۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
اقتصاد کساد قزوین بدون گردشگر است؛ ابهام در بازگشایی هتل‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اقتصاد کساد قزوین بدون گردشگر است؛ ابهام در بازگشایی هتل‌ها

قزوین- شیوع بیماری کرونا اگرچه مشکلات زیادی را برای اصناف مختلف در قزوین ایجاد کرد اما برخی از رده‌های شغلی این روزها در کنار آسیب‌پذیری از شیوع این بیماری درگیر اختلاف‌نظرهای دستگاه‌ها هستند، اختلافاتی که سردرگمی را برای صاحبان این کسب‌وکارها به ارمغان آورده است.

بازار، گروه استان‌ها- اگرچه شیوع بیماری کرونا استان قزوین را مانند دیگر نقاط ایران و یا حتی جهان را تحت تأثیر قرارداد، اما به دلیل بازه زمانی شیوع این بیماری برخی از صنوف سختی‌های بیشتری را متحمل شدند، صنوفی مثل حوزه گردشگری و صنایع‌دستی که در پی ماه‌ها تلاش و برنامه‌ریزی خود را برای عید نوروز و حضور مسافران و گردشگران نوروزی آماده کرده بودند در مواجهه با کرونا این ویروس منحوس زیر بار مشکلات کمر خم کردند.

اما سردرگمی فعالان این حوزه در روزهای اخیر بیش از تعطیلی یک و نیمه ماهه به این واحدهای اقامتی ضرر زده است، چراکه مراکز اقامتی استان قزوین همچنان در لیست مشاغل پرخطر وزارت بهداشت هستند اما از سوی اتاق اصناف ایران جزو مشاغلی برشمرده شده‌اند که می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالی خود را از سر بگیرند.

این تناقض، هتل‌ها را سرگردان کرده و سایر اماکن اقامتی ازجمله مهمان‌پذیرها، بوم گردی‌ها و خانه مسافرها را بلاتکلیف نگه‌داشته است. بااین‌حال ضررهای مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، هتل‌ها  در سراسر کشور و استان قزوین  را مُصر بر این کرده که فعالیت خود را آغاز کنند.

پس از انتشار این اطلاعیه‌های متناقض و ایجاد ابهاماتی برای فعالیت این واحدها با علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین به گفت‌وگو نشستیم.

* تأثیر شیوع بیماری کرونا بر حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در استان چه بود؟

شیوع بیماری کرونا توانست به‌عنوان یک بحران جهانی همه دنیا را تحت تأثیر خود قرارداده و هر نوع فعالیت خارج از منزل را تحت تأثیر خود قرار دهد. ازاین‌رو مسئله گردشگری در تمام دنیا تحت تأثیر قرار گرفت و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده بسیاری از اصناف و واحدهای فعال در این حوزه متضرر شدند.

قزوین نیز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت و در اسفندماه سال گذشته با توجه به نزدیک بودن به پایان سال توانست بسیاری از فعالیت‌های حوزه گردشگری و صنایع‌دستی را تحت تأثیر خود قرار دهد، چراکه عمدتاً تولیدات حوزه صنایع‌دستی طی یک سال برای روزهای پایانی سال برنامه‌ریزی می‌شود که به طبع با شیوع بیماری کرونا بخش قابل‌توجهی از این برنامه‌ریزی‌ها، از فروش تولیدات و صنایع‌دستی تا برگزاری تورها و برنامه‌های تفریحی و گردشگری بوده است.

* تعطیلی اصناف مرتبط با این حوزه از چه زمانی آغاز شد؟

تا نیمه ماه اسفند گمانه‌زنی‌ها و حدس و گمان‌های مختلفی در خصوص مدیریت این بیماری و طول عمر و شیوع آن در کشور ادامه داشت و به‌واقع تا این زمان مشخص نبود که برنامه‌های نوروزی چه سرنوشتی خواهند داشت اما نهایتاً با تصمیم ستاد مدیریت و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا همه برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای نوروز لغو، تمامی رزور هتل‌ها، مراکز اقامتی و بوم گردی لغو در اصناف مرتبط با فروش صنایع‌دستی نیز تعطیل شدند.

* تأثیر این تعطیلی یک‌باره در اقتصاد این حوزه چه بود؟

اتفاقات نیمه دوم سال ۹۸ ازجمله گرانی بنزین، قطعی ده‌روزه‌ی اینترنت ویا سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و درنهایت انتشار ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ و نوروز ۹۹  همگی به‌نوعی باعث کم شدن و یا لغو سفر به‌ویژه سفرهای نوروزی شد.

قطعاً بروز هر نوع حادثه‌ای می‌تواند در حوزه گردشگری تأثیرگذار باشد اما به‌واقع  شیوع ویروس کرونا بیشترین تأثیر را داشته است ما ازاین‌جهت کاملاً نگران گردشگری استان هستیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را به حالت عادی آن هستند.

شیوع این ویروس خارج از قصور شخص یا اشخاص خاص بوده و درواقع یک دنیا درگیر آن است که در تمام دنیا هم حمل‌ونقل و گردشگری بیشترین آسیب را در سراسر دنیا داشته‌اند و کشور ما نیز از این قضیه مستثنا نبوده و قطعاً این تصمیم یک‌باره و شیوع این بیماری پیش‌بینی‌نشده توانست شوک بزرگی به این حوزه وارد کند.

به‌خصوص این‌که ایام نوروز از مهم‌ترین ایام کار و فعالیت برای فعالین این بخش محسوب می‌شود و از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای سپری کردن بهترین این ایام و ارائه خدمات بهتر به مردم انجام می‌شود، اما به‌هرحال شیوع این بحران در استان قزوین نیز همانند تمام دنیا توانست اقتصاد این حوزه را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد.

تعطیلی مراکز اقامتی، هتل‌ها، مسافرخانه و بوم گردی‌ها در آستانه نوروز فشار مالی زیادی بر فعالین این حوزه وارد کرد و از سوی دیگر بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و تورهای نوروزی نیز تحت تأثیر این واقعه قرار گرفتند.

* خسارات شیوع بیماری کرونا بر حوزه اقتصاد گردشگری چه میزان ارزیابی‌شده است؟

گردشگری و حمل‌ونقل بیشترین میزان خسارت را در شیوع بیماری کرونا متحمل شدند، در استان قزوین نیز هتل‌ها، مراکز اقامتی، مسافرخانه‌ها، بوم گردی واحدهای فروش صنایع‌دستی آژانس‌های مسافری و تورهای گردشگری و به عبارتی همه فعالان این حوزه دچار آسیب شدند که این آسیب از خسارات مالی تا تعطیلی و بیکاری فعالان این حوزه متفاوت است که هنوز به دلیل این‌که اثرات این بیماری به اتمام نرسیده است نمی‌توان میزان خسارات را دقیقه بیان کرد.

در حال تهیه فهرستی از مراکز و واحدهای آسیب‌دیده از کرونا و میزان بیکاری و تعدیل نیروی آن‌ها هستیم که به‌زودی با اتمام مهلت ثبت‌نام بیکاران در سامانه آسیب دیدگان از شیوع بیماری کرونا اعلام می‌شود.

* چه حمایت‌هایی از سوی دولت برای جبران این خسارات پیش‌بینی‌شده است؟

طرح‌ها و برنامه‌های متفاوتی برای جبران این خسارات در کشور پیش‌بینی‌شده و در قزوین نیز تلاش کردیم تا با تعدیل برخی از هزینه‌های این واحدها و مدیریت درست اوضاع بتوانیم برخی از خسارات ایجادشده را کاهش دهیم.

با تصمیم دولت واحدهای آسیب‌دیده از کرونا توانستند با معرفی نفرات تعدیل‌شده خود از شرایط بیمه بیکاری بهره‌مند شوند اما تلاش ما حفظ اشتغال موجود و تلاش برای بهبود اوضاع بوده است و ازاین‌رو شرط دریافت تسهیلات حمایتی و کمک‌های جبرانی دولت را در استان قزوین بر عدم تعدیل نیرو گذاشته‌ایم.

تسهیلات و کمک‌های دولت به صنفی تعلق خواهد گرفت که نیرویی را بیکار نکرده باشد، همچنان امیدواریم که هیچ صنفی بیکار نشود اما در خصوص برخی از مشاغل نظیر راهنمایان گردشگری امیدواریم پس از سپری کردن ایام بیکاری و جبران روزهای شیوع بیماری کرونا بتوانیم دوباره بازگشت به کار داشته باشیم و حوزه گردشگری دوباره به رونق سابق خود بازگردد.

* این تعطیلی‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ سرنوشت مراکز اقامتی و هتل‌ها چه می‌شود؟

تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده ستاد مدیریت و پیشگیری از شیوع بیماری کروناست و منتظر اعلام نظر این ستاد هستیم اما در حال حاضر ۲۳ مرکز اقامتی طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در سراسر استان باز هستند، اما همچنان محوطه‌ها و بناهای تاریخی  تعطیل می‌باشند و موزه‌ها بازدید انفرادی خواهند داشت و بقیه موارد نیز تابع قوانین ستاد مبارزه با کرونا خواهد بود.

با توجه به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمامی هتل‌ها موظف به رعایت دقیق و کامل همه دستورهای بهداشت اعم از ضدعفونی کردن و پذیرش مسافران تا سقف ۵۰ درصد ظرفیت خود هستند به این صورت که وقتی مسافری اتاقی را تخلیه کرد به مدت حداقل ۲۴ ساعت دیگر در آن اتاق مسافر جدید اقامت نکند.

*  آیا تعرفه ارائه خدمات در این مدت افزایش خواهد داشت؟

قیمت هتل‌ها و تورهای گردشگری بعد از ایام قرنطینه تغییری نخواهد کرد، چراکه وضعیت هتل‌ها و مراکز اقامتی و وظایف هتل‌ها تغییری نکرده که باعث افزایش قیمت شود و وضعیت مثل گذشته خواهد بود. هیچ دستورالعملی برای افزایش تعرفه‌های گردشگری نیامده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای همه‌ افراد در مراکز اقامتی به‌صورت قبل است.

* آیا صنعت گردشگری در روزهای پسا کرونا دوباره احیاء می‌شود؟

تلاش ما از ابتدا این بوده است که بتوانیم مسئله را به‌صورت موقتی مدیریت کنیم چراکه معتقدیم بعد از فروکش بیماری قطعاً دوباره شاهد رونق و احیاء صنعت گردشگری خواهیم بود ازاین‌رو تأکید ما حفظ واحدهای اقامتی و خدماتی و همه فعالین این حوزه است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این بیماری و رونق دوباره در این حوزه باشیم.

کد خبر: ۱۹٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha