۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
مطالعات آینده‌پژوهی و دستیابی به ظرفیت اسمی استخراج ذخایر معدنی درهمدان|فاصله ۶میلیون تنی حذف می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

مطالعات آینده‌پژوهی و دستیابی به ظرفیت اسمی استخراج ذخایر معدنی درهمدان|فاصله ۶میلیون تنی حذف می‌شود

همدان-درحالی میزان اسمی استخراج سالانه ذخایر معدنی استان همدان ۲۱میلیون تُن و استخراج واقعی حدود ۱۵میلیون تُن است که برای رسیدن به جایگاه واقعی مطالعات آینده‌پژوهی معادن در دستورکار قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: وابستگی مستقیم و غیرمستقیم بخش‌های صنعت، مسکن، راه و غیره به مواد معدنی گویای نقش مهم بخش معدن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بوده و صنایع مهمی نظیر ذوب‌آهن، فولاد، مس، سیمان و ... با تأمین مواد اولیه موردنیاز خود از ذخایر معدنی، این اهمیت را نمایان می‌سازد.

بررسی‌های کارشناسی مؤید این ادعاست که روند رو به رشد جمعیت کشور و نیاز رو به رشد جامعه به مواد معدنی ما را مجبور می‌سازد تا به اقدامات اکتشافی اهمیت بیشتری بدهیم و در استخراج معادن از فناوری‌های جدید استفاده کنیم.

استان همدان با بیش از ۳۱۰ معدن فعال و استخراج سالیانه بیش از ۱۵ میلیون تن انواع مواد معدنی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و بیش از ۳۲ نوع ماده معدنی از ۶۴ نوع ماده معدنی موجود در کشور، در استان شناسایی‌شده است.

وجود معادن غنی لاشه آهکی ،آرن و شن و ماسه، لاشه ساختمانی، گرانیت خاکستری، سیلیس، فلدسپات و آهن سبب شده استان همدان جزو استان های مستعد و دارای پتانسیل بالا از نظر معدن و صنایع معدنی باشد

وجود معادن غنی لاشه آهکی ،آرن و شن و ماسه، لاشه ساختمانی، گرانیت خاکستری، سیلیس، فلدسپات و آهن سبب شده استان همدان جزو استان های مستعد و دارای پتانسیل بالا از نظر معدن و صنایع معدنی باشد ضمن اینکه بیشترین تعداد معادن استان همدان مربوط به استخراج سنگ آهک و پس از آن سنگ های تزئینی، سنگ لاشه، سیلیس و فلدسپات است.

مطالعات آینده‌پژوهی و دستیابی به ظرفیت اسمی استخراج ذخایر معدنی درهمدان|فاصله ۶میلیون تنی حذف می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در همین خصوص پیرامون وضعیت معادن همدان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه همدان با داشتن بیش از ۳۲ ماده معدنی از استان‌های خوب در حوزه معادن به شمار می‌رود، گفت: احیای واحدهای معدنی و استفاده از این واحدها در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و بهبود صنایع معدنی استان برنامه‌ریزی‌شده است.

احمد شانیان بابیان اینکه مراودات خوبی در دستگاه‌های مرتبط استان به‌خصوص در تشکل‌های معدنی استان وجود دارد و برنامه‌هایی برای این حوزه در نظر گرفته‌شده، گفت: تلاش شده چهارچوب ساماندهی و نظام‌مندی در حوزه معادن پیاده شود ضمن اینکه در تلاشیم با بهره‌گیری از حضور مسئولین فنی مستقر در معادن کار را تخصصی و اصولی پیش ببریم.

وی افزود: این موضوع در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته ضمن اینکه وزارت صمت در نظر دارد با ایجاد بسترهای سامانه‌ای و الکترونیکی کردن موضوعات مختلف معدنی اعم از ثبت محدوده‌ها، حقوق دولتی و مواردی از این قبیل بهره‌وری و تسریع روند را بهبود بخشد.

طرح مطالعاتی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف همچون پتانسیل سنجی معادن استان و شناسایی ظرفیت‌های صنایع معدنی استان به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی، از ۶ ماه پیش آغازشده و فاز اول آن به پایان رسیده و فاز بعدی آن به‌زودی آغاز خواهد شد

رئیس سازمان صمت استان همدان گفت: طرح مطالعاتی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف همچون پتانسیل سنجی معادن استان و شناسایی ظرفیت‌های صنایع معدنی استان به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی، از ۶ ماه پیش آغازشده و فاز اول آن به پایان رسیده و فاز بعدی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

مطالعات آینده‌پژوهی و دستیابی به ظرفیت اسمی استخراج ذخایر معدنی درهمدان|فاصله ۶میلیون تنی حذف می‌شود

شانیان گفت: طی ۶ ماه آینده حاصل این اقدامات رونمایی خواهد شد ضمن اینکه امیدواریم به‌واسطه آینده‌پژوهی روزهای خوبی در حوزه معادن و صنایع معدنی استان رقم بزنیم.

واگذاری ۲۸۶ معدن از طریق مزایده در استان همدان

وی با یادآوری اینکه امسال واگذاری ۲۸۶ معدن از طریق مزایده اتفاق افتاد که فاز اول آن انجام و نتایج مشخص‌شده و اعلام می‌شود، گفت: معادن به‌عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی استان مدنظر است و باید فضای توسعه اقتصادی معدن را گسترش داد.

شانیان بابیان اینکه ۳۴ درصد صنایع استان همدان را صنایع معدنی تشکیل می‌دهند، گفت: باید به نحوی پیش رفت که این بستر فراهم‌شده هم منجر به تولید ثروت شده و هم کارها به نفع مردم انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به احیای ۵۰ واحد صنعتی استان همدان طی سال گذشته و ۳۰ واحد صنعتی در سال جاری اظهار کرد: ۱۰ واحد معدنی در سال قبل و ۹ واحد معدنی تاکنون احیاشده که این آمار نشان از حرکت روبه‌جلو و توسعه اقتصادی استان دارد.

شانیان بابیان اینکه با احیای واحدهای راکد و تعطیل در سال گذشته ۶۵۰ شغل و در سال جاری، ۳۷۰ شغل ایجادشده است، ادامه داد: در راستای احیای واحدهای تعطیل برنامه‌های متفاوتی ازجمله جذب سرمایه‌گذار جدید و بازگرداندن خط ازکارافتاده به تولید مدنظر قرار گرفت.

استان همدان امسال متعهد شده ۴۰ واحد صنعتی راکد را به چرخه تولید گرداند که تلاش می‌شود تا پایان سال این رقم محقق شود

وی با تأکید بر اینکه استان همدان امسال متعهد شده ۴۰ واحد صنعتی راکد را به چرخه تولید گرداند که تلاش می‌شود تا پایان سال این رقم محقق شود، گفت: سال آینده پنج پروژه کلان در حوزه صنایع در استان همدان اجرا خواهد شد.

مطالعات آینده‌پژوهی و دستیابی به ظرفیت اسمی استخراج ذخایر معدنی درهمدان|فاصله ۶میلیون تنی حذف می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان همچنین از تحت تملک ۲۱ واحد تولیدی استان توسط بانک ها سخن گفت و اضافه کرد: پنج مورد از این تعداد در حال فعالیت هستند.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز تعداد معادن فعال دارای پروانه بهره‌برداری در استان همدان را ۳۱۲ مورد عنوان کرد و گفت: ۳۲ ماده معدنی در استان همدان کشف‌شده و بر همین اساس اغلب عنوان می‌شود همدان بهشت زمین‌شناسی ایران به شمار می رود چراکه از شمال تا جنوب آن انواع سنگ‌های رسوبی، آذرین و دگرگونی قابل‌مشاهده است.

اکتشاف ذخایر معدنی استان همدان حدود یک و هشت‌دهم میلیارد تُن و استخراج واقعی معادن سالانه حدود ۱۵ میلیون تُن است

محمدهادی احمدی با تأکید بر اینکه هرکدام از این سنگ‌ها میزبان مواد معدنی خاصی هستند، گفت: اکتشاف ذخایر معدنی استان همدان حدود یک و هشت‌دهم میلیارد تُن و استخراج واقعی معادن سالانه حدود ۱۵ میلیون تُن است.

وی با اشاره به اینکه میزان اسمی استخراج ذخایر معدنی ۲۱ میلیون تُن است اما متأسفانه به دلایلی همچون نبود بازار و عدم تعریف پروژه‌های عمرانی فعلاً نتوانسته‌ایم به رکورد ۲۱ میلیون تُن دست‌یابیم، گفت: سالانه حدود ۱۵۰ مورد نقشه‌برداری واحدهای صنعتی در استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۱۲ معدن فعال در استان همدان وجود دارد، گفت: معادن تعطیل برخی مشکلاتی در حوزه منابع طبیعی داشته‌اند و در برخی معارضین محلی مانع کار آن‌ها است.

وی بابیان اینکه برای احیای واحدهای راکد اقداماتی صورت گرفته و احیای واحدهایی که امکانات تولید دارند در اولویت قرار دارد، گفت: برخی واحدها بیش از ۱۰ سال تعطیل بودند اما رایزنی صورت گرفته و واحد راکد به چرخه تولید بازگشته است ضمن اینکه از هر اقدامی که به احیای واحدهای تعطیل ختم می‌شود استقبال می‌کنیم.

صحبت ها گویای آن است که همدان ظرفیت و پتانسیل آن را دارد که به‌عنوان یک مامن خوب در راستای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تولیدی، صنایع معدنی در منطقه غرب کشور شناخته شود مشروط بر اینکه حمایت های لازم صورت گیرد و مسیر برای قدم گذاشتن در این راه هموار باشد.

کد خبر: ۱۹۸٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha