۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
تعطیلی۸۰۰  واحد صنعتی در تهران| ۸۰ درصد واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت کار می کنند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران:

تعطیلی۸۰۰ واحد صنعتی در تهران| ۸۰ درصد واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت کار می کنند

سیجانی رئیس سازمان صمت استان تهران با بیان اینکه ۸۰۰ واحد صنعتی در تهران تعطیل هستند، گفت: اولویت ما استفاده از ظرفیت های نیمه تمام و خارج کردن واحدهای موجود از رکود است.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع ایران چند وقتی است که در یک رکود تورمی به سر می برد. گزارش های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هم این ادعا را تایید می کند. آنگونه در جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی این مرکز آمده شاخص شامخ (pmi) در آذرماه برای کل اقتصاد ۴۹.۱۴ و برای بخش صنعت ۵۱.۶۹ واحد بوده است. شامخ که شاخصی برای سنجش رونق، ثبات یا رکود اقتصادی است نشان می دهد که بنگاه‌های اقتصادی همچنان از نوسان نرخ ارز، مشکل تأمین مواد اولیه و مشکل فروش رنج می‌برند.

از طرفی بر اساس آخرین آماری که محمود سیجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرده تنها در پایتخت حدود ۸۰۰ واحد صنعتی راکد و تعطیل وجود دارد. اما این همه ماجرا نیست. چرا که رکود این روزهای رکوده زده اقتصاد چالش های تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و نقدینگی موجب شده که بسیاری از این واحدها از تمام ظرفیت خود برای تولید استفاده نکنند. بر اساس گفته های متولی تولید و تجارت تهران تنها ۲۰ درصد واحدهای صنعتی از تمام ظرفیت خود استفاده می کنیم و مابقی آنها یعنی چیزی حدود ۸۰ درصدشان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیتشان مورد استفاده قرار گرفته است.

برای بررسی هر چه بیشتر مشکلات واحدهای تولیدی و صادراتی بازار به گفتگو با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نشسته است که متن آن در ادامه می آید:

*صادرات غیر نفتی یکی از منابع اصلی تامین ارز محسوب می شوند. چطور می توان شرایط را برای رشد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فراهم کرد؟

باید توجه داشته باشیم که در شرایطی در جنگ اقتصادی و تحریم به سر می بریم. بی تردید در چنین شرایطی صادرات غیر نفتی می تواند در تامین ارز کشور کمک حال دولت باشند. بنابر این باید شرایطی را ایجاد کنیم که در عین حال که مشوق صادرات هستیم، ارز مورد نیازمان را هم از این حوزه تامین کنیم. بر همین اساس باید ابتدا موانع موجود را شناسایی و آنها را برطرف کنیم.

مهم ترین چالش صادرکنندگان در شرایط فعلی رفع تعهدات ارزی است. سخت گیری های بانک مرکزی در بازگشت ارز صادراتی واحدهای تولیدی در شرایطی است که بر اساس آمار موجود صنایع کوچک و متوسط سهمی حدود ۲۰ درصدی از تامین ارز سامانه نیما دارند؛ به همین دلیل فکر می کنم بهتر است که بیشتر به دنبال بازگشت ارز شرکت های بزرگ دولتی و شبه دولتی به سامانه نیما باشیم.

باید اجازه دهیم که شرکت هایی که صادرات اندکی دارند معاف از تعهدات ارزی باشند. بدون شک در چنین شرایطی آنها هم بدون دغدغه به دنبال افزایش صادرات و حضور در بازارهای جدید صادراتی خواهند بود.

البته در صنایع بزرگ هم دولت می تواند با طولانی کردن مدت زمان بازگشت ارز انگیزه صادرات را بیشتر کند. نباید فراموش کنیم که صادرکنندگان دل سوزان حوزه اقتصادی بوده و دولت هم باید به آنها اعتماد کند.

مساله دیگری که دولت می تواند کمک حال صادرکنندگان باشد سرعت بخشیدن به استرداد ارزش افزوده واحدهای صادراتی است. به عبارتی باید این امکانی را به وجود بیاوریم که به محض صادرات ارزش افزوده را به واحدهای صادراتی باز گردانیم تا واحدهای صنعتی در تامین نقدنیگی خود دچار مشکل نشوند.

*فکر می کنید اگر این چالش ها حل شده و موانع صادراتی برطرف شود، مقدار صادرات تا چه اندازه افزایش یابد؟

یک سری پتانسیل های بالقوه ای در تولید و صادرات داریم که می توان با در نظر گرفتن مشوق های صادراتی آنها را بالفعل کرد. بسیاری از بنگاه های ما دارای ظرفیت خالی تولید هستند که اگر زیرساخت های لازم برای حضور آنها در بازارهای بین المللی فراهم کنیم، می توانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. ما در استان تهران نیازی به ایجاد واحدهای جدید صنعتی یا افزایش ظرفیت تولید نداریم.

وضعیت صادرات استان تهران چگونه است؟

در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷ درصد صادرات ما بیشتر شده است. البته صادرات تهران تنها به آنچه از گمرکات استان خارج می شود، نیست. چرا که بخش زیادی از تولیدات تهران از سایر گمرکات خارج می شود.

تنها ۲۰ درصد واحدهای صنعتی موجود در تهران از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند. ۸۰ درصد واحدها به دلیل مشکلاتی همچون تامین نقدینگی و مواد اولیه، رکود اقتصادی تنها از بخشی از ظرفیت خود استفاده می کنند

*هم اکنون واحدهای تولیدی با چند درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند؟

واحدهایی که محصول تولیدی آن در داخل عرضه می شود و وارداتی هم در محصول تولیدی آنها وجود ندارد، یا محصولاتی که بازار صادراتی خوبی دارند تقریبا می توان گفت که از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند. بر اساس برآورده های صورت گرفته حدود ۲۰ درصد از صنایع ما چنین وضعیتی داشته و از تمام ظرفیت تولید خود استفاده می کنند.

اما واحدهایی که در زمینه تامین مواد اولیه یا نقدینگی مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند، یا صنایعی که صادرات و ورود به بازارهای جهانی برای آنها ممکن نبوده با ۵۰ تا ۷۰ درصد تولید تولید خود مشغول به کار هستند.

*چه برنامه ای برای از رکود خارج کردن واحدهای صنعتی دارید؟

یکی از برنامه های اصلی ما افزایش ظرفیت اسمی واحدهاست. به عبارتی واحدهایی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود مشغول به کار هستند را باید مورد حمایت قرار دهیم و در تامین مواد اولیه و نقدینگی به آنها کمک کنیم تا در فهرست واحدهای صنعتی فعال قرار گیرند.

حدود ۸۰۰ واحد راکد و تعطیل در استان تهران وجود دارد که قصد داریم تا پایان امسال‌ حدود ۲۰۵ تای آنها را احیا کنیم

*چه تعداد واحد صنعتی تعطیل در استان تهران وجود دارد؟

بر اساس برآورد اولیه حدود ۸۰۰ واحد راکد و تعطیل در استان تهران داریم که قصد داریم امسال ۲۰۵ تای آنها را احیا کنیم. البته از این مقدار ۱۴۳ تای آنها احیا شده و بنا داریم که در تا پایان سال همه این واحدهای را به چرخه تولید بازگردانیم.

*به طور معمول چه تعداد درخواست صدور مجوز در استان تهران ثبت می شود؟ آیا رکود اقتصادی حاکم تغییری در این شاخص ایجاد کرده است؟

در تهران در صدور مجوز محدودیت ها و ممنوعیت های متعددی داریم. به همین دلیل آنچه در تهران برای ما اهمیت دارد، توسعه شرکت های دانش بنیان و بازسازی و استفاده از ظرفیت واحدهای موجود است.

البته در صنعت پوشاک و صنایع غذایی هم برای ایجاد واحدهای جدید برنامه ریزی های صورت گرفته است.

کد خبر: ۱۹۹٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha