۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
نسخه های اشتغال سنتی است| بی توجهی به زیست بوم در کارآفرینی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

نسخه های اشتغال سنتی است| بی توجهی به زیست بوم در کارآفرینی

ساری- نگرش های سنتی رصد و پایش اشتغال فرضیه های کارآفرینی و مهارت را در مازندران با چالش روبرو کرده است و این مسئله سبب شده تا برنامه های آموزشی با نیازهای بازار کار سنخیتی نداشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از یک سو کارجویان زیادی در مازندران در صف پشت میز نشینی هستند و از سوی دیگر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان با مشکل کمبود نیروی متخصص و یا کارگر ساده دست پنجه می‌کنند و ضلع دیگر معادله اشتغال یعنی مسئولان همچنان نگرش‌ها و شیوه‌های سنتی برای کارآفرینی را دنبال می‌کنند.

در حالی که براثر توسعه تکنولوژی‌ها شرایط بازار کار فرق کرده است برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی متولیان امر متناسب با زیست بوم اشتغال نیست و دانشگاه‌ها نیز در این بین ساز خود را می‌زنند و بسیاری از رشته‌های تحصیلی آنها جایگاهی در بازار کار ندارد.

هرم و نقشه اشتغال در مازندران نیز همانند دیگر مناطق کشور فرق کرده است و اگر در گذشته، نیروهای کم سواد درپی یافتن شغلی مناسب بودند امروز نخبگان دانشگاهی گاه تا مدرک دکترا نیز در آرزوی یافتن شغلی مناسب هستند.

۹ هزار نفر در مازندران همچنان از بیمه مقرری بیکاری برخوردار هستند و شغل‌های گذشته خود را از دست داده اند

طبق برنامه کارگروه اشتغال در مازندران قرار است تا پایان سال ۵۶ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود و طبق آمارهای ارائه شده تاکنون ۴۰ هزار شغل فراهم شد و از سوی دیگر آمارهای تأمین اجتماعی نیز نشان می‌دهد ۹ هزار نفر در استان همچنان از بیمه مقرری بیکاری برخوردار هستند و شغل‌های گذشته خود را از دست داده اند.

سامانه متمرکز رصد اشتغال نداریم

نبود سامانه منسجم و یکپارچه برای رصد اشتغال از مهمترین چالش‌های فراروی در مازندران به شمار می‌رود و منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به این که سامانه‌ای یکپارچه برای رصد کارجویان وجود ندارد اظهار داشت: از بیش از ۵۴ هزار فرصت شغلی تعریف شده در سال جاری پنج هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: شیوه سنتی برای رصد اشتغال جواب نمی‌دهد و باید سامانه صدور مجوزها و اشتغال الکترونیکی شود زیرا قبلاً تعداد اشتغال براساس مجوز محاسبه می‌شد درحالی که باید اشتغال به طور دقیق در سامانه مشخص شود.

نسخه های اشتغال سنتی است| بی توجهی به زیست بوم در کارآفرینی

وی با اظهار این مسئول اصلی راستی آزمایی اشتغال، دستگاه‌های صادر کننده مجوز هستند، گفت: هر چه بیشتر اشتغال ایجاد کنیم منجر به رونق و توسعه استان می‌شود از سوی دیگر باید توجه کنیم ارائه تسهیلات خرد منجر به اشتغال پایدار نمی‌شود زیرا با وضعیت اقتصادی کنونی، انحراف از برنامه وجود دارد.

دستگاه‌ها موظف هستند نسبت به رصد اشتغال برنامه ریزی کنند

نماینده مردم ساری با اشاره به این که هزار و ۵۰۰ مرکز فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی خصوصی وجود دارد، نقش آنها را در ایجاد اشتغال نامشخص دانست و گفت: دستگاه‌ها موظف هستند نسبت به رصد اشتغال برنامه ریزی کنند و باید میزان تولید و اشتغال در سامانه تعریف شود.

دستگاه‌ها موازی کاری می‌کنند

موازی کاری دستگاه‌های مختلف سبب شده تا به رغم راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی، آموزش‌های کارجویان با بازار کار همخوانی نداشته باشد و هماهنگی لازم بین دانشگاه‌ها و محیط‌های کسب وکار وجود ندارد. حسین درویشی مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران نیز با اظهار این که مبنای اشتغال و ارائه تسهیلات، توانمندسازی نیروها است، از راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی در استان خبر داد و در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که هزار و ۵۰۰ واحد آموزش و مهارت در استان وجود دارد، گفت: ۲۷ واحد مهارت آموزی نیز در دانشگاه‌های استان فعالیت دارد.

درویشی یادآور شد: ۱۳۳ مرکز جوار کارگاهی و صنعت در استان وجود دارد و از واحدهای تولیدی خواستیم تا نیروهای مورد نیاز را درخواست کنند، گفت: تاکنون یک درخواست از واحد تولیدی برای تأمین نیروی کار مورد نیاز ارسال نشده است.

وی انجام کارهای موازی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: امروز فنی و حرفه‌ای متولی آموزش مهارت در جامعه است و لازم است پنج درصد اعتبارات تبصره‌ای به فنی و حرفه‌ای تخصیص داده شود تا بتوانیم ۱۱ تا ۱۳ هزار نفر را در سال آموزش دهیم.

وی مهارت را مرکز ثقل کاهش بیکاری کارجویان بیان کرد و خواستار توجه دانشگاه‌ها به نیازهای بازار کار شد.

شیوه‌های رصد اشتغال سنتی است

سنتی بودن شیوه‌های رصد و پایش سبب شده تا برنامه‌های اشتغال در مازندران دور باطلی داشته باشد و با استناد به این برنامه‌ها و جلسات نمی‌توان پایشی دقیقی از وضعیت اشتغال و بیکاری در استان داشت. استاندار مازندران نیز با اظهار این که بهره برداری از تکنولوژی‌ها را فرا نگرفتیم، گفت: باید این تکنولوژی‌ها در جهت اشتغال فعال شود و پارک فناوری استان در این زمینه ورود کند.

سیاستگذاری اشتغال اشتباه است و نتوانستیم از تسهیلات اعطایی به درستی بهره برداری کنیم

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار یادآور شد: سیاستگذاری اشتغال اشتباه است و نتوانستیم از تسهیلات اعطایی به درستی بهره برداری کنیم و باید از همه امکانات برای اشتغال جوانان بهره بریم.

نسخه های اشتغال سنتی است| بی توجهی به زیست بوم در کارآفرینی

وی با اظهار این که نیروهای خوش فکر در استان وجود دارد، شناسایی این جوانان را الزامی دانست و با تاکید بر اینکه مراکز تولیدی و صنعتی مازندران باید نیازمندی‌های ۵ سال آینده در حوزه‌های آموزشی و اشتغال را احصا کند، افزود: ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، ظرفیت مطلوبی برای استان مازندران است که با برنامه‌ریزی اصولی منجر به جذب تسهیلات برای اشتغال جوانان می‌شود.

حسینی‌پور با اعلام اینکه ما مسئول رفع بیکاری جوانان هستیم، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید طرح‌های اشتغال‌زایی را با استفاده از ظرفیت نخبگان به دبیرخانه ارائه دهند.

وی با اظهار این که باید سازوکارهای مناسب را برای اشتغال فراهم کنیم، گفت: مشکلات استان در حوزه اشتغال اساسی است و باید طرح‌های مناسب برای اشتغال ارائه شود.

بیکاری جوانان شرق مازندران بحران است

جزیره‌ای بودن برنامه‌های اشتغال سبب شده تا آمارهای متفاوتی از بیکاری و اشتغال در استان ارائه شود و متوسط نرخ بیکاری در مازندران بین ۹ تا ۱۱ درصد عنوان می‌شود درحالی که این نرخ در شرق استان تا ۱۸ درصد نیز می‌رسد. غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکا با اظهار این که ایجاد اشتغال جزو وظایف اصلی دولت به شمار می‌رود، نرخ بیکاری را در شرق استان را بالا دانست و گفت: این مسئله ناشی از عدم سرمایه گذاری در منطقه است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت‌های دانش بنیان برای سرمایه گذاری در حوزه اشتغال امری مهم است زیرا جوانان منطقه از بیکاری رنج می‌برند و نباید ان ها را مأیوس کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۶۰ هزار بیکار در شرق استان برنامه ریزی برای اجرای طرح‌های مناسب را ضروری دانست.

سالانه شمار زیادی دانشجویان و نیروهای جوان برای ورود به بازار کار در مازندران مهیا می‌شوند اما آموزش‌های دانشگاهی و طرح‌های ستاد اشتغال با رویکردهای سنتی و قدیمی نمی‌توان نیاز این قشرها را به شغل تأمین کند و این مسئله سبب می‌شود تا هم جوانان دنبال شغل باشند و هم کارخانه‌ها دنبال نیروی کار. پس یک جای کار همیشه لنگ می‌زند.

کد خبر: ۱۹۸٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha