس از ۸ سال جنگ تحمیلی برای اینکه ملوانان و مالکیت شناورهای سنتی تشویق شوند، معافیت های گمرکی محدودی به عنوان ته لنجی معمول شد که براین اساس ملوانان و خدمه لنج ها به ازاء هر سفر دریایی قادر به واردات محدودی کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی شوند. با گذشت زمانی ته لنجی بیشتر و بیشتر اقتصاد بنادر کوچک جنوبی را تحت تاثیر قرار دارد که به گفته آگاهان و مقامات مسئول هم اکنون بیش از ۹۰ درصد واردات کالای این بنادر تحت عنوان ته لنجی صورت می گیرد، به طوری که تقریبا تمامی ناوگان سنتی کشور در زمینه واردات ته لنجی مشغول هستند.

کالاهای ته لنجی یک فرصت اقتصادی می باشد که بر رونق بازارهای شهرهای جنوبی کشور افزوده و قدرت خرید مردم شهرهای جنوبی را بهبود و منجر به بهتر شدن وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی مردم شهرهای جنوب شده و تاثیر مثبت داشته است

اگر چه این میزان واردات از نظر برخی از کارشناسان اقتصادی و خبرگان تهدید برای تولید و فروش اجناس داخلی محسوب می شود اما برخی نیز آنرا فرصت اقتصادی می دانند. آنان معتقد هستند که کالاهای ته لنجی یک فرصت اقتصادی می باشد که بر رونق بازارهای شهرهای جنوبی کشور افزوده و قدرت خرید مردم شهرهای جنوبی را بهبود و منجر به بهتر شدن وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی مردم شهرهای جنوب شده و تاثیر مثبت داشته است.

کالای ته لنجی؛ فرصت یا تهدید!؟| آقایی: واردات کالای ته لنجی تجارتی کم هزینه و هر ملوان سالی تا ۶ بار

اما «بهروز آقایی» مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا در بنادر قاچاق کالا به شکل کانتینر داریم؟ گفت: قاچاقی به شکل کانتینر نداریم که وارد بندر شود. اما به هر حال برخی مواقع از انعطاف قانون استفاده می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انعطاف قانون به نفع اقتصاد کشور است؟ ادامه داد: کالای ملوانی انعطاف قانونی و یا کالای ته لنجی انعطاف قانون است. قانون یک قسمتی هم برای مرزداران گذاشته است که گفته هر مرزداری می تواند تا حد مشخصی تبادلات کالایی از طریق مرز انجام دهد که حالا یا مرز دریایی یا ملوانی باشد. این ها تقریبا قانونمند هستند یعنی این طور نیست که فرض کنیم ته لنجی قانونی نیست.

ملوان هر سال چهار مرتبه یا شش مرتبه می تواند میزان مشخصی کالا وارد کند

آقایی در پاسخ به این پرسش که آیا در قانون عنوان شده است که هر ملوان در سال تا چه میزانی می تواند واردات کالای ته لنجی را انجام دهد؟ تاکید کرد: ملوان هر سال چهار مرتبه یا شش مرتبه می تواند میزان مشخصی کالا وارد کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: این موضوع مربوط به قانون کشوری است و محدود به بنادر خوزستان هم نیست. اینکه فکر کنید به شکل سیستماتیک قاچاق اتفاق می افتد اینطور نیست چرا که بیشتر کالاهای وارد شده ته لنجی و ملوانی است.

وی تصریح کرد: واردات کالای ته لنجی را قانونگذار گذاشته است چرا که یک تجارت کم هزینه برای کشور اتفاق می افتد. فرض کنید که کالایی که بخواهد وارد کشتی شود و با لنج وارد می شود و کالا وارد کشور می شود بنابراین قانونگذار این میزان را اختصاص داده است که این راغب تر شود و به سختی هایی که شناورهای کوچک تر دارند این بیزینس اتفاق بیافتد.

بازارهای ته لنجی در استان‌های جنوبی همچون خوزستان، بندرعباس و بوشهر گرم است. به ویژه در استان بوشهر با داشتن بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس، "ته‌لنجی" و "تجارت دریایی" با زندگی بسیاری از بندرنشینان گره خورده است و در مقاطعی رونق‌بخش زندگی‌شان شده اما به مروز زمان قوانین دست و پا گیر موانع بسیار برای آنها ایجاد کرده است.

طبق قانون "کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند". در طول‌ سال‌های گذشته بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند در شش بار سفر معادل ۱۵۰۰ دلار کالا وارد کند اما این برای زمانی بود که نرخ دلار پایین بود و حالا که نرخ دلار به بیش از ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان رسیده است به نظر می رسد آئین نامه اجرایی این قانون نیازمند تغییراتی است که قطعا باید این تغییر به نفع جامعه و اقتصاد و در نهایت ملوانان و صاحبان لنج باشد که توانسته فرصت شغلی ایجاد کند.

کد خبر: ۱۹۹٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی آقاپور IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      2 0
      خیلی هم خوب
    • احمد IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      2 1
      یک جوری میگن ته لنجی واسه ملوانه که انگار ملوان تاجره ، صاحب لنج برای پرداخت حقوق ملوانش ته لنجی بار میزنه که از سودش حقوق ملوان رو از امتیاز خود ملوان پرداخت کند
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 0
      خیلی از مردم نانشان از همین راه در میارن