۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
تازه خوری درد کهنه باغداران گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود
بازار گزارش می‌دهد؛

تازه خوری درد کهنه باغداران گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود

گرگان- کاهش قیمت مرکبات درست در زمان برداشت این محصول، باغداران را از جمع آوری پرتقال از درختان منصرف کرده لذا کارشناسان ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات را راه خروج از بحران می‌دانند.

بازار؛ گروه استانها: تنوع اقلیمی گلستان باعث شده تا این منطقه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و تامین غذایی کشور به شمار رود اما مزیت های این خطه فقط در زراعت محصولات نیست چراکه باغات غرب استان بخشی از مرکبات کشور را تامین می کند.

بنا بر اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی گلستان سالانه ۱۰۰ هزار تن مرکبات از این مناطق برداشت و به سایر استان ها ارسال می شود با اینحال باغداران گلستانی از گذران سخت معیشت خود می گویند و معتقدند: این پیشه در سال های اخیر نهتنها برای آنها درآمدی نداشته بلکه متحمل خسارت هم شده اند.

صنایع تبدیلی

نبود صنایع تبدیلی برای محصولات باغات استان از جمله مشکلاتی است که باغداران را از این کسب و کار گلایه مند کرده است چرا که مطابق هرسال در فصل برداشت محصول به پائین ترین قیمت خودش می رسد و این برای اتفاق برای سال جاری که قیمت کود و سم و دستمزد کارگر چند برابر شده بودف دیگر به صرفه نیست.

نبود صنایع تبدیلی برای محصولات باغات استان از جمله مشکلاتی است که باغداران را از این کسب و کار گلایه مند کرده است

بلاتکلیفی و بی برنامگی تولید محصولات کشاورزی و باغی سالیان درازی است که کشاورزان این منطقه را گرفتار کرده است این زنجیره معیوب باعث شده تا سرانه درآمد مردم گلستان که اغلب کشاورزی پیشه کردند نصف میانگین کشوری باشد.

فروش برای تازه خوری درد کهنه باغداران گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود

تازه خوری به صرفه نیست

یکی از باغداران روستای گز شرقی در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: خرید پائین قیمت پرتقال این روزها باغداران را با چالش روبرو کرده، به نحوی که برخی از آنان از جمع آوری محصول خود منصرف شده اند همچنین خواستار صادرات این محصول به کشورهای همسایه هستیم زیرا کشورهای همسایه از پرتقال تامسون استقبال می‌کنند

ابوالفضل ملاح به نبود صنایع تبدیلی در استان هم اشاره کرد و گفت: اصطلاح «کشت و صنعت» به معنی همجواری صنعت با محصولات کشاورزی است اما متاسفانه آنچه شاهد هستیم خام فروشی محصولات به استان های است.

وی با بیان اینکه از هر درخت تامسون تا ۲۲۰ کیلوگرم محصول برداشت می شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در این برهه زمانی بازار تازه خوری به صرفه نیست، محصولات را برای شب عید ذخیره سازی کردی نرخ هر کیلوگرم پرتقال تامسون روی درخت چهار هزار تومان و در میدان بار شش هزار تومان است که از این مبلغ باغدار باید حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان بابت هزینه کارگر، جعبه، حق کمیسیون و کرایه حمل بار پرداخت کند.

اراده ای برای حل مشکلات نیست

مدیر عامل اتحادیه باغداران شهرستان بندرگز از برداشت ۸۶ هزار تن محصول از باغات بندرگز خبر داد و به خبرنگار بازار، گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. اراده ای برای حل مشکلات باغداران نیست لذا مشکل خرید محصول از باغداران به موضوعی تکراری تبدیل شده که بارها مطرح شده اما متاسفانه اراده ای برای حل آن نیست.

بلاتکلیفی و بی برنامگی تولید محصولات کشاورزی و باغی سالیان درازی است که کشاورزان این منطقه را گرفتار کرده است

میلاد کمانگری هزینه تمام شده تولید یک کیلو گرم پرتقال را بیش از شش هزار تومان اعلام کرد و گفت: رقم های خرید اعلامی برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد و به این ترتیب آنها رغبتی برای برداشت محصولی که یک سال برای آن زحمت کشیدند، ندارند به رغم اینکه غرب گلستان قطب مرکبات محسوب می شود اما متاسفانه کشاورزان به واسطه عدم صرفه اقتصادی ناگزیر به قطع درختان مثمر چندین ساله خواهند شد.

تولید سالانه ۱۰۰ تن مرکبات

نوید رضا فراهانی معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: گلستان به واسطه اقلیم متنوع قابلیت تولید انواع محصولات زراعی و باغی را دارد اما این موضوع ضمن اینکه یک مزیت محسوب می شود، چالش های خاص خود را هم دارد. همه ساله حدود ۱۰۰ هزار تُن مرکبات در گلستان تولید می شود، نبود زمینه صادرات و صنایع تبدیلی مشکلی است که باغداران با آن روبرو هستند.

وی با بیان اینکه عمده محصول مرکبات استان راهی بازار مصرف داخلی می شود، گفت: استان مازندران سالانه یک میلیون تُن مرکبات تولید می کند اما ظرفیت بازار داخلی به حدی نیست که این حجم از تولید را با قیمت مناسب از باغدار خریداری کند.

فراهانی با تاکید بر اینکه نمی توان هر محصولی را صادر کرد، گفت: کیفیت، کمیت، سلامت محصول و برخورداری از استانداردهای مورد نیاز کشور مقصد، بسیار حائز اهمیت است. در چند سال اخیر کشورهای روسیه، عمان، هند، چین و برخی کشورهای دیگر مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی داشته و بر سلامت محصولات تاکید کرده اند.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطر نشان کرد: باغدارانی که بخواهند محصول خود را در سال آینده صادر کنند باید اطلاعات مورد درخواست را در سامانه «سماک» ثبت کنند البته در کیفیت محصول شاخصه های مختلفی نظیر رقم مورد کشت، هرس، تغذیه، آبیاری و خاک مورد نظر بسیار مهم است و در صورتیکه باغدار دانش، امکان و یا سرمایه لازم را برای رعایت اصول مورد نیاز نداشته باشد، میوه ها با کیفیت های متفاوت تولید می شود.

فروش برای تازه خوری درد کهنه باغداران گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود

باغدار به صرفه نیست

عبدالجلال ایری نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی دراین باره به خبرنگار بازار، گفت: کاهش قیمت خرید محصول باعث شده تا باغداران برداشت مرکبات را رها کنند. ولید مرکبات به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در استان برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد و به همین خاطرآنها اقدام به قطع درختان مثمر کرده اند از سوی دیگر ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی مرکبات موضوع مهمی است که باید با جدیت پیگیری و به نتیجه برسد.

استان مازندران سالانه یک میلیون تُن مرکبات تولید می کند اما ظرفیت بازار داخلی به حدی نیست که این حجم از تولید را با قیمت مناسب از باغدار خریداری کند

ایری با بیان این نکته که غرب استان قطب تولید مرکبات است، بیان کرد: باغداران این منطقه به دلیل عدم نقدینگی دیگر قادر به تولید نیستند و یکی از راهکارهای نجات این حوزه ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آن در این ناحیه است علی رغم ظرفیت هایی که استان در حوزه تولید دارد به علت نبود برنامه ای جامع، گلستان نتوانسته از این پتانسیل های موجود بهره مند شود.

یکی از نیازهای اساسی و زیرساختی گلستان دربخش کشاورزی ضرورت توسعه صنایع تبدیلی است که تحقق آن گامی مهم برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کمتر توسعه یافته استان است با این حال تاکنون اقدامی جدی برای ایجاد این صنعت در استان صورت نگرفته است بنابراین انتظار می رود مسئولان استانی برای این بخش راهکاری در نظر بگیرند.

کد خبر: ۱۹۹٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha