۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
کاهش هزینه حمل و نقل دریایی ایران و عمان موقعیت مناسب اقتصادی
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان مطرح کرد

کاهش هزینه حمل و نقل دریایی ایران و عمان موقعیت مناسب اقتصادی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: باید هزینه حمل ونقل دریایی ایران و عمان کاهش یابد.

به گزارش بازار، ‌ محسن ضرابی افزود: مهم‌ترین علل ناموفق بودن افزایش صادرات ایران به عمان بالا بودن هزینه حمل کالا است در حالی که قیمت کالای ایرانی کمتر از کالای چینی و فاصله ایران به عمان کمتر از فاصله چین تا عمان است، اما در نهایت قیمت کالای ایرانی بیشتر تمام می‌شود و همین مسئله موجب شده تا مزیت رقابتی خود را از دست بدهیم.

وی افزود: با کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین ایران و عمان و با توجه به مزیت همسایگی و روابط دوستانه در حوزه دریایی و بندری، فرصت‌های اقتصادی بهتری بین دو کشور ایجاد می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با بیان اینکه عمان دارای بنادر مدرن و مجهز است و نقش ترانشیپی خود را به خوبی در منطقه ایفا می‌کند، گفت: عمان به عنوان پایگاه صادرات مجدد کالای ایرانی است و خوشبختانه مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی این کشور عمان به راحتی شرکت‌های ایرانی را می‌پذیرند و گواهی مبدا می‌گیرند.

به گفته ضرابی؛ عمان از جمله کشورهایی است در منطقه که می توان از طریق آن گواهی مبدا با گمرک صفر گرفت و صادرات انجام داد، در حالی که کشوری مانند عراق عوارض گمرکی خود را بالا می‌برد و ممنوعیت‌های مختلفی ایجاد می‌کند، بنابراین اگر بتوانیم گواهی مبدا را از عمان اخذ کنیم، می‌توانیم با عوارض صفر به عراق صادرات داشته باشیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به مشکل تحریم ها، گفت: کشورهای آفریقایی معمولا به صورت طولانی مدت خرید انجام می‌دهند و ما با برخی از کشورهای آفریقایی در ارتباط نیستیم که باید صادرات به این کشورها را از طریق عمان در دستور کار قرار دهیم.

کد خبر: ۱۹۸٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha