۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
تخصیص ۹۳ درصد از مصرف آب اردبیل در بخش کشاورزی| ظرفیت منابع آبی کفاف توسعه کشاورزی را نمی‌دهد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تخصیص ۹۳ درصد از مصرف آب اردبیل در بخش کشاورزی| ظرفیت منابع آبی کفاف توسعه کشاورزی را نمی‌دهد

اردبیل- حیدری‌اناری٬ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۹۳ درصد مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است و ظرفیت منابع آبی کفاف توسعه این بخش را نمی‌دهد.

علی حیدری‌اناری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اقدامات اساسی برای تکمیل زیرساخت‌های بخش آب و کشاورزی استان اردبیل برداشته شده و در حال حاضر سطح اراضی مدرن شبکه‌های آبیاری در این استان به ۹۳ هزار هکتار رسیده که درصدد افزایش بهره‌وری در استان با در نظر گرفتن شرایط موجود هستیم.

وی بیان کرد: شبکه آبیاری پایاب سد خدا آفرین با ۴۳ هزار هکتار از طرح‌های مهم استانی است که برای زیرپوشش قرار دادن اراضی کشاورزی منطقه رضی و مشگین‌شهر در حال اجراست و درصدد هستیم با تمهیدات به عمل آمده اراضی استان را به شبکه آبیاری مدرن تجهیز کنیم.

حیدری اناری ادامه داد: ۹۳ درصد مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است و با توجه به اینکه آبخوان دشت اردبیل به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در سال‌های گذشته افت پیدا کرده و امید می‌رود با اطلاع‌رسانی‌های لازم بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی برای رفع نگرانی مردم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با چالش‌های عمده‌ای دربخش آب برای سال‌های آینده در استان اردبیل مواجه هستیم که برای تامین منابع آبق افق‌های کوتاه و بلندی برنامه‌ریزی شده و درصدد هستیم با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارهای نوین نسبت به حل چالش و بحران آب گام‌های اساسی برداشته و شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: علی‌رغم این که در استان ۵۳ سد وجود دارد اما نیازمند احداث سد در مناطق مختلف استان هستیم و با توجه به اینکه ظرفیت منابع آب استان کفاف توسعه بخش کشاورزی را نمی‌دهد بنابراین باید نسبت به حل مشکلات موجود در این زمینه اقدام شود چرا که به دلیل کاهش ذخایر سدها این تهدید وجود دارد که در سال‌های آینده بحران آبی و تنش استان را دربرگیرد.

وی افزود: ظرفیت منابع آب استان کفاف توسعه در بخش کشاورزی را نمی‌دهد و با توجه به اینکه سطح اراضی مدرن شبکه‌های آبیاری در استان به میزان ۹۵ هزار هکتار است به دنبال افزایش بهره‌وری به جای توسعه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از افت ۱۳ متری آبخوان دشت اردبیل به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه خبر داد و گفت: درصدد هستیم از ظرفیت‌های مردمی برای رفع این مشکلات استفاده کرده و چالش‌های موجود که به طور عمده مربوط به سال‌های آینده است را به حداقل برسانیم.

حیدری اناری گفت: تامین منابع آب برای توسعه حوزه کشاورزی نیازمنداتخاذ تصمیمات اساسی است که به همین منظور در استان اردبیل اقدامات اساسی به عمل آمده است.

کد خبر: ۱۹۹٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha